Rosnące ceny motywują konsumentów do szukania tańszych alternatyw produktów, które nabywali do tej pory. Widać to nie tylko w sklepach spożywczych, ale także w e-commerce. Według badania Online Resale in Poland 2021 przygotowanego przez PMR na zlecenie Allegro Lokalnie, najważniejszą motywacją do kupowania rzeczy używanych jest właśnie ich niższa cena.
Wartość segmentu e-commerce w obiegu wtórnym wyniosła aż 5,96 mld zł – pokazuje badanie Online Resale in Poland 2021. Jak się okazuje nie chodzi jednak tylko o sprzedaż. Coraz chętniej konsumenci także nabywają przedmioty z drugiej ręki. Główną motywacją jest cena. Na znaczeniu zyskuje też aspekt ekologiczny – nie chcemy generować dodatkowych śmieci.
Polacy tną koszty. Zyskuje na tym handel wtórny
W Polsce rośnie znaczenie rynku rzeczy z drugiej ręki. Według badania, transakcje między osobami prywatnymi odpowiadają za 65,3% internetowego rynku resale. Jak podaje Allegro, na dedykowanej platformie Allegro Lokalnie, klienci coraz chętniej poszukują przedmiotów używanych w kategoriach takich jak dom i ogród czy kolekcje i sztuka. Odnotowano w nich wzrosty transakcji o kolejno 75 oraz 50%.
Jak pokazują dane, sprzedawanie i kupowanie rzeczy z drugiej ręki staje się coraz silniejszym trendem. Mimo, że motywacje użytkowników mogą być różne – kupowanie jakościowych rzeczy w niskiej cenie, szukanie unikatowych przedmiotów, chęć bycia eko – to należy się spodziewać, że jest to sektor, który będzie dynamicznie się rozwijał w kolejnych miesiącach.
Które produkty kupujemy najchętniej z drugiej ręki?
Jak pokazują wyniki badania, robiąc zakupy z drugiej ręki, Polacy najczęściej poszukują produktów w kategoriach, takich jak moda (58%) i elektronika (35%) oraz dom i ogród (30%). Rodzice, którzy mają na utrzymaniu dziecko do 18. roku życia, częściej poszukują produktów z kategorii dziecko.
Po jakie przedmioty najchętniej sięgamy? Według respondentów, w przypadku mody jest to przede wszystkim odzież damska (68%), zaś na drugim miejscu plasują się ubrania męskie (34%). W elektronice są to przede wszystkim laptopy (29%) oraz małe AGD (23%) i słuchawki (23%). Zaś w kategorii dom i ogród na podium uplasowały się kolejno - dekoracje i ozdoby (30%), rośliny (27%) i meble ogrodowe (23%).
Wyniki badania pokazują również, że zakupy w określonych kategoriach są silnie skorelowane z płcią. Do kategorii chętniej wybieranych przez kobiety możemy zaliczyć modę, zdrowie i urodę oraz artykuły dla dzieci. Takie produkty są kupowane przez nie około dwa razy częściej niż przez mężczyzn. Panowie natomiast dwa razy częściej niż panie kupują z drugiej ręki elektronikę, artykuły motoryzacyjne oraz sportowe.
Badanie Online Resale in Poland 2021 zostało zlecone przez Allegro Lokalnie i przeprowadzone przez PMR. Dane opierają się na odpowiedziach 2500 badanych dorosłych mieszkańców Polski. Zbieranie danych odbywało się metodą CAWI.
Foto: Allegro (mat. prasowe)