Konsumenci szykują się na kolejny wzrost cen i rzadziej odkładają zakupy na później

Konsumenci szykują się na kolejny wzrost cen i rzadziej odkładają zakupy na później

Większość polskich konsumentów spodziewa się wzrostu cen często kupowanych produktów. Najczęściej prognozują zbliżającą się podwyżkę w przypadku produktów spożywczych i domowych mediów – pokazuje badanie Deloitte "Global State of the Consumer Tracker". Choć osobista sytuacja finansowa nadal pozostaje najczęstszym powodem zmartwienia Polaków – we wrześniowej edycji badania odnotowano w tym aspekcie znaczący spadek. 

Sytuacja finansowa we wrześniu budziła największe obawy wśród 51% konsumentów – jednak stres z tym związany zmalał aż o 9 p.p. względem sierpniowego badania. Zdaniem Bartosza Bobczyńskiego, lidera Consumer Industry Deloitte w Polsce, Polacy zaczynają dostrzegać szerszą perspektywę globalnego kryzysu ekonomicznego. 

Powracają obawy o zdrowie. Konsumenci nie zapomnieli też o klimacie

Jak pokazało badanie Deloitte, osobista sytuacja finansowa nadal jest najczęstszym powodem zmartwień Polaków – nawet pomimo wrześniowego spadku udziału takiej opinii. Jednocześnie zmienia się nastawienie do kwestii zdrowotnych – o 5 p.p. zmalał odsetek osób obawiających się pandemii COVID-19, ale martwiących się ogólnie o swoje zdrowie przybyło aż o 9 p.p. w porównaniu do sierpnia tego roku.

Konsumenci nie zapominają też o wyzwaniach klimatycznych i aż 59% deklaruje, że spowodowało to zmianę ich zachowań. Wśród dominujących obaw znalazła się też troska o stan gospodarki, na którą wskazało 34% uczestników.

W odświeżonej edycji badania w szczególny sposób uwzględniliśmy aspekty ekonomicznej sytuacji konsumentów, a także wpływu stanu gospodarki na ich nastroje. Ogólnie jest to powodem do niepokoju już dla co trzeciego ankietowanego, co pokazuje, że po okresie uzasadnionej zwiększonej troski o stan przede wszystkim własnych finansów, Polacy zaczynają dostrzegać szerszą perspektywę globalnego kryzysu ekonomicznego. Poza tym, po okresie wzrostu obaw w wielu obszarach, wrzesień przyniósł uspokojenie, a pogorszenie nastrojów dotyczy jedynie oceny ogólnego stanu zdrowia uczestników ankiety.

Bartosz Bobczyński, partner, lider Consumer Industry Deloitte w Polsce

Polacy czekają na kolejny wzrost cen

Wrześniowe badanie ukazało nowe tendencje. Z jednej strony 59% konsumentów przyznało, że spodziewa się wzrostu cen często kupowanych produktów. Prognozowane w ciągu najbliższego miesiąca wzrosty cen dotyczą wszystkich kategorii towarów i usług. Najczęściej konsumenci wskazywali na produkty spożywcze oraz domowe media (po 87%).

W tym samym czasie, konsumenci rzadziej niż miesiąc wcześniej odkładają na później większe zakupy. Odsetek takich odpowiedzi zmalał o 10 p.p., z 58 do 48%. Co ciekawe, 42% ankietowanych deklaruje, że na koniec miesiąca zostaje im trochę pieniędzy.

A to wszystko przy okazji nadal dominujących ocen własnej sytuacji finansowej.  56% pytanych wskazało, że pogorszyła się ona w porównaniu z ubiegłym rokiem i tyle samo ocenia, że w ciągu najbliższych 3 miesięcy nie poradziłoby sobie ze znaczącym, niespodziewany wydatkiem.


​Najnowsza fala badania została przeprowadzona pod koniec września 2022 r. Była to 35. edycja przeprowadzona globalnie i 29., w której wzięli udział konsumenci z Polski. W sumie eksperci Deloitte przebadali mieszkańców 24 krajów, oprócz Polski, byli to obywatele: Arabii Saudyjskiej, Australii, Belgii, Brazylii, Kanady, Chin, Danii, Holandii, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Indii, Irlandii, Japonii, Meksyku, Norwegii, RPA, Korei Południowej, Szwecji, Włoch, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.


Foto: StockAdobe(bodnarphoto)

Reklama