Sprzedaż online notuje spadki na świecie. Wyjątkiem jest jeden region

Sprzedaż online notuje spadki na świecie. Wyjątkiem jest jeden region

Inflacja, a w rezultacie spadająca siła nabywcza konsumentów, dotarła już także do branży e-commerce.Według najnowszych danych Salesforce Shopping Index, globalna sprzedaż online spadła o 2% rok do roku w trzecim kwartale 2022 roku. Jeszcze większy spadek odnotowano w przypadku całego Starego Kontynentu. Jest jednak region, który rośnie. Który?

Wzrost kosztów życia, obawy geopolityczne i ograniczenia w łańcuchach dostaw nadal nie oszczędzają światowego handlu online. W ujęciu globalnym spada zarówno liczba osób dokonujących zakupów przez Internet (-4%), jak też wartość zamówień (-5%). Jak wygląda sytuacja w Europie?

Europejski e-commerce na minusie

Jeszcze większy spadek odnotowano w przypadku całego Starego Kontynentu. Sprzedaż online w Europie w trzecim kwartale 2022 roku spadła o 9% rok do roku, przy czym wartość zamówień zmniejszyła się o 1%. Konsumenci w regionie wydali więcej na modę – w szczególności obuwie (+18%), a także torebki i bagaż (+17%) – podczas gdy znacznie mniej chętnie sięgali po artykułu z kategorii zabawki i nauka (-22%) oraz dom (-19%).

Bardzo widoczny jest tutaj wpływ wojny na Ukrainie, która spowodowała wzrost cen energii i przyczyniła się do notowanych kolejnych rekordów inflacji, a także niepewności gospodarczej i jej negatywnego wpływu na zaufanie konsumentów.

W III kwartale ciężkie chwile przeżywała przede wszystkim Wielka Brytania – kraj ten musiał zmagać się z trwającymi skutkami Brexitu, stanem politycznej niepewności oraz wspomnianymi wcześniej problemami, z którymi borykają się detaliści w całej Europie. Sprzedaż online w regionie UKI spadła o 13% rok do roku, wielkość zamówień spadła o 8%, zaś ruch na platformach handlu internetowego pozostał bez zmian.

Wyjątkiem jest Europa Środkowo-Wschodnia

Wyłączoną z powszechnych spadków zainteresowania e-zakupami enklawą okazała się jednak Europa Środkowo-Wschodnia. Handel elektroniczny w Europie Wschodniej wzrósł w III kwartale o 6%, a liczba zamówień wzrosła o 17%, pomimo 2% spadku ruchu.

Wzrost ten można prawdopodobnie przypisać zauważalnym wzrostom nominalnych stawek płac, które były obserwowane w całym regionie w ciągu ostatnich kilku kwartałów, co przekłada się na większą swobodę wydatków. Oxford Economics spodziewa się, że wzrost płac w regionie pozostanie na wysokim poziomie, przy czym należy oczywiście zaznaczyć również fakt, że gwałtowna inflacja w regionie utrzyma się dłużej.

Dwucyfrowe wzrosty zamówień online w Hiszpanii

Co ciekawe, trendowi malejących obrotów w e-handlu opiera się również Hiszpania. W III kwartale b.r. odnotowała skromny wzrost o 2% w ujęciu rocznym, przy czym liczba zamówień wzrosła o 17%. Ogólny ruch w sieci wzrósł o 10%, dzięki 11% wzrostowi ruchu na komputerach stacjonarnych i 10% wzrostowi ruchu na urządzeniach mobilnych.

Jak przekonuje analiza Salesforce Shopping Index, w związku z tym, że zbliża się szczyt sezonu zakupowego, można się spodziewać, że nie odnotujemy znaczącego wzrostu sprzedaży online w stosunku do roku ubiegłego, niezależnie od tego, że szczyt sezonu zakupowego rozpoczął się w tym roku wcześniej od przewidywań.


Shopping Index analizuje aktywność i statystyki zakupów online ponad 1,5 miliarda unikalnych globalnych kupujących z ponad 61 krajów. Ten zestaw wskaźników obejmuje zarówno najnowszą historię, jak i obecny stan handlu cyfrowego.


Źródło: mat. prasowe
Foto: Unsplash

Reklama