Kto zarobi najwięcej na świętach Bożego Narodzenia? Analiza rynku słodyczy

Kto zarobi najwięcej na świętach Bożego Narodzenia? Analiza rynku słodyczy

Niedługo zbliżają się święta, a wraz z nimi zaczynają się poszukiwania prezentów dla najbliższych. Wśród nich z pewnością doskonałym podarunkiem mogą być różnego rodzaju słodkości, które są w stanie sprawić obdarowanemu chwilę przyjemności i radości. Jak kształtuje się w tym okresie sprzedaż słodkiego asortymentu?

Dyskonty kluczowym kanałem dla kategorii słodyczy paczkowanych

Do kategorii słodyczy paczkowanych kwalifikujemy między innymi: czekolady, praliny, ciastka, batony czekoladowe i chłodzone, rogaliki, babeczki i torciki, a także cukierki, gumy do żucia, żelki i pianki czy wszelkie słodycze z zabawką.

Znajdujemy je zarówno w mniejszych, jak i większych sklepach, jednak największe znaczenie przypada tutaj kanałowi dyskontów odpowiadającemu ponad połowie kupowanych opakowań w kategorii. Prawie co trzecie opakowanie jest kupowane w sklepach małoformatowych do 300 mkw. (ok.13%), natomiast najmniej opakowań nabywamy w supermarketach 301-2500 mkw. czy hipermarketach (ok. 6%).  

16% wzrost sprzedaży słodkiego asortymentu w mniejszych sklepach

Według CMR w sklepach małoformatowych do 300 mkw. kategoria słodyczy paczkowanych odnotowuje wzrost wartości sprzedaży o 16% w ostatnich 12 miesiącach (MAT 09.2022 r.) w porównaniu do okresu poprzedniego. Poza wzrostem wartości sprzedaży również obserwowany jest wzrost sprzedaży liczby opakowań o około 9%.

Które słodycze są świątecznymi faworytami Polaków?

W okresie świąt na wartości sprzedaży zyskują szczególnie praliny, czekolady, pierniki oraz figurki czekoladowe. Konsument sięgający po czekoladę w grudniu może przebierać średnio w 30 wariantach w cenie ok. 4,8 zł za opakowanie. Najczęściej wybieranymi czekoladami są produkty marki Milka producenta Mondelez oraz Wedel.

Czekolady w tabliczkach okazują się nie tylko idealnym podarunkiem dla bliskich, ale również doskonałym składnikiem świątecznych wypieków. Wśród najpopularniejszych opcji o gramaturze do 100 g napotkamy między innymi wariant Kinder Chocolate Milk w kartonie 50 g i 100 g oraz Milki Alpine Milk 100 g, natomiast w wersji większej, powyżej 100 g – Milkę Oreo o gramaturze 300 g, Alpen Gold Nussbeisser w opakowaniu 220 g czy Milkę Toffe Wholenut 300 g. 

Te dwie kategorie notują w grudniu roczne piki sprzedaży

Na szczególną uwagę w tym okresie zasługują pierniki, których liczba sprzedanych opakowań jest nawet ponad 2,5-krotnie większa niż w sezonie wiosenno-letnim. Jednak ta kategoria nie jest dostępna w każdym sklepie małoformatowym do 300 mkw., a jedynie w 3/4 sklepów. W grudniu, sklepy te oferują około 5 wariantów do wyboru, średnio w cenie 4,1 zł za opakowanie. 

Wśród wcześniej wymienionych rodzajów słodyczy część zaliczamy szczególnie do kategorii prezentowych. Praliny osiągają w grudniu szczytową sprzedaż w liczbie opakowań przewyższając tę uzyskiwaną w miesiącach kiedy przypadają Walentynki czy Dzień Matki.

Jak podaje CMR w porównaniu do pierników oferta pralin jest zdecydowanie bogatsza, w grudniu spotkamy średnio 18 różnych wariantów w sklepach małego formatu, z czego 7 dotyczy podkategorii bombonierek. Decydując się na praliny konsument ponosi średni koszt 13,1 zł za opakowanie.

W tej kategorii najczęściej dokonany wybór uwzględnia marki:

  • Wedel Ptasie Mleczko,
  • Ferrero Raffaello,
  • Toffifee (Storck). 

Czekoladowe figurki na sklepowych półkach

W kontekście zbliżających się świąt również warto wspomnieć o figurkach czekoladowych, które cieszą szczególnie najmłodszych. Zyskują one na popularności dwa razy w roku, w okresie Bożego Narodzenia pod postacią Mikołaja, bałwanka czy misia oraz Wielkanocy, przyjmując wtedy formy zajączka, baranka, kurczaczka czy jajek.

Podobnie jak w przypadku pierników kategorię figurek czekoladowych spotykamy w grudniu w 3/4 sklepów małoformatowych do 300 mkw., mając średnio wybór spośród 5 różnych dostępnych produktów. Średnia cena za figurkę wynosi ok. 2,2 zł za opakowanie i dotyczy zwykle mniejszej gramatury 30-60 g. 


Foto: StockAdobe(Natasha Breen)

Reklama