E-commerce wraca do gry – czas wielkich żniw internetowej sprzedaży

E-commerce wraca do gry – czas wielkich żniw internetowej sprzedaży

Główny Urząd Statystyczny podał najnowsze dane dotyczące sprzedaży. Według najnowszych odczytów w październiku 2022 r. mieliśmy do czynienia ze wzrostem sprzedaży przez internet. 

Porównując jednak sprzedaż ogółem wynik e-commerce zmniejszył się z 9,7% we wrześniu do 9,5% w ostatnim miesiącu. Wyniki przedstawione przez GUS komentuje Tomasz Gutkowski, szef rozwoju biznesu w obszarze Commerce Platforms w Unity Group.

Żniwa czas zacząć…

Ekspert podkreśla, że na rynku mamy do czynienia z trudną sytuacją, ale nie oznacza ona rezygnacji z sezonu. Październik bowiem, mimo kryzysu, nadal jest początkiem okresu wzmożonych zakupów i wyższych wskaźników sprzedaży.

Październik zapoczątkował czwarty kwartał, czyli tradycyjnie okres największych żniw dla handlu, w szczególności dla sprzedaży online. Wiele branż właśnie w tym czasie notuje największe zyski - niektóre firmy potrafią w ciągu tych 2 miesięcy (od Black Week do wyprzedaży poświątecznych) wygenerować przychody równe (a czasem i większe) sprzedaży z pozostałej części roku. Mimo wielu negatywnych czynników wpływających na decyzje zakupowe, wśród których należy wymienić choćby bardzo wysoką inflację i spadającą siłę nabywczą konsumentów, jak również wysokie raty kredytów, czy widmo kryzysu energetycznego, oceniam że w tym roku sprzedaż wcale nie musi być znacząco gorsza niż przed rokiem

Tomasz Gutowski z Unity Group

Mniejszy budżet zdaniem eksperta, nie musi oznaczać rezygnacji z zakupów i oszczędności w każdym aspekcie życia.

Skąd to przekonanie? Wszystkie wymienione zjawiska z pewnością mają przełożenie na uszczuplenie budżetów domowych i wpływają na skłonność do wydawania pieniędzy na towary niebędące dobrami pierwszej potrzeby. Jednak z drugiej strony inflacja jest z nami już od dłuższego czasu, co sprawia, że wydatki na okres świąteczny można było wcześniej zaplanować, nawet jeśli miałyby być mniejsze niż w latach ubiegłych.

Tomasz Gutowski z Unity Group

Psychologia vs kryzys

Jak kontynuuje Tomasz Gutowski – pozostaje też aspekt psychologiczny. Jak tłumaczy ekspert, polega on na tym, że „społeczeństwo pomimo trudniejszej sytuacji finansowej paradoksalnie może chcieć wydać w tym okresie część środków na atrakcyjne cenowo okazje, szukając w tym oszczędności, zabezpieczenia się na jeszcze gorsze czasy lub po prostu… odnajdując w kupowaniu przyjemność, tak jak w latach poprzednich”. 

Do tego, jako ludzie podlegający budżetowej presji, możemy chcieć poczuć się lepiej sprawiając sobie radość nowym zakupem czy prezentem, aby doświadczyć czegoś dobrego w tej niewygodnej finansowej sytuacji. Szczególnie, że kryzys gospodarczy jeszcze nie rozpętał się na dobre, a wg ekspertów najgorsze dopiero przed nami – w takim pesymistycznym scenariuszu dla 2023 r. w obecnym roku możemy być, mimo wielu ograniczeń, bardziej skłonni kupować w okresie wyprzedażowym.

Tomasz Gutowski z Unity Group

Co przyniosą kolejne miesiące?

Ekspert podkreśla, że aktualnie trudno przewidzieć, która z wyżej wskazanych tendencji może być przeważająca. Tomasz Gutowski, mimo świadomości obecnego otoczenia gospodarczego stawia na tę bardziej optymistyczną. Jednak podkreśla, że zakupy będą się odbywać „z zachowaniem jednak pewnego umiaru w wydatkowaniu”. 

To sprawia, że w tym roku nie spodziewam się szturmu kupujących na sklepy, ale jednocześnie sądzę, że wyniki sprzedaży, szczególnie w e-commerce, będą porównywalne do analogicznego okresu 2021 r. Najwięcej zyskać mogą takie branże jak: elektronika i komputery, moda, drogeria. Z kolei na drugim biegunie mogą znaleźć się branże z bezpośrednią ekspozycją na kryzys, a wśród nich: materiały budowlane i wykończeniowe, DIY, meble. Wiąże się to z kryzysem na rynku nieruchomości, gdzie według danych GUS w sierpniu w 2022 r. wybudowano o 63% mniej mieszkań (niż w analogicznym okresie 2021 r.), a wynik 5,2 tys. mieszkań jest gorszy od rekordowo niskich w okresie wiosny 2020, gdy panował COVID. Do tego dokładają się niepokojące prognozy sprzedaży w branży meblarskiej związane z olbrzymim skokiem cen spowodowanym wzrostem cen surowców i energii (o ok. 40-60 proc.). Jakim wynikiem zamknie się ten okres, dowiemy się dopiero z podsumowań poświątecznego okresu sprzedaży.

Tomasz Gutowski z Unity Group

Jaki będzie najbliższy sezon pod kątem wydatków? Pełny obraz poznamy dopiero po okresie świątecznym, jednak na ogląd sytuacji mają już wpływ omawiane dane GUS.
 


fot. AdobeStock

Reklama