Polacy nie są lojalni wobec marek spożywczych. Nadchodzi era tańszych zamienników?

Polacy nie są lojalni wobec marek spożywczych. Nadchodzi era tańszych zamienników?

Rosnące ceny i niepewność zmuszają Polaków do zmiany nawyków zakupowych, co potwierdza już kolejne badanie. Jak wynika z raportu State of the Connected Customer przeprowadzonego przez Salesforce, w 2021 roku aż 71% konsumentów co najmniej raz zmieniło dotychczas wybieraną markę – pod wpływem zmiany priorytetów i sytuacji finansowej. Które brandy radzą sobie w tym czasie najlepiej?

Twórcy aplikacji Listonic sprawdzili, jak marki radzą sobie w czasach kryzysów. W tym celu przeanalizowano dane z mobilnych list zakupów w 9 popularnych kategoriach produktowych, tworząc przykładowy koszyk zakupowy Polaka. Następnie sprawdzono, jak często poszczególne produkty pojawiły się na listach zakupów, w jakich kategoriach asortymentowych konsumenci przywiązują się do marek, a także wytypowano te brandy, które najczęściej umieszczane są na listach zakupów. Co pokazała analiza?

Przywiązanie do marek spożywczych. Czarne chmury nad żywnością

Poziom przywiązania do marek, oznaczony w raporcie jako Brand Loyalty Index (BLI), znacząco różni się w zależności od kategorii wybieranego produktu. Z danych Listonic wynika, że żywność cechuje się stosunkowo niską lojalnością konsumentów.

Jedynie 2,7% wszystkich produktów żywnościowych pojawia się na listach zakupów wraz z konkretną marką, ale widoczne są znaczące różnice w ramach poszczególnych grup produktów. W przypadku napojów wynik ten jest trzykrotnie wyższy i wynosi 8,9%.

Produkty żywnościowe cechują się stosunkowo niskim przywiązaniem do marki. Może to wynikać z tego, że kupujemy je bardzo często, dlatego zamiast przywiązywać się do jednego produktu, decyzję o zakupie podejmujemy w sklepie, na podstawie dostępnych ofert.

Agata Żur, analityczka danych w Listonic

Jak poznać przywiązanie do marki? Agata Żur jako jedną z oznak wskazuje umieszczanie nazwy marki na liście zakupów. "(...)  pokazuje to, że już na etapie planowania zakupów jesteśmy zdecydowani na produkt od konkretnego producenta. Taki konsument będzie mniej podatny na inne oferty i rzadziej zdecyduje się na zakup np. tańszych zamienników" – wyjaśnia ekspertka.

Wraz z rosnącymi cenami spada przywiązanie do marek

Z analiz Listonic wynika też, że w kategoriach takich jak tłuszcze czy produkty sypkie (np. cukier, mąka) obserwujemy szczególnie niskie przywiązanie do marek. Wskaźnik BLI dla produktów sypkich wyniósł 1,3%, dla tłuszczy – 1,4%, przy czym najniższą wartość wśród wszystkich analizowanych produktów osiągnęło masło – jedynie 0,9% produktów na listach powiązanych jest z konkretnym brandem.

Największe przywiązanie do marek dotyczy produktów z kategorii słonych przekąsek (10,7%), napojów (8,9%) oraz produktów kosmetycznych (8,7%). Wśród poszczególnych produktów szczególnie odznaczają się piwo, dla którego BLI wynosi aż 16,2%, oraz szampony – aż 22% z nich pojawia się na listach zakupów z konkretną marką.

Jak wyjaśnia Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic, kategorie, w których przywiązanie do marek jest najniższe są również kategoriami, które zostały dotknięte znaczącym wzrostem cen.

W przeciwnej sytuacji znajdują się za to produkty kosmetyczne – które utrzymują względnie stałe ceny w porównaniu do innych grup produktowych, a także notują wysokie przywiązanie do brandu. "Może to nasuwać wniosek, że w dobie inflacji, gdy konsumenci często poszukują jak najbardziej korzystnych cenowo ofert, zmienia się sposób postrzegania marki" – wyjaśnia ekspertka.

Liderzy wśród marek FMCG

Wśród marek produktów spożywczych, które wyróżniły się bardzo wysokim udziałem na listach zakupów są m.in.:

  • Łaciate,
  • Mlekpol,
  • Danone,
  • Morliny,
  • Mleczna Dolina,
  • Kujawski,
  • Desperados,
  • Lay’s,
  • Milka,
  • Lubella.

Ranking Popularności Marek FMCG jest zestawieniem najpopularniejszych marek znajdujących się w koszyku zakupowym Polaka. W najnowszym raporcie Listonic wyróżnił marki FMCG, które z powodzeniem radzą sobie w trudnych, dynamicznie zmieniających się warunkach i cieszą się największym zainteresowaniem konsumentów. Publikacja zawiera analizę popytu dla wybranych kategorii produktowych oraz przegląd najważniejszych trendów rynkowych determinujących decyzje zakupowe. Analizowane dane pochodzą z aplikacji Listonic z okresu od sierpnia 2020 r. do lipca 2022 r. 


Foto: StockAdobe(WavebreakmediaMicro)

Reklama