Dynamika sprzedaży produktów mlecznych bez laktozy rośnie szybciej od tych tradycyjnych

Dynamika sprzedaży produktów mlecznych bez laktozy rośnie szybciej od tych tradycyjnych

Rośnie wartość sprzedaży produktów mlecznych. Według danych CMR od stycznia do września br. w sklepach małoformatowych odnotowano przekraczający 12% wzrost. Jeszcze większą dynamikę wykazują produkty mleczne pozbawione laktozy – w ich przypadku wzrost sprzedaży wyniósł aż 33%.

W przypadku produktów bez laktozy, poza wartościowym wzrostem, odnotowano także wyższy wolumen sprzedaży. Wyraźny jest również wzrost cen.

Produkty bez laktozy na ścieżce wzrostu

W ostatnich miesiącach widoczny jest wzrost udziału produktów bez laktozy w wartości sprzedaży wszystkich produktów mlecznych oraz wzrost ich dystrybucji w sklepach małego formatu.

Jak wylicza Magdalena Wilgatek, Business Development Manager CMR, "we wrześniu 2022 roku produkty bez laktozy można było kupić średnio w 8 na 10 sklepów sprzedających produkty mleczne. Klienci mogli wybierać ze średnio 6 różnych wariantów (w supermarketach zaś aż 16 różnych wariantów)".

Mleko królem produktów bez laktozy

Kategoria nabiału w sklepach spożywczych jest bardzo obszerna. Na półce sklepowej znajdziemy zarówno różnego rodzaju sery, jak też śmietany, jogurty, kefiry oraz mleko. Analogiczne produkty znajdziemy także w strefie bez laktozy. Producenci prześcigają się w dostarczaniu konsumentom, którzy nie tolerują tego dwucukru, jak najlepszych alternatyw.

Jak pokazują dane CMR, kluczowe znaczenie w kategorii artykułów mlecznych pozbawionych laktozy ma mleko. To produkt, który generuje największą wartość sprzedaży w kategorii.

W sprzedaży największe znaczenie ma mleko, które odpowiada za prawie 50% wartości produktów mlecznych bez laktozy w sklepach małoformatowych do 300 mkw.

Magdalena Wilgatek, Business Development Manager CMR

Ceny produktów bez laktozy są wyższe niż średnia cena w całej kategorii

"Od początku 2022 roku obserwujemy znaczne wzrosty cen, zarówno patrząc na wszystkie produkty mleczne, jak i biorąc pod uwagę wyłącznie produkty bez laktozy" – mówi Magdalena Wilgatek. Według danych CMR, ceny produktów bez laktozy są wyższe niż średnia cena w całej kategorii.

W okresie od stycznia do wrzesień 2022r. liderem sprzedaży produktów mlecznych bez laktozy w sklepach małoformatowych był Hochland zaś w supermarketach SM Mlekovita (pomimo znacznego spadku udziałów w wartość sprzedaży który zanotowała względem okresu YTD wrzesień 2021 na rzecz producenta Wart-Milk)

Magdalena Wilgatek, Business Development Manager CMR

Zdrowe nawyki na paragonach

Analizują paragony zakupowe, na których znajdują się produkty mleczne bez laktozy widać ciekawą zależność.

Według danych CMR, na tych dowodach zakupu częściej niż średnio na paragonach ze wszystkimi produktami mlecznymi, pojawiają się produkty z kategorii uznawanych za dobre dla zdrowia, takie jak płatki zbożowe czy miody, oraz czekolada gorzka, która również nie zawiera laktozy.


Foto: Unsplash

Reklama