Gastronomia odradza się po lockdownach? Widać odbicie sprzedaży w sieci restauracji Sphinx

Gastronomia odradza się po lockdownach? Widać odbicie sprzedaży w sieci restauracji Sphinx

Przychody ze sprzedaży w sieciach należących do Sfinks Polska rosną w porównaniu do ubiegłorocznych wyników. Właściciel takich marek jak Sphinx, Chłopskie Jadło czy The Burgers osiągnął 124,01 mln zł przychodu po dziewięciu miesiącach br.

Duża część 2021 roku była objęta lockdownem. Nic więc dziwnego, że wyniki branży gastronomicznej są lepsze. Co jednak szczególnie ważne, Sfinks Polska odnotował także bardzo dobrą sprzedaż w trzecim kwartale roku, który był najbardziej porównywalny do tego sprzed pod względem restrykcji. Wyniki wskazują na zdecydowanie odbicie.

Wyniki finansowe Sfinks Polska: Odbudowa po lockdownach

Wzrost sprzedaży gastronomicznej, o 8% r/r, odnotowano także w samym trzecim kwartale 2022 r. wobec trzeciego kwartału 2021 r. W ujęciu skonsolidowanym grupa Sfinks odnotowała na koniec września 2022 r. przychody ze sprzedaży na poziomie 73,33 mln zł. Zysk netto i EBITDA grupy za trzy kwartały i po oczyszczeniu z wpływu MSSF16 wyniosły odpowiednio 15,95 mln zł oraz 20,03 mln zł.

W trzecim kwartale 2022 r. widać odbicie sprzedaży gastronomicznej, która wyniosła 46,22 mln zł wobec 42,77 mln zł przed rokiem. Zdecydowana większość tej sprzedaży to zasługa restauracji SPHINX, które generują 93% przychodów sieci. Na sprzedaż pod tym szyldem, ale i w innych lokalach naszych marek, rosnący wpływ ma rozwijany przez nas program lojalnościowy i jednocześnie aplikacja mobilna Aperitif, z której coraz częściej korzystają nasi goście. W minionych miesiącach przybyło nam kolejnych 20 tysięcy użytkowników, a ich łączna liczba przekracza już 450 tysięcy osób.

Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska

Wielki sukces programu lojalnościowego Apeitif

Spółka szacuje, że w trzecim kwartale 2022 r. około 19% sprzedaży gastronomicznej to zamówienia złożone z wykorzystaniem programu lojalnościowego Sfinksa – Aperitif, który poprzez aplikację mobilną o tej samej nazwie daje klientom restauracji dostęp do specjalnych ofert i promocji, podczas gdy w trzecim kwartale 2021 r. sprzedaż gastronomiczna wygenerowana z wykorzystaniem Aperitif wynosiła ponad 11%.

Z programu korzystają głównie goście stacjonarnych restauracji. Na koniec trzeciego kwartału działało ich 120, w tym 73 lokale SPHINX, 39 Piwiarni, 6 restauracji Chłopskie Jadło (w tym Lepione & Pieczone by Chłopskie Jadło) oraz dwa otwarte w tym roku lokale pod marką The Burgers, która powstała jako koncept wirtualny tuż przed pandemią i szybko zyskała popularność. Obecnie spółka testuje ją w modelu stacjonarnym i franczyzowym.

Po pandemii została... dostawa

Lockdowny i restrykcje sprawiły, że Polacy nie mieli możliwości korzystać z oferty restauracji stacjonarnie. W tym czasie dostawa dań do domów umożliwiła funkcjonowanie wielu restauracji. W przypadku restauracji sieci Sfinksa, zdecydowana większość prowadzi sprzedać w dostawie oraz na wynos. 

Przychody ze sprzedaży dań w dostawie po trzech kwartałach 2022 r. stanowiły blisko 7% przychodów gastronomicznych. Jednocześnie Sfinks rozwija ofertę dań gotowych, które trafiają do sprzedaży w sieci sklepów detalicznych oraz maszynach vendingowych.

Ambitne plany franczyzy

Na koniec trzeciego kwartału 2022 r. 69% restauracji sieci Sfinks Polska działało w modelu franczyzowym. W tym okresie przychody grupy z tytułu opłat franczyzowych wyniosły 19,22 mln zł i było to blisko dwukrotnie więcej niż przed rokiem, kiedy przychody te w analogicznym okresie miały wartość 10,89 mln zł. Wzrost wynikał m.in. ze wznowienia działalności restauracji franczyzowych po lockdown i nowych otwarć lokali franczyzowych. Docelowo Sfinks planuje, aby franczyza miała ponad 70% udziału w strukturze sieci.


Foto: mat. prasowe