Kody QR, chatboty, AI – jaka będzie gastronomia przyszłości?

Kody QR, chatboty, AI – jaka będzie gastronomia przyszłości?

Technologia wkracza do kolejnych obszarów. Zdecydowanie przyspieszyła ten proces pandemia, kiedy wiele codziennych nawyków konsumentów musiało ulec zmianie. Obecnie konsumenci wracają powoli do czasów "przed pandemią". Rośnie odwiedzalność centrów handlowych, coraz częściej bywają też w restauracjach. Jednak wiele zmian zapoczątkowych przez pandemię, pozostanie z nami już na zawsze.

Pandemia miała i nadal ma duży wpływ na kształtowanie nowych postaw konsumenckich w gastronomii – i mowa tu nie tylko o segmencie dostaw. Coraz więcej osób oczekuje dostępności opcji obsługi bezkontaktowej – traktując ją nie tylko jako wariant bezpieczniejszy, ale też bardziej wygodny. Konsumenci są także bardziej otwarci na nowinki techniczne – a tych nie brakuje. Twórcy start-upów prześcigają się więc w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych dla gastronomii. Wiatr zmian dotarło także nad Wisłę.

Machine learning wchodzi do kuchni

Doskonałym przykładem z naszego podwórka jest qbik – inteligentna platforma do zamawiania dań w lokalu, która działa z wykorzystaniem technologii QR. qbik to zarazem nazwa start-upu założonego przez Yevheniia Zadorina i Maksyma Kosiaka. Celem twórców jest stworzenie inteligentnego narzędzia będącego "pilotem do lokalu w ręku klienta", bo mowa o rozwiązaniu, które wspiera konsumenta na każdym etapie wizyty w knajpie – od chwili wyboru dań po dokonanie płatności.

Jak to działa? Po zeskanowaniu kodu QR ze stolika, na ekranie smartfona otwiera się wizytówka restauracji, dzięki której gość może z łatwością zapoznać się z menu, aktualnymi promocjami, przywołać kelnera, a nawet zamówić danie bez jego pomocy, czy wreszcie poprosić o rachunek. Inteligentne menu wykorzystuje technologię uczenia maszynowego, dzięki której system proponuje dodatki, czyli prowadzi up-selling produktów, zwiększając przychody lokalu nawet o 20%.

Naszym celem jest zadbanie o wygodę tak klientów, jak i restauratorów, aby doprowadzić do sytuacji na zasadach „win-win”. Stąd – oprócz możliwości składania przez klienta zamówienia za pomocą QR kodu, opcji przywołania kelnera lub poproszenia o rachunek oraz dostępnej już wkrótce możliwości bezgotówkowej płatności za pomocą aplikacji – postawiliśmy na stworzenie zaawansowanego systemu doradztwa opartego na uczeniu maszynowym.

Yevhenii Zadorin, współzałożyciel i CEO qbik

W efekcie skorzystanie z platformy przyspiesza proces obsługi średnio o 10 minut.

Start-up jest na etapie poszukiwania inwestorów, dzięki czemu narzędzie będzie dopracowane i szerzej zaistnieje na rynku. Już dziś platforma pilotażowo działa w kilkunastu lokalach w całej Polsce.

A jakie rozwiązania sprawdzają się na innych krajach? Oto przykłady start-upów dla gastronomii, które przecierają szlaki innowacji na rodzimych rynkach.

Chatboty pracownikami restauracji

To peruwiański start-up, dzięki któremu restauracje mogą przyjmować zamówienia za pośrednictwem chatbotów. Wirtualny asystent komunikuje się z klientami i przeprowadza proces zamawiania posiłku.

W restauracjach głosowe usługi zamawiania jedzenia ograniczają bezpośredni kontakt z personelem, a tym samym poprawiają bezpieczeństwo klientów. Ponadto usługi głosowe i tekstowe umożliwiają klientom niezaznajomionym z aplikacjami do zamawiania jedzenia korzystanie z innych kanałów, takich jak media społecznościowe lub SMS-y.

Samoobsługa w gastronomii

Izraelski start-up Paidit stworzył kioski do samodzielnego zamawiania posiłków. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji system umożliwia optymalizację i personalizację menu na podstawie danych z przeszłości.

PaidIt przyczynia się do automatyzacji restauracji, skracając tym samym czas oczekiwania na zamówienie. To alternatywa dla tradycyjnych zamówień. Z Paidit współpracują lokalnie takie marki jak Pizza Hut, Captain, Must&Mayo Burger.

Zarządzanie z pomocą sztucznej inteligencji

To amerykański start-up, który opracowuje oprogramowanie do zarządzania pracą barów, restauracji i kawiarni. Wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI), aby dopasowywać napoje do zamówień wprowadzonych do systemu POS (ang. Point of Sale) restauracji i proponować je klientom.

Glimpse pozwala zarządzać zapasami, weryfikować sprzedaż napojów za pomocą wideo i uzyskiwać szczegółowe raporty sprzedaży. Startup może pochwalić się współpracą z takimi markami jak Hard Rock Cafe, Landry’s czy Subway.


Foto: mat. prasowe

Reklama