"Konsumenci nie mają obowiązku wszystkiego wiedzieć. Konsumenci nie mają obowiązku naprawiać świata. To biznes ma obowiązek spłacić pewien dług społeczny, jaki zaciągał przez długi czas" – powiedziała Marta Marczak, ekspertka ds. brandingu w trakcie panelu dyskusyjnego pt. "Innowacyjna marka i jej pozycjonowanie pod względem zrównoważonego rozwoju, czyli co jest ważne dla konsumenta?" podczas konferencji "Zrównoważone innowacje w nowoczesnym biznesie".
Marki odgrywają kluczową rolę w zmianie przekonań konsumenckich
Świadomość konsumentów rośnie. Wielu z nich ma realną potrzebę stawiania czoła problemom środowiskowym oraz chce wspierać zrównoważony rozwój. Nie mają jednak oni obowiązku posiadania wiedzy o wszystkim i naprawiania świata – zaznaczyła w trakcie konferencji "Zrównoważone innowacje w nowoczesnym biznesie" Marta Marczak, ekspertka ds. brandingu. Jej zdaniem to właśnie biznes ma obowiązek zainwestować w edukację.

Biznes ma obowiązek spłacić pewien dług społeczny, jaki zaciągał przez długi czas. To marketingowcy, właściciele marek, managerowie, którzy dysponują niezwykłą siłą, jaką jest marka rozumiana jako medium, jako coś, co może wywierać pozytywny wpływ na ludzi – mają moc i mają obowiązek, a także wielki przywilej transformowania naszej rzeczywistości.
Zdaniem ekspertki dzisiaj najsilniejszym paradygmatem myślenia o brandingu i biznesie jest marketing pozytywnego wpływu oraz wykorzystywanie marek oraz wiedzy eksperckiej producentów do tego, by edukować konsumentów i motywować ich pozytywnie do zmian.
Kryzys motywatorem zmian
Kryzys często bywa momentem refleksji, a co za tym idzie może stać się portalem zmian. Jak mówiła Marta Marczak, to czas, w którym jesteśmy w stanie przeprojektować swoje myślenie, bo szukamy nowych rozwiązań. Te natomiast, jak podkreśliła, powinny łączyć ze sobą aspekty ekonomii i ekologii.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nie powinniśmy jako marketingowcy, ludzie, ale też konsumenci myśleć o tym, że robimy coś dla planety. My to robimy dla siebie, robimy dla przyszłości swojej i następnych pokoleń. Bardzo wierzę w nowy paradygmat, jakim jest marketing i biznes pozytywnego wpływu i biznes po prostu, który zostawia pozytywne, dobre ślady.
Według badań PwC, na które powołała się ekspertka, w większości polskich przedsiębiorstw idea ESG to wciąż kwestia deklaracji. "Całe mnóstwo pracy przed nami, bardzo mało czasu przed nami. Natomiast wydaje mi się, że nie ma innej drogi" – podsumowała Marta Marczak.

Panel stanowił część konferencji "Zrównoważone innowacje w nowoczesnym biznesie" w ramach wydarzenia Innovation Day 2022, którego organizatorem jest redakcja ogólnopolskiego miesięcznika Hurt & Detal.
Foto: mat. redakcji