Październik w sklepach spożywczych: Rosnące ceny zmieniają nawyki zakupowe konsumentów

Październik w sklepach spożywczych: Rosnące ceny zmieniają nawyki zakupowe konsumentów

Październik był wyjątkowo ciepły, co sprzyjało spędzaniu czasu poza domem i odwiedzaniu przy okazji pobliskich sklepów. Najwięcej transakcji odnotowano w piątek 28 października, czyli tuż przed wydłużony weekendem, a także w ostatnim dniu października – tuż przed dniem Wszystkich Świętych, kiedy sklepy są pozamykane. 

Wśród kategorii kupowanych najczęściej 31 października obok piwa, wódek, papierosów, napojów, słodyczy i innych przekąsek znalazły się też znicze – w tym dniu kupował je co 50. klient odwiedzający sklep małoformatowy. Jednak sprzedaż tych produktów znalazły się na poziomie niższym niż rok wcześniej.

Październik w sklepach małoformatowych: Wyższa cena zniczy przełożyła się na niższą sprzedaż

Jak wynika z danych CMR, w październiku 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 13,8% wyższa, natomiast liczba transakcji wzrosła o 2,2% w porównaniu z październikiem 2021 r.

Jak co roku miesiąc ten był okresem wzmożonej sprzedaży zniczy – z uwagi na przypadający dzień Wszystkich Świętych. 2022 rok okazał się jednak inny od 2021. W całym październiku br. w sklepach małoformatowych sprzedaż zniczy i wkładów była o 16% niższa niż rok wcześniej. Być może klienci albo ograniczali zakupy albo szukali atrakcyjniejszych ofert, ponieważ w sklepach małoformatowych średnia cena wzrosła aż o 30%.

Polacy w dalszym ciągu ograniczają zakupy

Tendencję do przenoszenia zakupów do innych kanałów lub ograniczanie zakupów widać również w innych kategoriach o bardzo wysokich wzrostach cen, takich jak np.

  • masło (za które obecnie trzeba było zapłacić o 46% więcej niż rok temu),
  • olej (który podrożał o 40%),
  • mąki (wzrost cen o 50%).

W październiku sprzedaż wszystkich wymienionych kategorii w przeliczeniu na kilogramy spadła w sklepach małoformatowych o 20-30% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.

Sprzedaż napojów: Sprzedaż napojów energetyzujących rośnie w 10% tempie 

Nieco lepiej niż przed rokiem w październiku 2021 sprzedawały się napoje gazowane, woda, piwo, a także wódki smakowe (liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria wzrosła rok do roku o 3,3%).

Wzrosty zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym odnotowały napoje energetyzujące (w przeliczeniu na litry ich sprzedaż wzrosła w ciągu roku o 10%), batony i chipsy (wzrost o niemal o 20%).

Mniej produktów w koszyku, za które płacimy więcej

W październiku 2022 r. klienci przychodzili do sklepów małoformatowych nieco częściej niż przed rokiem, wkładali do koszyków mniej produktów, ale za sprawą wyższych cen wydawali na jednorazowe zakupy znacznie więcej niż rok wcześniej.

Za sprawą wzrostu cen większości produktów średnia kwota na paragonie była jednak znacznie wyższa niż przed rokiem. W październiku 2022 r. klienci sklepów małoformatowych płacili za zakupy średnio 20,8 zł, czyli aż o 11,4% więcej niż rok wcześniej. 


Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.


Foto: 

Reklama