Polacy rezygnują z produktów premium. Na pierwszy plan wychodzą promocje

Polacy rezygnują z produktów premium. Na pierwszy plan wychodzą promocje

Cena zawsze była ważna dla polskich konsumentów, jednak obecnie stała się głównym kryterium zakupowym. Według najnowszego badania sieci PSH Lewiatan, już 38% wybiera przecenione produkty, a 31% przyznaje, że częściej porównuje ceny w różnych sklepach. Prawie co piąty konsument zrezygnował z produktów premium. 

  • 62% Polaków mówi, że zmieniło swoje preferencje pod wpływem obecnej sytuacji.
  • Cena jest głównym kryterium wyboru danego produktu dla 31% konsumentów.
  • Dalszy wzrost inflacji i narastająca presja kosztowa sprawią, że trendy będą utrzymywać się w dalszej perspektywie.

Rosnąca inflacja i niepewność nie sprzyjają zakupom. Przeprowadzone przez PSH Lewiatan w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy sierpniowe badanie wśród klientów sklepów pokazuje jasno, że konsumenci łapią się za portfele. 17% respondentów zadeklarowało w nim, że nabywa mniej niż rok wcześniej, co trzeci wybiera raczej tylko niezbędne produkty, a 18% ogranicza lub w ogóle rezygnuje z zakupów produktów premium. Nawet jeśli wzrost cen wyhamuje, to część nowych przyzwyczajeń pozostanie w zachowaniach konsumentów, podobnie jak stało się to w trakcie i po pandemii.

Przede wszystkim liczy się cena

Najnowszy odczyt Głównego Urzędu Statystycznego, za wrzesień 2022 roku, dokumentuje wzrost cen w tempie 17,2% w ujęciu rocznym, czyli w relacji do września 2021 roku. To najwięcej od lutego 1997 roku. Najmocniej do takiego odczytu przyczyniły się ceny nośników energii, które są droższe o 44,2% względem sytuacji sprzed roku i o 3,7% względem sierpnia. 

Nic więc dziwnego, że już co trzeci konsument przywiązuje większą niż wcześniej wagę do planowania zakupów, by unikać nieprzemyślanych wydatków. Podobny odsetek, bo 31%, deklaruje, że wybierając dany produkt kieruje się głównie ceną. Na znaczeniu siłą rzeczy zyskują też produkty promocje, które ogląda już aż 38% konsumentów.

To wskazuje, że klienci bardzo chętnie kupują produkty z niższymi cenami. Biorąc pod uwagę dzisiejszą sytuację rynkową, wydaje się być oczywiste przy rosnącej inflacji, przy problemach kosztowych wielu z nas, że klienci będą szukali produktów, które mają niższą cenę.

Marcin Poniatowski, członek zarządu i dyrektor ds. marketingu w Lewiatan Holding SA

Zmieniły się nie tylko nawyki zakupowe konsumentów, ale także ilość produktów w koszykach. 17% klientów deklaruje, że nabywa mniej niż jeszcze rok wcześniej – wskazuje sierpniowe badanie PSH Lewiatan przeprowadzone wśród klientów sklepów. 

Czy trend szukania oszczędności się utrzyma?

Olbrzymia dynamika inflacyjna, niepewna sytuacja i widmo braków – wszystko to sprawiło, że już 62% Polaków przyznaje, że zmieniło swoje preferencje zakupowe. Spośród nich blisko 30% mówi o zdecydowanej zmianie. Jedynie 5,3% konsumentów jest całkowicie przekonanych, że kupuje według takich samych kryteriów jak rok wcześniej.

Co czeka nas w przyszłości? Zdaniem Marcina Poniatowskiego z Lewiatan Holding, wiele zależy od sytuacji geopolitycznej. "Jeżeli nadal będziemy poddawani presji kosztowej, jeżeli nadal inflacja będzie rosła, to duża część tych trendów się utrzyma w dłuższym czasie i musimy się do tego przyzwyczaić" – ocenia ekspert.

Na pewno klienci będą patrzyli, ile pieniędzy im zostaje i jak je odpowiednio zagospodarować. Jeśli sytuacja geopolityczna się poprawi, możemy liczyć na to, że klienci będą bardziej otwarci, będą kupowali więcej produktów premium i szukali dodatkowych elementów rozrywkowych.

Marcin Poniatowski

Jak podkreśla, zmiany w nawykach konsumenckich można było obserwować także po wybuchu pandemii. Dziś, mimo uspokojenia sytuacji epidemicznej, wiele z tych przyzwyczajeń zostało. To m.in. częstsze zwracanie uwagi na walory prozdrowotne żywności czy korzystanie z samoobsługowych kas. Podobnie może być z nowymi nawykami "inflacyjnymi".


Źródło: Newseria (oprac.)
Foto: StockAdobe(Drobot Dean)

Reklama