Grupa Carrefour ogłosiła nową strategię do 2026 roku. Firma planuje zwiększenie udziału marek własnych, wprowadzenie nowego formatu hipermarketu, redukcję asortymentu, a nawet... wprowadzenie dobrze znanego z dyskontów systemu paletowego. Co jeszcze się zmieni?
- Zwiększenie udziału marek własnych do 40%
- Wzmocnienie digitalu i omnichannelu
- Nowy koncept hipermarketu
- Dalszy rozwój formatu convenience i franczyzy
- Wprowadzenie planu oszczędnościowego
- Zrównoważony rozwój
Nowa strategia Grupy opiera się na dwóch filarach. Jak skomentował podczas dnia inwestora Alexandre Bompard, prezes i dyrektor generalny Grupy, "Carrefour 2026 to plan przyspieszenia i podboju". Z jednej strony Carrefour dąży do stworzenia wyróżniającej się oferty i dalszego rozwoju modelu omnikanałowego. Z drugiej natomiast strony firma stawia na optymalizację kosztów i zwiększenie oszczędności.
Zwiększenie udziału marek własnych do 40%
W ramach nowej strategii Carrefour chce zwiększyć udział swoich marek własnych w całkowitej sprzedaży. W 2026 roku mają one stanowić już 40%, wobec 33% w 2022 roku. W tym celu firma skupi się na dedykowanym marketingu, ciągłej poprawie jakości oraz zwiększeniu dostępności i widoczności produktów marki własnej we wszystkich sklepach.
Co więcej, Carrefour chce być liderem w kategorii świeżych produktów. Firma planuje podwojenie pozyskiwania owoców i warzyw od lokalnych dostawców, czyli tych zlokalizowanych do 50 km od danego sklepu. Grupa chce być numerem jeden dla sektora rolniczego – w tym obszarze firma planuje zwiększyć liczbę partnerów do 50 tys. (+11 tys.). Liczba producentów ekologicznych ma wynieść w 2026 roku 7 tys. (co oznaczałoby wzrost o 2 tys.).
Wzmocnienie digitalu i omnichannelu
Strategia Carrefour 2026 zakłada także zwiększenie udziału klientów omnikanałowych do 30%. Jednocześnie firma stawia na lojalnych klientów. Liczba personalizowanych promocji ma przekroczyć 10% do 2026 roku. Co więcej, Carrefour zamierza wdrożyć programy subskrypcyjne na kolejnych rynkach.
Grupa Carrefour cały czas stawia na mocny rozwój e-commerce. Według najnowszej strategii, wskaźnik GMV dla handlu elektronicznego, czyli łączna wartość sprzedanych towarów ma osiągnąć w 2026 roku poziom 10 mld euro. E-commerce ma odpowiadać za dodatkowe 200 mln euro stałego dochodu operacyjnego.
Nowy koncept hipermarketu
Jak zaznacza Carrefour, w centrum omnikanałowego ekosystemu pozostają hipermarkety. Sieć planuje wdrożyć we wszystkich tego typu sklepach koncept "Maxi". Czym się wyróżnia?
W ramach "metody Maxi" Carrefour zamierza zredukować o 20% asortyment żywnościowy. W sklepach podkreślane mają być produkty marek własnych oraz te w przystępnych cenach. Jak przedstawia sieć, w hipermarketach pojawi się nawet doskonale znany z dyskontów system paletowy – który ma wpłynąć na większą produktywność w sklepach.
Dodatkowo firma planuje zmiany w ofercie non-food. W tym przypadku asortyment ze stałej oferty ma zostać pomniejszony o 40%. Natomiast w ramach niestałego asortymentu 50% mają stanowić marki własne.
Dalszy rozwój formatu convenience i franczyzy
Carrefour nie rezygnuje jednak z rozwoju formatu convenience. Do 2026 roku firma planuje uruchomienie 2400 nowych sklepów convenience, wśród których znajdują się szyldy Carrefour City, Carrefour Express, Carrefour Contact.
Jak podkreśla w prezentacji Grupa, "w sercu modelu pozostaje franczyza", którą Carrefour zamierza w dalszym ciągu rozwijać. Jak deklaruje Grupa, do 2026 roku powyżej 90% nowootwartych sklepów w Europie będzie placówkami w modelu franczyzowym. Grupa planuje pojawić się także na dodatkowych 10 rynkach do 2026 roku.
Wprowadzenie planu oszczędnościowego: 4 mld oszczędności w 4 lata
W ramach wprowadzonego planu oszczędnościowego Grupa planuje transformację swoich procesów operacyjnych. Te mają w sumie wygenerować 4 mld euro oszczędności w latach 2023-2026.
Połowę ma stanowić redukcja kosztów w obrębie asortymentowym. W tym kontekście Carrefour wskazuje m.in. na przemysłowe podejście do marek własnych, zakupy w różnych krajach czy racjonalizację asortymentu (przypomnijmy, że oferta produktów żywnościowych ma zmniejszyć się o 20%). Druga połowa oszczędności ma być związana z redukcją kosztów dystrybucji i logistyki. Carrefour w tym obszarze planuje oszczędności kosztów energii i przekształcenia procesów operacyjnych.
Zrównoważony rozwój
Carrefour planuje do 2025 roku o 50% zredukować marnowanie żywności. Jednocześnie Grupa chce osiągnąć 100% odzysk odpadów magazynowych. Do 2025 roku wszystkie produkty marek własnych zamknięte będą w opakowaniach nadających się do recyklingu.
Carrefour zadeklarował osiągnięcie neutralności węglowej – do 2030 roku w e-commerce oraz do 2040 roku we wszystkich sklepach.
Grupa chce być wiodącym graczem w obrębie transformacji energetycznej w handlu. W tym celu inwestycje mają sięgnąć 200 mln euro, a zużycie energii ma zostać ograniczone o 27,5% do 2030 roku.
Foto: mat. prasowe