Black Friday i Cyber Monday rozpoczynają coroczny szczyt paczkowy. Tegoroczne "święto zakupów" może jednak różnić się od tych sprzed lat. Na decyzje i zwyczaje kupujących wpływa sytuacja gospodarcza oraz bezustannie rosnące ceny podstawowych produktów. Co na temat tegorocznego Black Friday i Cyber Monday mówią dane?
Black Friday 2022: mniejsze budżety, krótsze promocje
Bardziej atrakcyjne ceny stanowią ważną motywację do kupowania online – to fakt, na który według danych Gemius[1] wskazuje już 67% internautów. Tegoroczne Black Friday, będące jednym z najważniejszych zakupowych świąt dla branży e-commerce wypada 25 listopada. Przygotowują się do niego zarówno konsumenci, jak też przedsiębiorcy. Ci zwracają uwagę, że tegoroczny Czarny Piątek będzie różnić się od poprzednich. Wszystko z powodu trudnej sytuacji gospodarczej i rosnącej inflacji.
Spodziewane zmiany w stosunku do poprzednich Black Friday to według badania operatora płatności Tpay:
- brak darmowej dostawy (50%),
- mniejszy budżet marketingowy (17%),
- krótszy czas promocji (17%).
Z kolei co trzeci e-sprzedawca przyznał również, że obniżki będą niższe niż w poprzednich latach, a średni poziom rabatów planowany jest na poziomie 30%.
E-sprzedawców nie opuszcza optymizm. Spodziewają się wzrostów
Co ciekawe, według badania Tpay, mimo trudności, z którymi mierzą się e-sprzedawcy, połowa właścicieli sklepów internetowych spodziewa się zwiększonej liczby zamówień i wyższej średniej wartości koszyków.
Optymistyczne prognozy prezentują również ekonomiści z Deloitte. Przewidują oni wzrost sprzedaży internetowej w tym sezonie świątecznym o 13,5%, podczas gdy dla sklepów stacjonarnych szacują wzrost na poziomie mniej niż 6%.
Branża kurierska przed pikiem świątecznym
Rosnąca sprzedaż w e-sklepach przekłada się na zwiększone wolumeny firm kurierskich. "Szczyt paczkowy, który rozpoczyna Black Week, to szczególny czas w roku dla firm kurierskich. To zawsze duże wyzwanie, do którego przygotowujemy się już kilka miesięcy wcześniej, aby każda paczka dotarła na czas" – przyznaje Agnieszka Świerszcz, CEO DHL Parcel Polska.
Nasze przygotowania poprzedzamy analizą badań rynkowych i prognozami ekspertów z dziedziny ekonomii. Mając to na uwadze, spodziewamy się, że ten okres będzie równie pracowity, co w latach poprzednich.
Niepewność rozpędzi karuzelę zakupową?
Mimo że wielu konsumentów zapowiada zaciskanie pasa, to czas okołoświąteczny jest zawsze wyjątkową okolicznością, wpływającą pozytywnie na decyzje zakupowe. Sytuacja gospodarcza w IV kwartale 2022 roku może również, wbrew pozorom, zachęcić do zakupów.
Nie jest więc wykluczone, że kupujący obawiający się kolejnych podwyżek cen w związku ze wzrostem poziomu inflacji, zakupy związane z nadchodzącymi okazjami, takimi jak Mikołajki czy Boże Narodzenie, chętniej zrobią właśnie teraz, aby skorzystać z atrakcyjnych upustów, zwłaszcza w e-sklepach. Takie rozwiązanie wskazuje aż 85% respondentów, którzy wzięli udział w badaniu Festive Season, zrealizowanym przez Channel Factory.
[1] Raport Gemius “E-commerce w Polsce 2022”
Foto: Unsplash