Przyzwyczajenia konsumenckie w ostatnich latach przeszły niebywałą metamorfozę. Pandemia, inflacja czy inne kryzysy wpływają na całą gospodarkę. O tym jak wygląda obecnie rynek kawy opowiada Piotr Rybarczyk, Trade Marketing Manager Poland & Baltics w firmie Tchibo Warszawa.
Joanna Kowalska, redaktor wiadomoscispozywcze.pl: Jak ostatnie dwa lata wpłynęły na rynek kawy?
Piotr Rybarczyk, Trade Marketing Manager Poland & Baltics w firmie Tchibo Warszawa: W czasach pandemii i lockdownu spędzając więcej czasu w domu zainwestowaliśmy w droższe ekspresy automatyczne. Penetracja maszyn w Polsce wzrosła do ponad 20%. Niewątpliwie ma to bezpośredni wpływ na wzrost sprzedaży segmentu kawy ziarnistej – rosnący zarówno pod względem wartościowym jak i wolumenowym – dwucyfrowo rok do roku.
Kwestia zrównoważonego rozwoju zdaje się mieć obecnie niemalże kluczowe znaczenie w decyzjach zakupowych. Czym wyróżnia się kawa ekologiczna? Czy to chwilowa moda czy rewolucyjna zmiana w podejściu do produkcji i wyborów konsumenckich?
W Polsce konsumenci nadal kierują się głównie ceną, szczególnie w sytuacji galopującej inflacji i rosnących kosztów życia. Teza postawiona w pytaniu jest wymarzoną sytuacją dla firmy takiej jak Tchibo, która kładzie nacisk na zrównoważony rozwój i odpowiedzialność. Rośnie grupa świadomych konsumentów, którzy wybierają zrównoważone produkty, natomiast to nadal mniejszość.
Certyfikujemy nasze kawy we współpracy z międzynarodowymi organizacjami, takimi jak Fairtrade, Rainforest Alliance, UTZ oraz według europejskiego standardu produktów ekologicznych. W Polsce produkty Tchibo ze znakiem Fairtrade znajdują się wśród najczęściej kupowanych kaw certyfikowanych.
Certyfikacja pozwala nam wspierać plantatorów kawy w prowadzeniu zrównoważonych upraw, a także inwestować w rozwój lokalnych społeczności. Takim przykładem jest program „Tchibo Joint Forces”, z którego skorzystało już 43 300 plantatorów.
Czy polski konsument różni się od światowej średniej? Jaką kawę piją obecnie Polacy?
Polski konsument spożywa ok. 3 kg kawy rocznie. Porównując się do innych krajów Europy obserwujemy spory potencjał do wzrostu. Dla przykładu – w krajach skandynawskich spożywa się 3 do 4 razy więcej kawy w ciągu roku.
Z jakimi wyzwaniami musi mierzyć się obecnie branża?
Największym wyzwaniem w obecnych czasach jest drożejący surowiec, czyli kawa zielona, który jest obecnie najdroższy od 10 lat. Jest to związane z niskimi plonami w Brazylii, na które miały wpływ niesprzyjające warunki pogodowe. Tak jak pozostałe kategorie, również segment kawy zmaga się z galopującymi cenami materiałów, logistyki oraz energii. Duże znaczenie ma również ciężka sytuacja makroekonomiczna na świecie.
W jakim kierunku rozwijać się będzie rynek? Jakie plany ma Tchibo na najbliższe lata?
W dalszym ciągu widzimy potencjał rozwoju segmentu kaw ziarnistych. Polski konsument lubi szukać nowości, a także próbować nowych metod parzenia. Pojawiają się nowe grupy konsumentów, które lubią eksperymentować, szukają produktów ekologicznych z potwierdzonymi certyfikatami jakości oraz zwracają uwagę na zrównoważony rozwój.
Tchibo – jako firma posiadająca unikatowy model biznesowy – chce, aby oferta produktowa była skierowana na każdą kawowa potrzebę, każdą metodę przygotowania oraz każdą kieszeń.
Nadal będziemy rozwijać nasze produkty, proponować nowości oraz innowacje z innych kategorii, np. „ready to drink” takie jak COFFIZZ czy TCHIBO BARISTA COLD BREW.