O tym, że Polacy są piwoszami nie trzeba nikogo przekonywać. Jak jednak pokazują wyniki najnowszego badania Kantar Polska i Grupy BLIX, częstotliwość, z jaką konsumenci sięgają po ten trunek może być zaskakująca. Jak kształtuje się spożycie piwa w Polsce? Które rodzaje cieszą się największą popularnością?
Częstotliwość picia piwa wśród Polaków- jak wygląda spożycie piwa w Polsce?
Według raportu "Smart shopper kategorii Piwo 2022" autorstwa Grupy BLIX i Kantar Polska, niemal co trzecia osoba (31%) w Polsce pije piwo 2-3 razy w tygodniu. 25% ankietowanych robi to raz w tygodniu, 17% – 2-3 razy w miesiącu, a 11% – 4-6 razy w tygodniu. Dalej mamy takie odpowiedzi, jak codziennie (8%), raz w miesiącu (5%), co 2-3 miesiące (2%) i co 4-6 miesięcy lub rzadziej (1%).
Zdaniem Krzysztofa Domeradzkiego z firmy badawczej Kantar Polska, Polaków śmiało można nazwać piwoszami. Ponad połowa badanych stwierdziła, że pije piwo przynajmniej raz w tygodniu. Jest to typ alkoholu akceptowalny zarówno przez kobiety jak i mężczyzn. Jednocześnie na rynku mamy coraz szerszy asortyment piw smakowych, kraftowych i bezalkoholowych.
Piwo pierwszym wyborem? Jego spożycie jednak spada
Polska należy do największych rynków piwnych w Europie. Nie oznacza to jednak, że będzie tak zawsze. Jak przyznaje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie, od 2019 roku obserwowany jest trend spadkowy. "Od tego czasu konsumpcja zmalała już o ok. 8 litrów na głowę statystycznego mieszkańca, do poziomu niespełna 93 litrów, co jest wynikiem najniższym od 2010 roku" – komentuje ekspert.
Najpopularniejsze piwa w Polsce
Z raportu wiemy też, jak często ankietowani spożywają poszczególne kategorie piwa. Rynek jest obfity w różne rodzaje piwa w Polsce, a jak wygląda popularność poszczególnych kategorii? W tym przypadku ankietowani udzielili odpowiedzi na pytanie w skali Likerta 1-5. Według deklaracji polskich konsumentów ranking piw prezentuje się następująco:
- lagery (3,2),
- piwa smakowe (2,69),
- piwa bezalkoholowe (2,54),
- piwa regionalne (2,37),
- piwa mocne (1,56),
- piwa kraftowe (2,14),
- piwa specjalne (2,27).
Jak przyznaje dyrektor Morzycki, powyższe dane nie są zaskoczeniem. "Lagery stanowią ok. 80% wszystkich piw na rynku, choć ich udział systematycznie maleje. Można spodziewać się kontynuacji tego trendu oraz dalszych wzrostów piw 0%, które dla wielu konsumentów stanowią pożądaną alternatywę wobec napojów z alkoholem" – stwierdza.
Młode pokolenia napędzają sprzedaż piw 0,0%. Spada spożycie piw mocnych
Jak zaznacza Krzysztof Domeradzki, lagery to najpopularniejsze piwa, głównie dzięki swojej prostocie i klasycznemu smakowi. Bardziej owocowe i orientalne nuty, jakie możemy znaleźć w piwach smakowych, zazwyczaj są wybierane przez kobiety. Według eksperta, ogromna popularność piw bezalkoholowych jest napędzana głównie przez przedstawicieli młodszego pokolenia. Oni spożywają też znacznie mniej alkoholu, zwłaszcza mocnego, w porównaniu ze starszymi osobami.
Źródło: MondayNews
Foto: Unsplash