Danone: „Obecny kryzys w kontekście cen paliw (…) przeniesie nas w inną erę”

Danone: „Obecny kryzys w kontekście cen paliw (…) przeniesie nas w inną erę”

Trudności i niestabilna sytuacja geopolityczna odbijają się na całej gospodarce. „Myślę, że obecny kryzys w kontekście cen paliw kopalnych i dostępności w ogóle paliw kopalnych przeniesie nas w inną erę” – powiedziała Paulina Kaczmarek, Head of Sustainability w grupie spółek Danone podczas konferencji Innovation Day 2022.

Ekspertka firmy Danone brała udział w panelu „Innowacyjna marka i jej pozycjonowanie pod względem zrównoważonego rozwoju, czyli co jest ważne dla konsumenta?” Zauważyła, że ostatnie czynniki kryzysowe – jak pandemia, wojna czy inflacja – mocno odcisnęły się na kształcie obecnej gospodarki. 

Co z ceną?

Paulina Kaczmarek z Danone wskazała, że czynniki kryzysowe mają wpływ na konsumenta i jego decyzje. Częściej niż w latach poprzednich zastanawia się nad swoimi wyborami. Kluczowym czynnikiem jest tu oczywiście cena.

Myślę, że krótkoterminowo cena w tej chwili odgrywa bardzo dużą rolę. Natomiast zgodzę się z tezą, że czasy kryzysu są najlepsze na wprowadzanie innowacji i na takie szybsze pójście do przodu.

Paulina Kaczmarek, Head of Sustainability w grupie spółek Danone

Jako przykład ekspertka podaje pandemię i rozwój pracy zdalnej. Wprowadzenie jej na szeroką skalę udało się właśnie podczas kryzysu. 

Ceny paliw kładą się cieniem na rynku spożywczym

Paliwa są kluczowe dla całej gospodarki. Logistyka rynku spożywczego i wszystkie ceny są zależne nie tylko od kosztów paliw czy energii, ale też ich dostępności.

Obecny kryzys w kontekście cen paliw kopalnych, i w ogóle dostępności paliw kopalnych, przeniesie nas w inną erę. My, jako przemysł spożywczy bardzo mocno, walczymy o to, żeby nie zabrakło nam energii elektrycznej i gazu. 

Paulina Kaczmarek, Head of Sustainability w grupie spółek Danone

Danone jako strategiczne działanie uznaje zapewnienie ciągłości biznesu. To szczególnie istotne w kontekście trwającego sezonu grzewczego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:

Innowacyjny rozwój kategorii roślinnych

Danone jako rozwojową kategorię postrzega segment napojów roślinnych i fermentowanych produktów roślinnych. W swoim portfolio posiada reprezentanta powyższych kategorii – markę Alpro. W ostatnich latach segment ten mocno urósł. 

Jako Danone widzimy, że te produkty rosną o 30-40% rok do roku. Blisko 30% Polaków i Polek określa się jako fleksitarianie, czyli osoby, które elastycznie rezygnują z mięsa, jeśli mają do wyboru produkt roślinny, który zapewnia odpowiednie walory smakowe, zdrowotne czy ekologiczne. Obecna sytuacja – patrząc na nasze wyniki – pokazuje, że sprzedaż tych produktów nie spada, utrzymuje się na podobnym poziomie. 

Paulina Kaczmarek, Head of Sustainability w grupie spółek Danone

Ekspertka zauważyła jednak, ze trend na „wege” zaczął się jeszcze przed czasami kryzysu. I świetnie rozwija się pomimo niego. Dzieje się to też mimo wyraźnego zainteresowania zrównoważonym rozwojem.

Czy ludzie wybierają produkty ze względu na klimat i zrównoważony rozwój? Możemy o tym debatować filozoficznie, socjologicznie i w każdej inny sposób. Natomiast twarde wyniki badań pokazują, że ludzie tę rewolucję w stronę żywności roślinnej już rozpoczęli i wybierają produkty roślinne.

Paulina Kaczmarek, Head of Sustainability w grupie spółek Danone

Jednak niezależnie od pobudek jakimi kierują się konsumenci, produkty roślinne mają bardzo pozytywny wpływ na środowisko. Paulina Kaczmarek porównywała rewolucję w stronę żywności roślinnej do przechodzenia na odnawialne źródła energii czy samochody elektryczne.

Pole do innowacji

Jednak produkty mleczne nie mogą być postrzegane jako te gorsze. Ekspertka Danone podkreśla, że są one stale ważną częścią portfolio firmy. I nie oznaczają negatywnego wpływu na środowisko. Danone stale pracuje bowiem nad ograniczaniem śladu węglowego w całym łańcuchu. I tu jest ogromne pole do innowacji.

Pracujemy z rolnikami nad ograniczaniem śladu węglowego w całym łańcuchu wartości. I to jest też duży obszar innowacji (…). Jesteśmy partnerem veggie challenge. Rozmawiamy o tym, jakie mleko powinno być w szkołach, czy pilotażowo nie powinniśmy tam mieć mleka roślinnego. (…) Czyli poszerzanie portfolio to podążanie za konsumentem czy też wspieranie konsumenta właśnie w tych zrównoważonych wyborach żywieniowych.

Paulina Kaczmarek, Head of Sustainability w grupie spółek Danone

Panel stanowił część konferencji "Zrównoważone innowacje w nowoczesnym biznesie" w ramach wydarzenia Innovation Day 2022, którego organizatorem jest redakcja ogólnopolskiego miesięcznika Hurt & Detal.


fot. materiały redakcji

 

Reklama