Główny Urząd Statystyczny podał najnowsze dane dotyczące sprzedaży. Według najnowszych odczytów w październiku 2022 r. mieliśmy do czynienia ze wzrostem sprzedaży przez internet.
Porównując jednak sprzedaż ogółem wynik e-commerce zmniejszył się z 9,7% we wrześniu do 9,5% w ostatnim miesiącu. Wyniki przedstawione przez GUS komentuje Tomasz Gutkowski, szef rozwoju biznesu w obszarze Commerce Platforms w Unity Group.
Żniwa czas zacząć…
Ekspert podkreśla, że na rynku mamy do czynienia z trudną sytuacją, ale nie oznacza ona rezygnacji z sezonu. Październik bowiem, mimo kryzysu, nadal jest początkiem okresu wzmożonych zakupów i wyższych wskaźników sprzedaży.
Mniejszy budżet zdaniem eksperta, nie musi oznaczać rezygnacji z zakupów i oszczędności w każdym aspekcie życia.
Psychologia vs kryzys
Jak kontynuuje Tomasz Gutowski – pozostaje też aspekt psychologiczny. Jak tłumaczy ekspert, polega on na tym, że „społeczeństwo pomimo trudniejszej sytuacji finansowej paradoksalnie może chcieć wydać w tym okresie część środków na atrakcyjne cenowo okazje, szukając w tym oszczędności, zabezpieczenia się na jeszcze gorsze czasy lub po prostu… odnajdując w kupowaniu przyjemność, tak jak w latach poprzednich”.
Co przyniosą kolejne miesiące?
Ekspert podkreśla, że aktualnie trudno przewidzieć, która z wyżej wskazanych tendencji może być przeważająca. Tomasz Gutowski, mimo świadomości obecnego otoczenia gospodarczego stawia na tę bardziej optymistyczną. Jednak podkreśla, że zakupy będą się odbywać „z zachowaniem jednak pewnego umiaru w wydatkowaniu”.
Jaki będzie najbliższy sezon pod kątem wydatków? Pełny obraz poznamy dopiero po okresie świątecznym, jednak na ogląd sytuacji mają już wpływ omawiane dane GUS.