W dobie rosnących cen konsumenci coraz częściej chwytają się za portfele. Nie brakuje jednak również i takich, którzy szukają w żywności prozdrowotnych właściwości. Zdecydowana większość na zakupach kieruje się troską o własne zdrowie. Blisko połowa w zamian za personalizowane rekomendacje mogłaby udostępnić swoje informacje medyczne.
Troska o zdrowie podczas zakupów spożywczych
Jak wynika z badania Deloitte Fresh food as medicine, aż 84% konsumentów, wypełniając swój koszyk spożywczy, kieruje się troską o swoje zdrowie i samopoczucie. Z kolei trzy czwarte ankietowanych aktywnie poszukuje żywności, która jest dostosowana do ich potrzeb. Co więcej, 55% klientów twierdzi, że jest gotowych zapłacić więcej za odpowiednie produkty, ponieważ przyczynia się to do utrzymania zdrowia i dobrego samopoczucia.
Zdrowa żywność lekarstwem? Konsumentom brakuje informacji o produktach
Nieodpowiednia dieta jest jednym z głównych czynników powodujących choroby układu krążenia, cukrzycę typu 2 i niektórych rodzajów nowotworów. Dane nie zostawiają wątpliwości – złe odżywianie oparte na przetworzonym i niezdrowym jedzeniu, przyczynia się do co piątego zgonu. Jednocześnie społeczna świadomość co do wpływu diety na zdrowie jest coraz większa.
Badania Deloitte pokazało, że aż 78% osób uważa, że właściwe odżywianie może uchronić przed zachorowaniem na niektóre schorzenia, a 76% jest zdania, że żywność ma zdolność terapeutyczną. Z kolei aż trzy czwarte respondentów wierzy, że zdrowe i świeże produkty mają właściwości lecznicze. Takie podejście otwiera nowe możliwości przed producentami żywności i sprzedawcami, którzy od lat aspekt zdrowotny podkreślają w swoich strategiach i przekazach reklamowych.
Nieco ponad połowa badanych twierdzi, że uzyskanie wiedzy na temat pochodzenia żywności, jej bezpieczeństwa i właściwości odżywczych jest niezbędne, aby móc z pełnym przekonaniem stosować dany produkt jako lek.
Dane o zdrowiu w zamian za wiedzę
Firmy, które mogą pomóc konsumentom w poszerzeniu ich wiedzy na temat zależności między świeżą żywnością a jej wpływem na zdrowie, mają szansę zdobyć przewagę konkurencyjną i przekonać do siebie klientów innymi czynnikami niż tylko cena.
Jak wynika z analizy Deloitte, ponad połowa badanych jest skłonna dzielić się swoimi danymi oraz zaufać właścicielowi sklepu z żywnością, by w zamian otrzymywać indywidualne zalecenia dotyczące konkretnych produktów spożywczych. Ponadto 42% konsumentów deklaruje chęć udostępniania informacji medycznych na swój temat w celu otrzymania bardziej spersonalizowanych rekomendacji w zakresie odżywiania.
Najbardziej skłonne do takiego zachowania są osoby młode oraz w średnim wieku, które zamieszkują duże miasta. Do tej grupy zaliczają się także klienci, którzy są gotowi zapłacić więcej za produkt spożywczy, traktując go jako wsparcie w utrzymaniu dobrego stanu zdrowia. Co ciekawe, chętni do dzielenia się swoimi danymi są także ci, którzy kupują roślinne alternatywy dla produktów zwierzęcych.
Źródło: Deloitte. Badanie zostało wykonane w USA. Wzięło w nim udział ponad 2 tys. respondentów w wieku 18-70 lat.
Foto: StockAdobe