Unilever, międzynarodowy producent obecny w ponad 190 krajach, rozszerza testy czterodniowego tygodnia pracy na kolejny rynek. Po 18-miesięcznym okresie pilotażowym w Nowej Zelandii, pilotaż obejmie także Australię.
Czterodniowy tydzień pracy to tylko jeden z obszarów, które producent bada z myślą o przyszłości pracy. Okres testów w Australii potrwa 12 miesięcy. W tym czasie pracownicy Unilevera otrzymają 100% swoich zarobków, pracując przez 80% czasu i osiągając 100% wyników biznesowych.
Pierwsze wnioski po testach czterodniowego tygodnia pracy
Pierwszy pilotaż czterodniowego czasu pracy został przeprowadzony przez Unilever w Nowej Zelandii. Trwał od grudnia 2020 r. do czerwca 2022 r. Unilever współpracował ze Szkołą Biznesu UTS (University of Technology Sydney), która monitorowała i mierzyła okres próbny za pomocą ankiet online, wyników biznesowych i wywiadów pogłębionych. Jakie zaobserwowano wyniki?
Ponad dwie trzecie (67%) pracowników zgłosiło lepszą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Poprawiło się również indywidualne samopoczucie, a poziom stresu spadł o 33%. Tymczasem poczucie siły i wigoru w pracy wzrosło o 15%.
Kolejny pilotaż Unilevera. Czterodniowy tydzień pracy w Australii
Wiedząc, że jest jeszcze więcej do nauczenia się, Unilever rozszerza program na Australię. Jednostka w tym kraju jest większa niż ta w Nowej Zelandii i bardziej złożona, za sprawą własnych zakładów produkcyjnych.
Odzwierciedlając próbę z Nowej Zelandii, australijscy pracownicy będą mieli swobodę wyboru dnia lub zestawu godzin, który jest dla nich najbardziej odpowiedni do startu, zapewniając, że działa to również dla zespołów, których są częścią i zapewnia ciągłość działania firmy. Plany zostaną uzgodnione we współpracy z ich menedżerami.
"Eksperyment opiera się na ambicji firmy Unilever, aby poprawić dobrostan zarówno pracowników, jak i biznesu" – mówi Nicky Sparshott, dyrektor generalny Unilever ANZ.
Czy Unilever wprowadzi czterodniowy dzień pracy na innych rynkach?
Jak informuje producent, na ten moment nie ma planów, aby rozszerzyć pilotaż na inne rynki. Jak jednak podkreśla Unilever, "będziemy nadal wykorzystywać te małe wersje próbne do eksperymentowania i poznawania czterodniowego tygodnia pracy oraz potencjalnej roli, jaką może on odegrać w naszej przyszłości planów pracy".
Foto: StockAdobe(standret)