Trudna sytuacja gospodarcza dociera do większości branż w sektorze FMCG. Z wieloma trudnościami mierzą się także producenci słodyczy. Jednak mimo licznych wyzwań, analitycy prognozują dalszy stabilny rozwój rynku słodyczy czekoladowych, który ma rosnąć w kilkuprocentowym tempie.
Wedel mierzy się z rosnącymi cenami kluczowych surowców
"Tuż po kolejnej fali turbulencji związanych z pandemią COVID-19, branża spożywcza w Polsce stawia czoła następnym wyzwaniom" – przyznaje Maciej Herman, dyrektor zarządzający w LOTTE Wedel.
Jak dodaje, wzrosty cen występują obecnie w większości istotnych z perspektywy producenta obszarów. Mowa chociażby o surowcach mlecznych, których średni wzrost cen na przestrzeni roku wyniósł 79%, ale także cukrze czy opakowaniach.
Osłabienie złotego winduje ceny kakao
Duże znaczenie dla LOTTE Wedel ma także osłabienie złotego względem wszystkich głównych walut. Jak wyjaśnia Maciej Herman, zakup podstawowego surowca, jakim jest kakao, odbywa się w Europie poprzez giełdę towarową w Londynie, a tam walutą rozliczeniową jest funt brytyjski.
Innymi negatywnymi czynnikami, na które zwraca uwagę dyrektor zarządzający LOTTE Wedel są rosnące ceny paliwa oraz energii. Te wpływają na całą branżę przekładając się na coraz wyższe koszty produkcji.
Jest nadzieja dla rynku słodyczy czekoladowych
LOTTE Wedel, podobne jak cały rynek spożywczy, mierzy się z trudnościami, których koniec trudny jest obecnie do przewidzenia. Jak jednak przyznaje Maciej Herman, "w odpowiedzi na te wyzwania firma Wedel, tak jak kiedyś jej założyciele – Karol, Emil i Jan – dostosowuje się do dynamicznie zmieniających się okoliczności, czerpiąc z wieloletnich doświadczeń, by wyjść z nich jeszcze silniejszą".
Jest jednak nadzieja dla rynku słodyczy czekoladowych. Według raportu "Światowy i polski rynek czekolady" opublikowanego przez firmę Wedel pod koniec sierpnia, globalny rynek słodyczy czekoladowych będzie dalej stabilnie się rozwijał, rosnąc o kilka procent rocznie. Jak komentuje za prognozami analityków Maciej Herman, w ciągu najbliższych 5 lat w Polsce spodziewany jest wzrost spożycia słodyczy czekoladowych o 0,5 kg na osobę.
"Wedel ma w tym zakresie trójskładnikowy przepis na utrzymanie pozycji jednego z liderów branży: pasja do tworzenia wysokiej jakości czekolady, dalsza dywersyfikacja portfolio oraz tworzenie personalizowanej oferty" – podsumowuje dyrektor zarządzający LOTTE Wedel.
Foto: Maciej Herman, dyrektor zarządzający w LOTTE Wedel (mat. redakcji)