Wyszukiwarka Google nie kłamie: Polacy szukają świątecznych oszczędności [ANALIZA]

Wyszukiwarka Google nie kłamie: Polacy szukają świątecznych oszczędności [ANALIZA]

Promocyjne ceny, zakupy online oraz korzystanie z okazji takich jak Black Friday – to kluczowe trendy, które eksperci Google przewidują na tegoroczny sezon świąteczny. Jakie zmiany obserwowane są w obrębie nawyków zakupowych?

Wyszukiwarka Google nie kłamie: Polacy szukają oszczędności

Polacy i Polki zaczynają konkretne poszukiwania świątecznych prezentów w listopadzie, aby najczęściej kupić je w trakcie przecen i promocji związanych z Black Friday i Cyber Monday (te dni w tym roku przypadają odpowiednio 25 oraz 28 listopada).

Wzrost popularności hasła “promocje” widać w Google w okresie świątecznym co roku[1], jednak 2022 rok stał się początkiem okresu niepewności ekonomicznej po pandemii. Przejawia się on wzrostem zainteresowania w wyszukiwarce hasłami związanymi z oszczędnościami, rabatami i produktami używanymi. Według tego klucza prawdopodobnie będziemy też w tym roku wybierać świąteczne prezenty.

TOP3 zmiany w obrębie nawyków zakupowych

Ostatnie dwa lata były czasem dużych wyzwań dla konsumentów i konsumentek. Jednak obecnie to inflacja jest tematem, który najbardziej niepokoi Polaków i Polki. Według wyników badania SW Research, już 67% z nich czuje obniżenie standardu życia w ciągu ostatnich 6 miesięcy ze względu na wzrost cen. Czerwcowe badanie GfK "Current Consumer Mood" pokazało ponadto, że już 19% Polek i Polaków deklaruje, że odkłada lub oszczędza pieniądze niezależnie od sytuacji – jest to wzrost o 5 p.p. w porównaniu do marca tego roku.

"W obliczu rosnących cen Polacy i Polki przede wszystkim ograniczają bieżące wydatki" – przyznaje Weronika Zaręba z Google Polska i zwraca uwagę na trzy kluczowe zmiany z obrębie codziennych zakupów:

  • Po pierwsze, Polacy powstrzymują się od zakupu rzeczy, które nie są im niezbędne, co wskazuje 70% badanych.
  • Po drugie, konsumenci stają się bardziej wyczuleni na promocje i oferty specjalne – co widać jako wyraźny trend w wyszukiwarce Google.
  • Po trzecie, 38% badanych poszukuje tańszych zamienników stosowanych produktów, wybierając bardziej przystępne cenowo warianty zamiast droższych marek używanych do tej pory

Łączymy zakupy w różnych kanałach

Zainteresowanie niższymi cenami może być również powiązane z popularnością kupowania online. To właśnie cena, według 23% badanych jest powodem, dla których wybierają zakupy w internecie. Dominującym powodem w przypadku zakupów online jest wygoda (46%), a drugie miejsce zajmuje szybkość transakcji (40%)[2].

Według badania Smart Shopper, już 40% badanych konsumentów i konsumentek dokonuje zakupów w internecie przy pomocy smartfona[3], a w 2022 roku polscy internauci korzystali z wyszukiwarki 2,5 raza częściej na smartfonach niż na tradycyjnych komputerach[4].

Systematycznie rośnie znaczenie kanału online jako miejsca, w którym dokonywane są zakupy. Długofalowo ten trend został oczywiście przyspieszony przez pandemię, ale aż 92% respondentów i respondentek  nie zamierza już rezygnować z dokonywania zakupów w internecie. Z drugiej strony Polki i Polacy nie mają wyraźnych preferencji czy wolą kupować offline czy online w ramach poszczególnych kategorii produktów: w przypadku elektroniki konsumenckiej 75% wybiera zarówno zakupy online, jak i offline, w kategorii dom i ogród jest to aż 77%; chociaż w przypadku kategorii uroda 21% badanych wciąż woli kupować produkty offline. Dlatego tak ważna jest współcześnie multikanałowość sprzedawców.

Weronika Zaręba, Google

Foto: Unsplash

[1] Google Trends, Polska
[2] Smart Shopper Research. Savanta (2022) / Google, Cint (2021) / Kantar (2020+2019), liczba respondentów: n=1814
[3] Smart Shopper Research. Savanta (2022) / Google, Cint (2021) / Kantar (2020+2019), liczba respondentów: n=1814. Pytanie: Jakiego urządzenia użyłeś/-aś do sfinalizowania transakcji online?
[4] Wewnętrzne dane Google

Reklama