Grupa Carrefour ogłasza nową strategię do 2026 roku. Szykuje się absolutna rewolucja?

Grupa Carrefour ogłasza nową strategię do 2026 roku. Szykuje się absolutna rewolucja?

Grupa Carrefour ogłosiła nową strategię do 2026 roku. Firma planuje zwiększenie udziału marek własnych, wprowadzenie nowego formatu hipermarketu, redukcję asortymentu, a nawet... wprowadzenie dobrze znanego z dyskontów systemu paletowego. Co jeszcze się zmieni?

  1. Zwiększenie udziału marek własnych do 40%
  2. Wzmocnienie digitalu i omnichannelu
  3. Nowy koncept hipermarketu
  4. Dalszy rozwój formatu convenience i franczyzy
  5. Wprowadzenie planu oszczędnościowego
  6. Zrównoważony rozwój

Nowa strategia Grupy opiera się na dwóch filarach. Jak skomentował podczas dnia inwestora Alexandre Bompard, prezes i dyrektor generalny Grupy, "Carrefour 2026 to plan przyspieszenia i podboju". Z jednej strony Carrefour dąży do stworzenia wyróżniającej się oferty i dalszego rozwoju modelu omnikanałowego. Z drugiej natomiast strony firma stawia na optymalizację kosztów i zwiększenie oszczędności.

Zwiększenie udziału marek własnych do 40%

W ramach nowej strategii Carrefour chce zwiększyć udział swoich marek własnych w całkowitej sprzedaży. W 2026 roku mają one stanowić już 40%, wobec 33% w 2022 roku. W tym celu firma skupi się na dedykowanym marketingu, ciągłej poprawie jakości oraz zwiększeniu dostępności i widoczności produktów marki własnej we wszystkich sklepach.

Co więcej, Carrefour chce być liderem w kategorii świeżych produktów. Firma planuje podwojenie pozyskiwania owoców i warzyw od lokalnych dostawców, czyli tych zlokalizowanych do 50 km od danego sklepu. Grupa chce być numerem jeden dla sektora rolniczego – w tym obszarze firma planuje zwiększyć liczbę partnerów do 50 tys. (+11 tys.). Liczba producentów ekologicznych ma wynieść w 2026 roku 7 tys. (co oznaczałoby wzrost o 2 tys.).

Wzmocnienie digitalu i omnichannelu

Strategia Carrefour 2026 zakłada także zwiększenie udziału klientów omnikanałowych do 30%. Jednocześnie firma stawia na lojalnych klientów. Liczba personalizowanych promocji ma przekroczyć 10% do 2026 roku. Co więcej, Carrefour zamierza wdrożyć programy subskrypcyjne na kolejnych rynkach. 

Grupa Carrefour cały czas stawia na mocny rozwój e-commerce. Według najnowszej strategii, wskaźnik GMV dla handlu elektronicznego, czyli łączna wartość sprzedanych towarów ma osiągnąć w 2026 roku poziom 10 mld euro. E-commerce ma odpowiadać za dodatkowe 200 mln euro stałego dochodu operacyjnego. 

Nowy koncept hipermarketu

Jak zaznacza Carrefour, w centrum omnikanałowego ekosystemu pozostają hipermarkety. Sieć planuje wdrożyć we wszystkich tego typu sklepach koncept "Maxi". Czym się wyróżnia? 

W ramach "metody Maxi" Carrefour zamierza zredukować o 20% asortyment żywnościowy. W sklepach podkreślane mają być produkty marek własnych oraz te w przystępnych cenach. Jak przedstawia sieć, w hipermarketach pojawi się nawet doskonale znany z dyskontów system paletowy – który ma wpłynąć na większą produktywność w sklepach.

Dodatkowo firma planuje zmiany w ofercie non-food. W tym przypadku asortyment ze stałej oferty ma zostać pomniejszony o 40%. Natomiast w ramach niestałego asortymentu 50% mają stanowić marki własne.

Dalszy rozwój formatu convenience i franczyzy

Carrefour nie rezygnuje jednak z rozwoju formatu convenience. Do 2026 roku firma planuje uruchomienie 2400 nowych sklepów convenience, wśród których znajdują się szyldy Carrefour City, Carrefour Express, Carrefour Contact.

Jak podkreśla w prezentacji Grupa, "w sercu modelu pozostaje franczyza", którą Carrefour zamierza w dalszym ciągu rozwijać. Jak deklaruje Grupa, do 2026 roku powyżej 90% nowootwartych sklepów w Europie będzie placówkami w modelu franczyzowym. Grupa planuje pojawić się także na dodatkowych 10 rynkach do 2026 roku.

Wprowadzenie planu oszczędnościowego: 4 mld oszczędności w 4 lata

W ramach wprowadzonego planu oszczędnościowego Grupa planuje transformację swoich procesów operacyjnych. Te mają w sumie wygenerować 4 mld euro oszczędności w latach 2023-2026.

Połowę ma stanowić redukcja kosztów w obrębie asortymentowym. W tym kontekście Carrefour wskazuje m.in. na przemysłowe podejście do marek własnych, zakupy w różnych krajach czy racjonalizację asortymentu (przypomnijmy, że oferta produktów żywnościowych ma zmniejszyć się o 20%). Druga połowa oszczędności ma być związana z redukcją kosztów dystrybucji i logistyki. Carrefour w tym obszarze planuje oszczędności kosztów energii i przekształcenia procesów operacyjnych.

Zrównoważony rozwój

Carrefour planuje do 2025 roku o 50% zredukować marnowanie żywności. Jednocześnie Grupa chce osiągnąć 100% odzysk odpadów magazynowych. Do 2025 roku wszystkie produkty marek własnych zamknięte będą w opakowaniach nadających się do recyklingu.

Carrefour zadeklarował osiągnięcie neutralności węglowej – do 2030 roku w e-commerce oraz do 2040 roku we wszystkich sklepach.

Grupa chce być wiodącym graczem w obrębie transformacji energetycznej w handlu. W tym celu inwestycje mają sięgnąć 200 mln euro, a zużycie energii ma zostać ograniczone o 27,5% do 2030 roku. 


Foto: mat. prasowe

Reklama