Przełomowy wyrok NSA dla branży winiarskiej: nowa interpretacja przepisów

Przełomowy wyrok NSA dla branży winiarskiej: nowa interpretacja przepisów

Sklepowi stacjonarnemu, który umożliwia zakup alkoholu przez witrynę internetową i dostarczenie go do domu klienta, nie można zabrać z tego powodu zezwolenia – tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego. Sprawa dotyczy co prawda jednego z krakowskich sklepów monopolowych, ale wyrok ten zelektryzował całą branżę winiarską.

"Kropla drąży skałę, więc mamy nadzieję, że jest to duży krok do przełomu" – mówią szefowie firm winiarskich, zrzeszonych w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. Dla tych najmniejszych przedsiębiorstw, możliwość handlu przez Internet, to często być albo nie być na rynku.

Przełom w interpretacji 

To przełomowy wyrok dla wszystkich handlujących alkoholem. Wynika z niego, że sklepowi stacjonarnemu umożliwiającemu zakup alkoholu przez witrynę internetową i dostarczenie do domu klienta, nie można zabrać z tego powodu zezwolenia. Przedmiotem sprawy było cofnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych konkretnemu przedsiębiorcy, ale wyrok wydany przez Naczelny Sąd Administracyjny jest ważny dla całej branży. 

Od lat szereg przedsiębiorców, począwszy od specjalistycznych sklepów z winami, a na sieciach hipermarketów kończąc, prowadzi tzw. sprzedaż napojów alkoholowych przez internet. W części gmin, miast w zasadzie nie było to kwestionowane. W innych organy samorządu terytorialnego stały na stanowisku, że narusza to przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i stanowi podstawę do cofnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Wyrok został wydany w konkretnej sprawie i czekamy na jego pisemne uzasadnienie. Jednak z ustnego uzasadnienia wynika, że NSA podziela argumentacje prawną, na jaką od dawna powołują się przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż przez Internet. Dlatego wyrok jest istotny dla całej branży i liczę, że zakończy wieloletni spór odnośnie wykładni przepisów.

Monika Woźniacka, pełnomocnik krakowskiego przedsiębiorcy

Jak podkreśla mecenas, legalna sprzedaż alkoholu przez internet wymaga odpowiedniego przygotowania regulaminu sprzedaży oraz wprowadzenia mechanizmów uniemożliwiających zakup alkoholu przez nieletnich. A o tym, że da się to przygotować w sposób bezpieczny i profesjonalny, od dawna przekonuje polska branża winiarska. 

Zakup przez internet to absolutnie  nie jest atrakcyjna droga nabycia alkoholu dla nieletnich czy osób, które liczą na szybki dostęp do tanich wyrobów. Za dostawę ciężkich, szklanych butelek trzeba niemało zapłacić, a później zaczekać na dostarczenie przesyłki. Pamiętajmy też, że po transakcji zawsze pozostaje ślad.

Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa

Dozwolone od lat 18

Najbardziej problematyczną kwestią, która powoduje spory w kwestii sprzedaży alkoholu przez internet, jest weryfikacja wieku kupującego. Eksperci jednak i tu widzą rozwiązanie.

Dzisiejsze rozwiązania IT oraz umowy z kurierami, dają bezpieczne rozwiązanie tego problemu. W mojej ocenie ryzyko, iż produkt zakupi osoba niepełnoletnia, której dodatkowo uda się przejść przez wszystkie etapy weryfikacji, jest mniej prawdopodobne niż to, że takiej niepełnoletniej osobie alkohol zakupi np. w osiedlowym sklepie starszy kolega.

Bartłomiej Sarecki, Prezes firmy AWE

Trzeba mocno podkreślić, że internet to praktycznie jedyny sposób na zakup wina od małych polskich producentów, tych, których produktów próżno szukać na sklepowych półkach. A dla małych producentów – jedyny sposób, aby dotrzeć do konsumentów ze swoją wyszukaną ofertą. 

Wielu win nie ma i nie będzie na półkach sklepowych, bo są trudno dostępne z uwagi na alokację (limitowana ilość butelek przeznaczona przez producenta na dany rynek), restrykcyjne warunki przechowywania czy po prostu kwestie logistyczne. Dla poszukiwaczy drogich czy koneserskich produktów kupno on-line jest zatem  idealnym rozwiązaniem.

Paweł Gąsiorek, Prezes Domu Wina

Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa podkreśla, że możliwość sprzedawania wyrobów winiarskich przez Internet, przyczyni się do rozwoju  polskiego winiarstwa i podniesienia kultury spożywania alkoholu w Polsce.

Oznacza to dostępność  alkoholi regionalnych, tradycyjnych, od małych producentów. To także szansa na zakup win premium od importerów, których oferta jest selekcją kierowaną do koneserów. Szczególnie istotne jest to dla konsumentów z mniejszych miejscowości, w których nie funkcjonują winiarskie sklepy specjalistyczne.

Magdalena Zielińska, Prezes ZP PRW

Dodatkowo należy zaznaczyć, że w krajach Unii Europejskiej sprzedaż wina przez Internet to legalny, akceptowalny i uznany za bezpieczny kanał sprzedaży.

Do tej pory Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że sprzedaż alkoholu za pośrednictwem internetu nie jest w Polsce dozwolona. Resort powoływał się na przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z 1982 r.  NSA nie podzielił jednak tej opinii. Stwierdzono, że z ustawy taki zakaz nie wynika. 


fot.: AdobeStock

Reklama