W październiku obroty w handlu tradycyjnym wzrosły o 4,5% w porównaniu do września – wskazują dane M/platform. Jednocześnie odnotowano wzrost liczby sprzedanych produktów. To pierwsza taka sytuacja w historii pomiarów realizowanych przez firmę, czyli od 2020 roku.
Październik pod względem liczby wizyt oraz obrotów ilościowych był zbliżony do września, z tendencją wzrostową. W tym czasie obroty sklepów tradycyjnych wzrosły o 4,5% w porównaniu do września. Natomiast liczba wizyt oraz ilość sprzedawanych produktów wzrosły odpowiednio o 0,4% i 0,9%.
Październikowe anomalie
Październik był pierwszym miesiącem od początku zbierania pomiarów przez M/platform, w którym liczba wizyt i sprzedaży w sztukach w październiku była większa niż we wrześniu. Jak wyjaśnia Ewa Rybołowicz, dyrektorka działu analiz rynkowych M/platform, jest to pochodna anomalii pogodowych.
Kolejnym powodem październikowych anomalii jest wzrost obrotów, który wystąpił pod koniec miesiąca. A to za sprawą zwiększonych zakupów na coraz popularniejszych imprez Halloween oraz obchodów 1 listopada. "W ostatnim tygodniu w danych M/platform widzimy zwiększone sprzedaże alkoholi, w tym droższych segmentów i kategorii jak whisky. Widać także wzrosty sprzedaży produktów do przygotowywania posiłków, pieczenia ciast, słodyczy a także zniczy i wkładów" – wyjaśnia eksperta.
W porównaniu do września, październik 2022 roku zakończył się dla handlu detalicznego obrotami wyższymi o 4,5%. Jednocześnie ilość sprzedanych produktów wzrosła o 0,9%, a liczba klientów – o 0,4%. Pojedynczy paragon zdrożał względem poprzedniego miesiąca o 4,3% przy takiej samej, jak we wrześniu, liczbie produktów.
Drożyzna przełożyła się na blisko 12% wzrost cen rok do roku
Mimo rosnących wyników sklepów spożywczych w ujęciu miesiąc do miesiąca, odnotowano spadki w ujęciu rocznym. W długim okresie, porównując październik 2022 do października 2021, dane M/platform wskazują na spadki obrotów ilościowych o 5,3%. Liczba wizyt spada w wolniejszym tempie, bo o 1,2% przy jednoczesnym wzroście obrotów o 11,9% generowanym przede wszystkim przez rosnące ceny.
Średni koszyk w sklepach lokalnych w porównaniu rok do roku zmniejszył się ilościowo o 4,2%. "To oznacza, że na paragon przypada obecnie 4,7 produktu w porównaniu do 5 produktów rok temu. Natomiast średnia wartość koszyka wzrosła o 13,2% i wynosi obecnie 25,58 zł. Kupujemy zatem średnio mniej, a płacimy więcej o prawie 3 zł" – dodaje Ewa Rybołowicz.
Lepsze nastroje wśród detalistów
Październik jest także pierwszym od trzech miesięcy momentem, w którym odnotowano odbicie wskaźnika Nastrojów Handlu Tradycyjnego. Mowa o wzroście o 5 punktów do poziomu 23. Jednocześnie tendencję wzrostową zanotował także wskaźnik NHT+1, który jest prognozą na kolejny miesiąc. Pozytywny trend może być zaskakujący w obliczu wyzwań, które stoją przed przedsiębiorcami.
Jak wskazuje Magdalena Piwkowska, menedżerka ds. trendów i analiz rynkowych M/platform, "pozytywna zmiana w trendzie wskaźnika NHT wynika ze zwiększonej sprzedaży, której pomogła lepsza pogoda. Musimy też pamiętać, że wskaźnik wrześniowy był bardzo niski właśnie ze względu na nagłe ochłodzenie i spadek obrotów".
Badania Nastroje Handlu Tradycyjnego: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Badanie przeprowadzone w ostatnich dniach października. Analiza danych sprzedażowych przygotowana na podstawie transakcji z próby sklepów Like for Like N = 3093 wybranych spośród 10 tys. sklepów handlu tradycyjnego współpracujących z M/platform.
Foto: mat. prasowe