Małgorzata Cebelińska, Mlekpol: Na rynki zagraniczne trafia 30% całej naszej produkcji

Małgorzata Cebelińska, Mlekpol: Na rynki zagraniczne trafia 30% całej naszej produkcji

Produkty SM Mlekpol trafiają do blisko 100 krajów na całym świecie. Eksport odpowiada za blisko 30% całej produkcji spółdzielni. Jak przyznaje Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu SM Mlekpol, mimo trudnej i nieprzewidywalnej sytuacji na świecie obroty firmy od stycznia do lipca 2021/2022 znacząco wzrosły. 

Zagrożona ciągłość współpracy i dostaw towarów pomiędzy wybranymi państwami są dużymi zagrożeniami dla działalności eksportowej. Do tego dochodzą jeszcze kwestie ekonomiczne, czyli rosnąca inflacja i drożejące surowce. O tym, jak w obecnym otoczeniu radzi sobie Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol rozmawiamy z dyrektorem handlu, Małgorzatą Cebelińską.

Jakim zapleczem produkcyjnym dysponuje dzisiaj Mlekpol?

SM Mlekpol funkcjonuje na polskim rynku od ponad 40 lat. Przez ten czas przyłączała inne spółdzielnie o różnym profilu produkcyjnym, umacniając pozycję zarówno w kraju, jak i za granicą. Dzisiaj Spółdzielnia wytwarza produkty mleczarskie w 13 wysoko wyspecjalizowanych i nowoczesnych zakładach produkcyjnych.

Surowiec mleczny wykorzystywany do produkcji pochodzi z rodzimych gospodarstw, zlokalizowanych wokół zakładów w rejonach Podlasia, Warmii i Mazur oraz Kujaw. Każdego dnia Spółdzielnia przerabia ponad 5,5 mln litrów mleka, z których wytwarzane są produkty pod dobrze znanymi konsumentom markami: Łaciate, Zambrowskie, Białe, Milko, Maślanka Mrągowska czy Rolmlecz.

Jakie wyniki w kraju i eksporcie uzyskał Mlekpol w ostatnim czasie? Porównując okres od stycznia do lipca 2021/2022.

Mlekpol, jako spółdzielnia mleczarska posiadająca największe w Polsce zasoby własnego surowca, tj. przetwarzająca 17% mleka produkowanego w polskich gospodarstwach, eksportuje blisko 30% całej produkcji. Produkty Mlekpolu trafiają do ponad 100 krajów na całym świecie, a najpopularniejsza polska marka mleka Łaciate dociera aż na 6 kontynentów. Mimo trudnej i nieprzewidywalnej sytuacji na świecie obroty firmy od stycznia do lipca 2021/2022 znacząco wzrosły.               

Które światowe rynki są najbardziej strategiczne dla Mlekpolu i dlaczego?

Najbardziej strategiczne dla Mlekpolu kierunki to państwa europejskie, jak kraje bałtyckie, Słowacja, Czechy, Bułgaria, Rumunia, Grecja, Włochy oraz Niemcy. Wynika to z członkostwa w Unii Europejskiej, gwarantującego swobodę handlu oraz z możliwości korzystania z transportu drogowego, który zapewnia krótki czas dostawy.

Ponadto koncentrujemy się na krajach, które nie posiadają wystarczającej produkcji mleka i są zmuszone do importowania różnych produktów mleczarskich. Do takich państw zaliczają się Chiny, Indonezja, Filipiny, Wietnam, Korea Południowa, Izrael, Meksyk, Chile, Dominikana, Indie, Irak, Mołdawia czy Serbia. Gama eksportowanych tam produktów jest bardzo szeroka, począwszy od produktów przeznaczonych dla rynku B2B, takich jak mleko odtłuszczone, pełne oraz wyroby serwatkowe w proszku (łącznie z WPC 85), po produkty przeznaczone dla dystrybutorów i klientów detalicznych. Są to między innymi sery, masło, mleko i śmietanki UHT, jogurty i tym podobne.

Możliwości eksportowe Spółdzielni są wystarczająco duże, aby odpowiadać na zapotrzebowania nowych klientów na innych światowych rynkach.

Jakie są zagrożenia i szanse dla eksportu w obecnych czasach?

Już pandemia koronawirusa pokazała, że żywność jest strategiczną kwestią dla każdego dobrze funkcjonującego państwa. Zerwane łańcuchy dostaw i inne problemy, których wtedy doświadczaliśmy, spowodowały, że rządy państw, poprzez lokalnych importerów, podjęły działania w kierunku większej dywersyfikacji dostawców, w tym również dostawców artykułów mleczarskich. Mlekpolowi, który jest znanym i cieszącym się dobrą opinią producentem, wciąż przybywa nowych klientów na nowych rynkach.

Bez wątpienia zagrożeniem dla działalności eksportowej są aktualne wydarzenia geopolityczne, które negatywnie wpływają na ciągłość współpracy i dostaw towarów między poszczególnymi państwami. Problemem są również kwestie ekonomiczne, takie jak inflacja i związane z nią rosnące ceny surowców i materiałów potrzebnych do produkcji. Powodują one wyższe koszty finansowania biznesu oraz spadek zdolności zakupowych klientów. Dokonywane przez importerów zakupy są więc bardziej rozważne, a gromadzone przez nich zapasy starczają na krócej.

Jakie są wymagania konsumentów na świecie i jak na nie odpowiada Mlekpol? Czy łatwo jest sprostać oczekiwaniom konsumentów z różnych krajów?

Udział w targach w różnych krajach i na różnych kontynentach pozwala na spotkania z konsumentami i dystrybutorami z wielu państw oraz poznanie ich specyficznych potrzeb i upodobań. W rezultacie Mlekpol realizuje wiele dedykowanych projektów, uwzględniających te szczególne preferencje.

Ponadto Spółdzielnia stworzyła międzynarodowe marki jak Milcasa i Happy Barn, które są już dobrze znane konsumentom w różnych krajach świata. Ze względu na dalekomorski transport i możliwości dystrybucyjne importerów Mlekpol koncentruje się przede wszystkim na produktach o długim terminie przydatności do spożycia.

Wysoka specjalizacja produkcji i wdrożone w zakładach produkcyjnych nowoczesne technologie powodują większą elastyczność i możliwość realizacji dedykowanej pod potrzeby klientów produkcji wyrobów mleczarskich. Dzięki doświadczeniu i współpracy ze specjalnie powołanym Instytutem Innowacji Przemysłu Mleczarskiego z siedzibą w Mrągowie Mlekpol jest otwarty na każdą współpracę i chętnie podejmuje się nowych wyzwań.

Dziękuję za rozmowę.

Reklama