Platformy marketplace generują już 48% całkowitej sprzedaży online

Platformy marketplace generują już 48% całkowitej sprzedaży online

Sprzedaż detaliczna w Polsce w 2021 roku wyniosła 551 miliardów złotych, z czego 18%, czyli 99 miliardów złotych to zakupy online. Niemal połowę tej wartości wygenerowali klienci marketplaces.

Platformy zakupowe zyskały bardzo dużo w czasie pandemii. Wygenerowana poprzez nie wartość sprzedaży wzrosła w 2020 roku o 63% względem 2019. Kolejny rok, 2021, przyniósł kolejny wzrost – o 36%. Według nowego badania przeprowadzonego przez Euromonitor na zlecenie Google, w 2021 roku platformy marketplace odpowiadały już za 48% całkowitej wartości zakupów online Polaków.

Kto jest klientem platform marketplace?

W ramach badania wyróżniono trzy grupy konsumentów: klientów elektronicznych platform sprzedażowych, klientów sklepów internetowych oraz klientów obu kanałów sprzedaży.

Jak pokazały wyniki, do trzeciej grupy najczęściej zalicza się pokolenie millenialsów. Wśród klientów platform sprzedażowych przeważają osoby z wykształceniem średnim (62%). Wśród pokolenia baby boomers platformy wybiera jedynie 7%, a 12% preferuje sklepy internetowe.

Foto: Google
Dane: Euromonitor

Główne kategorie produktów kupowane na platformach sprzedażowych to ubrania (36%) oraz drobna elektronika użytkowa (31%). 27% badanych kupiło w marketplace produkt beauty lub związany ze zdrowiem. Kobiety najchętniej kupują ubrania (44%) i kosmetyki (34%), a mężczyźni – drobną elektronikę użytkową (41%).

TOP3 platformy zakupowe w Polsce. Dlaczego wygrywa lokalność?

Wśród topowych platform według polskich użytkowników znalazły się:

  1. Allegro (39% wartości sprzedaży w 2021 roku),
  2. Aliexpress (3%),
  3. Empik (1%).

Lokalne platformy sprzedażowe (34%) są częściej wybierane głównie ze względu na różne rodzaje dostawy w porównaniu z platformami globalnymi (16%), a także różnorodność opcji płatności (27% vs 11%).

Foto: Google
Dane: Euromonitor

Według Michała Protasiuka z Google, "duzi międzynarodowi konkurenci, tacy jak Amazon, AliExpress i Shopee, odnoszą sukcesy na rynkach międzynarodowych, ale nie działają wystarczająco długo w Polsce i dlatego muszą przebić ofertę Allegro, aby przyciągnąć polskich kupujących i zbudować z nimi dobrą relację".

Allegro to topowy marketplace zarówno dla osób kupujących na platformach sprzedażowych (aż 72% z nich ocenia pozytywnie Allegro), jak i klientów głównie sklepów internetowych (30% z nich ocenia Allegro najwyżej).


Wszystkie zaprezentowane dane pochodzą z badania Euromonitor International "Online marketplaces in the CEE" wykonanego na zlecenie Google. W badaniu, przeprowadzonym w grudniu 2021 wzięło udział 1000 konsumentów z Polski w wieku 18-64 lata.


Foto: StockAdobe(NaMaKuKi)

Reklama