Kolejne rekordy InPost. Wolumen przesyłek rośnie w spektakularnym tempie

Kolejne rekordy InPost. Wolumen przesyłek rośnie w&nbspspektakularnym tempie

InPost przedstawił wyniki za trzeci kwartał 2022 roku. Przychody Grupy osiągnęły w tym czasie poziom 1 690 mld zł. To o 32,6% więcej niż w analogicznym czasie w 2021 roku. Jednoczesnie InPost zanotował rekordowy, 32% wzrost wolumenów na wszystkich kluczowych rynkach. Skorygowany zysk EBITDA InPost wzrósł o 11,5% rok do roku, zatrzymując się na poziomie 455,8 mln zł.

"Trzeci kwartał był kolejnym, w którym dynamicznie rozwijaliśmy się na każdym z naszych głównych rynków. Rozwój ten był możliwy dzięki konsumentom, którzy cenią w usługach InPost wygodę i elastyczność oraz sprzedawcom e-commerce, którzy znajdują u nas możliwość oferowania szybkich i atrakcyjnych cenowo dostaw dla swoich klientów" – komentuje Rafał Brzoska, założyciel i prezes zarządu InPost.

InPost dostarcza rekordowe ilości przesyłek

Od lipca do września br. InPost dostarczył w sumie 178,8 mln paczek na wszystkich rynkach, cosiągając rekordowt 32% wzrost i tym samym notując dwu- i trzycyfrowy wzrost wolumenów na wszystkich trzech głównych rynkach: 

  • Polska – wzrost o 26%, przy dodatniej dynamice rynku na poziomie 24%,
  • Francja – wzrost o 34%, przy stagnacji na rynku,
  • Wielka Brytania – wzrost wolumenów aż o 227%, przy szacowanym spadku rynku na poziomie 8%.

W przypadku głównego rynku, jakim jest Polska, za największy udział we wzrośnie wolumenu odpowiadały kanały poza platformą Allegro – w tym przypadku mowa o 43% wzrostach rok do roku. Natomiast ilość przesyłek dostarczanych za pośrednictwem Allegro urosła o 11%.

InPost w Polsce: dalsze umacnianie pozycji lidera

W trzecim kwartale InPost dodatkowo umocnił swoją pozycję w Polsce. Operator zwiększył liczbę klientów o 13% rok do roku, do 16,3 mln. Wolumen przesyłek wyniósł 124,1 mln, co oznacza wzrost w porównaniu do II kw., kiedy obsłużono ich 122,8 mln.

Liczba urządzeń Paczkomat® w Polsce wzrosła od początku roku o 17% do 19 254. Tym samym, aż 59% Polaków ma swój Paczkomat InPost w odległości 7 minut spacerem (55% na koniec III kwartału 2021). Rozbudowa sieci maszyn InPost sprawiła, że ​​Polska posiada najbardziej energooszczędny i ekologiczny na świecie, system dostaw ostatniej mili.

Ostatni raport Gemiusa "E-commerce w Polsce w roku 2022" potwierdził, że kolejny rok z rzędu Paczkomat® InPost jest najchętniej wybieranym sposobem dostawy dla e-kupujących. Aż 81% (+4 p.p. r/r) respondentów zadeklarowało, że jest on najczęściej wybieraną metodą dostaw. Dodatkowo 83% (+2 p.p. r/r) kupujących w sieci postrzega Paczkomat® InPost jako formę dostawy, która najbardziej motywuje ich do zakupów online.

InPost we Francji: firma korzysta z dużego potencjału rynku

W trzecim kwartale francuska spółka zależna InPost, Mondial Relay, rosła szybciej niż rynek już czwarty kwartał z rzędu. Wolumen przesyłek Mondial Relay we Francji wzrósł o 34%, przy stagnacji rynku. W tym czasie Mondial Relay odnotował wzrost przychodów o 34% r/r, oraz wzrost skorygowanej EBITDA o 13,2% do 60 mln zł.

Mondial Relay do przejęcia przez InPost w lipcu 2021 r. wykorzystywał wyłącznie punkty odbioru i nadań (PUDO), i nie miał własnych maszyn paczkowych. Od tego czasu InPost rozstawił 1 653 maszyn, z czego 671 zostało rozstawionych w III kwartale.

Mondial Relay widzi duży rynkowy potencjał dla urządzeń InPost we Francji, dlatego zamierza nadal je instalować tak szybko, jak tylko pozwala na to łańcuch dostaw. Dodatkowo Mondial Relay w ostatnim kwartale rozbudowywał sieć magazynów i sortowni, w tym sortownię w Harnes, która obecnie jest największą w całej Grupie InPost.

Rozbudowa magazynów i sortowni umożliwi wprowadzenie z początkiem 2023 r, usług dostawy D+1, pod marką Mondial Relay Express. Ta nowa oferta, będzie znaczącym krokiem w rozwoju Mondial Relay na rynku francuskim i ma zapewnić większą wygodę dla klientów i elastyczność dostaw dla sprzedawców.

InPost w Wielkiej Brytanii: wzrost wolumenu przesyłek przekraczający 200%

InPost UK zanotował wzrost wolumenów w III kw. w 227% r/r i o 25% w porównaniu z II kw. Te wzrosty zostały osiągnięte mimo spadku całego brytyjskiego rynku e-commerce o 8%.

Wzrost wynikał przede wszystkim z wprowadzenia nowej na rynku brytyjskim, a dobrze znanej w Polsce, usługi dostawy Paczkomat®. Usługa spotkała się z olbrzymim zainteresowaniem klientów. Chociaż duże wolumeny spowodowały przejściowe problemy z wydajnością, dobre przyjęcie tej usługi wskazuje na silne zapotrzebowanie konsumentów na dostawę do punktu.

Aby sprostać dodatkowemu zapotrzebowaniu na przepustowość sieci, InPost kontynuował instalację nowych maszyn w lokalizacjach o większym natężeniu ruchu. Firma na koniec III kwartału posiadała 4 333 urządzeń Paczkomat®, o 38% więcej niż na koniec 2021 roku. W największych miastach – Londyn, Birmingham i Manchester – 46% mieszkańców ma 7 minut spacerem do najbliższego urządzenia Paczkomat® InPost.

Ilu Polaków korzysta z Paczkomatów?

Liczba użytkowników korzystających z urządzeń Paczkomat w Polsce wyniosła w III kwartale 2022 roku 16,3 mln. Na przetrzeni roku ich liczba wzorsła o 13%. Tym samym firma umocniła swoją pozycję lidera na rynku dostaw. 

Ile jest Paczkomatów w Polsce i na świecie?

InPost we wszystkich krajach intensywnie rozwijał swoją sieć urządzeń Paczkomat®. W III kwartale zainstalowanych zostało ponad 2 000 nowych maszyn i na koniec kwartału było ich 26 330, w tym:

  • 19 254 w Polsce (+17% w porównaniu z końcem 2021 roku),
  • 1 653 we Francji (+428% w porównaniu z końcem 2021 roku),
  • 4 333 w Wielkiej Brytanii (+38% w porównaniu z końcem 2021 roku).

Foto: mat. prasowe

Reklama