Pesymizm konsumentów rośnie, a inflacja znacząco wpływa na ich niepewność finansową. Według najnowszego badania Barometr Providenta, już niemal 2/3 Polaków deklaruje, że odkłada pieniądze na czarną godzinę. W ubiegłorocznej odsłonie badania konieczność odłożenia pieniędzy na cięższe czasy deklarowało 54,2%, a więc aż o 10 p.p. mniej.
Polacy nadal pozwalają sobie na impulsowe zakupy
Mimo deklaracji oszczędzania, nadal jednak są przyjemności, których konsumenci nie potrafią sobie odmówić. "Tegoroczne badanie pokazało, że działania Polaków nie zawsze idą w parze z przekonaniami. Choć aż 90,4% z nich zgadza się ze stwierdzeniem, że warto oszczędzać i posiadać zapasowe środki na koncie, wciąż zdarza im się wydawać więcej na impulsywne oraz nieprzemyślane zakupy" – mówi Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska.
Jak pokazuje najnowsze badanie, już 78% respondentów przyznaje się do wydatków większych niż zakładano. Kupowanie pod wpływem impulsu deklaruje 67% respondentów. To niemal identyczny odsetek jak w 2021 roku – wówczas odpowiedziało tak 67,7% osób. Również w tym przypadku przodują kobiety (69,1% vs 64,6%).
Oszczędzanie nie jedno ma imię?
Odkładanie pieniędzy na czarną godzinę od kilku lat utrzymuje się na pierwszym miejscu naszych oszczędnościowych celów – wskazuje Barometr Providenta. Średnia kwota oszczędności jaka daje Polakom poczucie bezpieczeństwa to 25,5 tys. zł. Natomiast 30,9% Polaków za wystarczające uznaje kwoty między 1 tys. a 5 tys. zł, a co czwarty respondent potrzebuje już ponad 10 tys. zł.
Do najpopularniejszych metod oszczędzania Polaków należy nieregularne odkładanie różnych kwot – taką metodę wybiera co czwarty badany. Równie popularne jest przeznaczanie na oszczędności środków, które zostały na koniec miesiąca. Natomiast co piąty Polak każdego miesiąca systematycznie odkłada stałą sumę pieniędzy.
Niezmiennie, oszczędności najczęściej lokujemy na kontach oszczędnościowych (37,8%), spadł natomiast odsetek odkładających na rachunkach bieżących (29,3% vs. 36,2% w 2021 r.). Popularnym produktem finansowym są także lokaty (19,4%). 1/4 Polaków swoje oszczędności chowa w przysłowiowej skarpecie. Co ciekawe, najczęściej robią tak młodzi respondenci w wieku 18-34 lat.
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w październiku 2022 r.
Foto: StockAdobe(stokkete)