Konsumenci przewartościowują swoje wydatki. Już 63% przyznaje, że ograniczy swoje wydatki podczas najbliższych świąt Bożego Narodzenia, a 40% rozpocznie poszukiwania tańszych alternatyw lub promocji. To kluczowe dane, które pokazało najnowsze badanie Festive Season, zrealizowane przez Channel Factory.
W nadchodzącym okresie świątecznym oraz tygodniach go poprzedzających, wielu z nich dysponować będzie mniejszym budżetem na wydatki, a cena będzie głównym czynnikiem determinującym decyzje zakupowe ponad połowy osób.
W poszukiwaniu prezentów świątecznych... z promocji
Badanie Channel Factory wykazało, że konsumenci będą szukać oszczędności podczas kupowania prezentów świątecznych. 35% badanych stwierdziło, że przeznaczy mniej środków na osobę, ale prezenty wręczy tej samej grupie, co w roku ubiegłym, natomiast 23% zamierza ograniczyć wydatki i liczbę obdarowanych osób.
49% respondentów wskazało, że oszczędności będzie szukać głównie wśród popularnych kategorii produktów, których ceny z reguły są wyższe od przeciętnych, do tej grupy należą: biżuteria, perfumy czy akcesoria technologiczne.
Oszczędności na wigilijnym stole
Prezenty świąteczne nie są jedynym wydatkiem, na którym będą oszczędzać konsumenci. Z raportu wynika, że 32% osób zamierza ograniczyć wydatki również na żywność oraz napoje, a 33% na okołoświąteczną rozrywkę.
Sytuację rynkową odczuwają również sprzedawcy, przed którymi staje obecnie szereg wyzwań. Ponad połowa konsumentów wskazuje wyprzedaż, jako przyczynek do zakupu konkretnego produktu, a blisko 20% stwierdziło, że wybierze sklepy oferujące tańszy asortymentem, również w kontekście wydatków na świętowanie.
Szansą, szczególnie dla sprzedawców w e-commerce, mogą okazać się zbliżające Black Friday, Cyber Monday oraz popularny w USA Giving Tuesday – 85% konsumentów twierdzi, że to właśnie podczas dni wyprzedaży dokona zakupów online.
Reklama dźwignią handlu. Tylko jaka?
Tegoroczny sezon świąteczny to także wyzwanie dla reklamodawców, którzy muszą skoncentrować się wokół dotarcia do grupy docelowej z odpowiednim przekazem, w odpowiednim czasie. Blisko 51% konsumentów deklaruje, że to właśnie reklama z treściami promocyjnymi wpłynie na ich decyzje zakupowe, a reklama online konkretnego produktu będzie dla 22% osób bodźcem do zakupu konkretnej rzeczy. Co więcej, 10% konsumentów deklaruje, że na ich decyzje zakupowe wpłynie influencer promujący dany produkt czy usługę.
Nie bez znaczenia pozostaje również kwestia platformy, na którą marka decyduje się w kontekście reklamowym. Konsumenci (45%) deklarują, że najpewniej, przy podejmowaniu decyzji zakupowych, czują się po obejrzeniu reklamy na kanale YouTube i przeznaczają (35%) więcej pieniędzy na marki, których reklamy widzą na tej platformie.
Badanie wykazało również, że reklamodawcy chcąc zmaksymalizować ROI, powinni postawić na reklamy na YouTube w CTV, których rozpoznawalność jest o 10% większa niż w przypadku telewizji linearnej.
Badanie zostało przeprowadzone przez wewnętrzny zespół badawczy Channel Factory przy użyciu zewnętrznej platformy branżowej do dystrybucji ankiety, zbierania danych i dostarczania wyników od ponad 2500 respondentów z USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji i Holandii.
Foto: StockAdobe(lordn)