Rośnie liczba niewypłacalnych przedsiębiorstw. Po trzech kwartałach 2022 roku odnotowano 4,6% wzrost względem analogicznego okresu rok wcześniej. Wzrosty notuje kilka branż, wśród nich znajduje się handel. W szczególnie trudnej sytuacji znajdują się przede wszystkim właściciele małych lokalnych sklepów.
Okoliczności nie sprzyjają przedsiębiorstwom. Słabnie tempo wzrostu gospodarczego
Powodów rosnącej liczby niewypłacalności można uptrywać w wielu zmiennych. Grzegorz Sielewicz, główny ekonomista Coface w Polsce i w Regionie Europy Centralnej, wymienia wśród nich m.in. wysoką inflację, rosnące stopy procentowe, ograniczenie popytu, a także brak działań pomocowych, które obowiązywały przez ostatnie dwa lata. Wszystko to przekłada się nieustannie na zmiany w obrębie nawyków zakupowych konsumentów.
Już nie tylko trudności podażowe, ale także zmniejszający się popyt sprawiają, że słabnie tempo wzrostu gospodarczego Polski. W obliczu wysokiej inflacji, wyższych stóp procentowych i utrzymującej się niepewności konsumenci ograniczają wydatki, nie tylko poprzez powstrzymywanie się od nabywania dóbr trwałego użytku, ale także wybierając tańsze zamienniki produktów codziennej potrzeby.
Jak przyznaje ekspert, słabnąca koniunktura gospodarcza bezpośrednio przełożyła się na branżę handlu detalicznego, która jako kolejna odnotowała dwucyfrową dynamikę wzrostu liczby postanowień w pierwszych trzech kwartałach tego roku.
Handel tradycyjny nie wytrzymuje presji
W przypadku całej branży handlowej liczba niewypłacalności po pierwszych trzech kwartałach tego roku wzrosła o 7,5%. Sytuacja różni się jednak pomiędzy segmentem hurtowym i detalicznym.
O ile w przypadku handlu hurtowego odnotowano 6% spadek, to wzrost w segmencie detalicznym, który pracuje na najniższych marżach, wyniósł aż +17%. "Dla przypomnienia, w pierwszym półroczu 2022 niewypłacalności wśród detalistów zwiększyły się rdr zaledwie o 3%, co wskazuje na przyspieszenie niekorzystnych zjawisk w ostatnim kwartale" – tłumaczy Barbara Kamińska, dyrektor działu oceny ryzyka w Coface w Polsce.
Jak dodaje ekspertka, wśród niewypłacalnych detalistów zdecydowanie dominowali przedsiębiorcy – więc najczęściej małe lokalne sklepy, stanowiąc ponad 81% przypadków ogłoszeń.
Tradycyjny, rozdrobniony handel w Polsce coraz gorzej radzi sobie z konkurencją dużych sieci, w szczególności dyskontowych. W obliczu wzrostu kosztów prowadzonej działalności, dwucyfrowej inflacji i spadku siły nabywczej konsumentów wielu przedsiębiorców mówi pas.
Foto: StockAdobe(Roman)