Spada zainteresowanie zakupem mięsa. To kolejny sposób na oszczędzanie?

Spada zainteresowanie zakupem mięsa. To kolejny sposób na oszczędzanie?

Polacy coraz rzadziej umieszczają mięso na swoich listach zakupowych – pokazują dane pozyskane z aplikacji mobilnej Listonic. Spadki dotyczą zarówno drobiu, jak też mięsa wołowego i wieprzowego. W październiku 2022 r. cała kategoria uzyskała rekordowo niskie wyniki.

Eksperci nie mają wątpliwości, że malejące zainteresowanie zakupem mięsa ma związek z postępującą inflacją, która w przypadku mięs jest szczególnie odczuwalna. 

Mięso coraz rzadziej na listach zakupowych Polaków

Produkty mięsne coraz rzadziej lądują w codziennym jadłospisie. W I półroczu 2022 r., w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 r., zainteresowanie zakupem mięsa spadło o 6% w przypadku drobiu oraz o 16% w przypadku wołowiny. Mięso wieprzowe utrzymało wyniki na zbliżonym poziomie.

Jak komentuje Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic, systematyczne spadki zainteresowania całą kategorią produktów mięsnych jest obserwowane już od lipca 2022 roku. Wyjątkowo kiepski okazał się październik, kiedy Listonic odnotował najniższe wyniki w całym analizowanym okresie, czyli od stycznia 2021 roku.

Konsumenci rezygnują z najbardziej drożejących produktów

Według październikowych danych GUS, w przypadku kategorii mięsa podwyżki cen rok do roku są jednymi z najwyższych. Drób w tym czasie podrożał o 42,3%, mięso wołowe – o 30,8%, a mięso wieprzowe – o 27,1%. Jak przyznaje Małgorzata Olczak, może to tłumaczyć nastroje i zachowania konsumentów. 

Zgodnie z danymi Listonic, największe spadki zainteresowania dotyczą mięsa indyka, który w październiku pojawiał się na listach zakupowych o 35% rzadziej niż rok wcześniej. Łączny wynik dla drobiu to z kolei -25%. Zainteresowanie wołowiną obniżyło się natomiast o 27%, a wieprzową o 18%.

Wśród dodatkowych czynników, które mogą wpływać na niekorzyść branży mięsnej można również wskazywać wzrost popularności diet roślinnych, a nawet tzw. "aferę drobiową", która została nagłośniona właśnie w październiku – komentuje ekspertka Listonic.

Niesprzyjające warunki odczuwa także kategoria wędlin

Jeszcze w I półroczu b.r. wędliny cieszyły się sympatią konsumentów – pojawiały się na listach zakupów nieznacznie częściej niż rok wcześniej (wzrost zainteresowania na poziomie 5%). Jednak w końcu również ta kategoria musiała odnieść skutki cięcia kosztów w budżetach domowych. Już w październiku liczba dodań wędlin do list zakupów spadła o 21% r/r.  Wzrost cen wędlin wg najnowszych obliczeń GUS to 18,5%.


Foto: StockAdobe(lado2016)

Reklama