Dane medyczne przekazywane producentom żywności i sieciom? Blisko połowa konsumentów jest za

Dane medyczne przekazywane producentom żywności i sieciom? Blisko połowa konsumentów jest za

W dobie rosnących cen konsumenci coraz częściej chwytają się za portfele. Nie brakuje jednak również i takich, którzy szukają w żywności prozdrowotnych właściwości. Zdecydowana większość na zakupach kieruje się troską o własne zdrowie. Blisko połowa w zamian za personalizowane rekomendacje mogłaby udostępnić swoje informacje medyczne.

Troska o zdrowie podczas zakupów spożywczych

Jak wynika z badania Deloitte Fresh food as medicine, aż 84% konsumentów, wypełniając swój koszyk spożywczy, kieruje się troską o swoje zdrowie i samopoczucie. Z kolei trzy czwarte ankietowanych aktywnie poszukuje żywności, która jest dostosowana do ich potrzeb. Co więcej, 55% klientów twierdzi, że jest gotowych zapłacić więcej za odpowiednie produkty, ponieważ przyczynia się to do utrzymania zdrowia i dobrego samopoczucia. 

W czasach szalejących cen konsumenci na całym świecie, ale także w Polsce poświęcają dużo czasu na zastanowienie, które produkty kupić, a bez jakich mogą się obejść. Dla wielu klientów najważniejszym aspektem, oprócz ceny, jest to, czy kupowana przez nich żywność jest zdrowa i świeża. Wzmocniony przez pandemię trend, który był widoczny od kilku lat, nie traci na znaczeniu również teraz.

Piotr Ćwikliński, starszy menedżer, Life Sciences & Health Care w Deloitte 

Zdrowa żywność lekarstwem? Konsumentom brakuje informacji o produktach

Nieodpowiednia dieta jest jednym z głównych czynników powodujących choroby układu krążenia, cukrzycę typu 2 i niektórych rodzajów nowotworów. Dane nie zostawiają wątpliwości – złe odżywianie oparte na przetworzonym i niezdrowym jedzeniu, przyczynia się do co piątego zgonu. Jednocześnie społeczna świadomość co do wpływu diety na zdrowie jest coraz większa.

Badania Deloitte pokazało, że aż 78% osób uważa, że właściwe odżywianie może uchronić przed zachorowaniem na niektóre schorzenia, a 76% jest zdania, że żywność ma zdolność terapeutyczną. Z kolei aż trzy czwarte respondentów wierzy, że zdrowe i świeże produkty mają właściwości lecznicze. Takie podejście otwiera nowe możliwości przed producentami żywności i sprzedawcami, którzy od lat aspekt zdrowotny podkreślają w swoich strategiach i przekazach reklamowych.

Niestety konsumenci wciąż czują się niedoinformowani – szczególnie, że świeża żywność bardzo często nie jest pakowana, a to oznacza, że brakuje na niej informacji o składzie i jego wpływie na zdrowie. To powoduje, że ponad 60% kupujących powołuje się na sprzeczne dane co do znaczenia poszczególnych produktów, a 40% nie rozumie, które z nich mogą zadziałać prozdrowotnie

Piotr Ćwikliński

Nieco ponad połowa badanych twierdzi, że uzyskanie wiedzy na temat pochodzenia żywności, jej bezpieczeństwa i właściwości odżywczych jest niezbędne, aby móc z pełnym przekonaniem stosować dany produkt jako lek.

Dane o zdrowiu w zamian za wiedzę

Firmy, które mogą pomóc konsumentom w poszerzeniu ich wiedzy na temat zależności między świeżą żywnością a jej wpływem na zdrowie, mają szansę zdobyć przewagę konkurencyjną i przekonać do siebie klientów innymi czynnikami niż tylko cena.

Jak wynika z analizy Deloitte, ponad połowa badanych jest skłonna dzielić się swoimi danymi oraz zaufać właścicielowi sklepu z żywnością, by w zamian otrzymywać indywidualne zalecenia dotyczące konkretnych produktów spożywczych. Ponadto 42% konsumentów deklaruje chęć udostępniania informacji medycznych na swój temat w celu otrzymania bardziej spersonalizowanych rekomendacji w zakresie odżywiania.

Najbardziej skłonne do takiego zachowania są osoby młode oraz w średnim wieku, które zamieszkują duże miasta. Do tej grupy zaliczają się także klienci, którzy są gotowi zapłacić więcej za produkt spożywczy, traktując go jako wsparcie w utrzymaniu dobrego stanu zdrowia. Co ciekawe, chętni do dzielenia się swoimi danymi są także ci, którzy kupują roślinne alternatywy dla produktów zwierzęcych.

Podobne zjawisko dostrzegamy od czasów pandemii w opiece medycznej. W tym sektorze pacjenci coraz częściej są gotowi udostępniać swoje informacje medyczne w zamian za bardziej skuteczne i zindywidualizowane leczenie. Jak pokazuje nasz raport, przemysł spożywczy oraz sieci handlowe, po spełnieniu szeregu warunków prawnych, w tym z zakresu cyberbezpieczeństwa, są kolejnymi, które mogą wykorzystać ten trend.

Jakub Misiak, partner associate w Deloitte Legal 

Źródło: Deloitte. Badanie zostało wykonane w USA. Wzięło w nim udział ponad 2 tys. respondentów w wieku 18-70 lat.
Foto: StockAdobe

Reklama