Olbrzymi spadek nastrojów wśród detalistów. Tak źle jeszcze nie było

Olbrzymi spadek nastrojów wśród detalistów. Tak źle jeszcze nie było

Wrzesień jest kolejnym miesiącem, w którym obroty w handlu tradycyjnym są wyższe niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Dane M/platform potwierdzają jednocześnie spadek sprzedaży ilościowej i malejącą liczbę wizyt w sklepach. W tym samym czasie odnotowano największy od początku prowadzenia badania spadek nastrojów detalistów.

Średnia wartość paragonu w sklepach tradycyjnych wyniosła we wrześniu 24,46 zł. Oznacza to ponad 15% wzrost na przestrzeni roku przy minimalnie mniejszej liczbie produktów. Według danych M/platform handel tradycyjny we wrześniu odnotował spadek sprzedaży ilościowej wynoszący 7,4% i spadek wizyt o 4,8% rok do roku. Jednocześnie wzrosły obroty – o 9,7%.

Rosnące ceny i nagłe ochłodzenie rzutują na handel

Zbliżający się do 10% wrześniowy wzrost obrotów w handlu tradycyjnymwe wynika wyłącznie ze wzrostu cen dla wszystkich produktów. W tym samym czasie, liczba wizyt w sklepie spadła o 4,8%, a liczba produktów kupowana średnio podczas jednej wizyty o 2,8%.

Jak komentuje Ewa Rybołowicz, dyrektorka ds. analiz rynkowych w M/platform, "do sklepów chodziliśmy rzadziej a podczas średniej transakcji wkładaliśmy do koszyka mniej produktów, jednocześnie płacąc podczas wizyty więcej". Według niej, mniejsza liczba transakcji była głównie spowodowana nagłym wrześniowym ochłodzeniem. Jak dodaje, spadki sprzedaży dotknęły w tym miesiący wszystkie sezonowe kategorie. "Napojów bezalkoholowych kupiliśmy o 15% mniej niż rok temu, a sprzedaż piwa spadła o 5%" – wylicza Ewa Rybołowicz.

Mniejsze sprzedaże z jednoczesnymi rosnącymi kosztami prowadzenia sklepu napawają detalistów pesymizmem. Wskaźnik Nastrojów Handlu Tradycyjnego we wrześniu spadł o 23,1 pkt w ujęciu miesiąc do miesiąca i wyniósł tylko 18 pkt. Jest to największy miesięczny spadek w historii badania.

Największy wzrost średniej wartości paragonu

W czasie wizyty w sklepie płaciliśmy 15,1% czyli 3,21 zł więcej niż rok temu. Jest to największy wzrost średniej wartości paragonu w tym roku. Podczas wizyty w sklepach handlu tradycyjnego średnio płaciliśmy 24,46 zł i kupowaliśmy 4,7 produktów.

"Spadek na liczbie kupowanych produktów w porównaniu do poprzedniego roku jest minimalny. Warto patrzeć jednak na liczbę 4,7 produktów w długiej perspektywie. Średnia roczna to 4,9 produkty kupowane podczas wizyty, widzimy więc, że to wynik poniżej średniej, który wynikał z dużo chłodniejszej pogody" – wyjaśnia ekspertka M/platform.

Jak dodaje Ewa Rybołowicz, obserwowana jest także tendencja do kupowania mniejszej ilości produktów z powodu rosnących cen. "Prawdopodobnie tych kategorii, których podwyżki są najdotkliwsze szukają w innych kanałach sprzedaży" – wyjaśnia.

Dane z handlu tradycyjnego nie pokazują realnej skali podwyżek

Wzrost średniego paragonu jest ponad dwukrotnie niższy niż wzrosty podstawowych produktów spożywczych. Wynika to z charakterystycznych dla tego kanału mniejszych zakupów, wśród których dominuje alkohol czy produkty impulsowe.

Średnia wartość paragonu nie oddaje wzrostów cen na codziennych produktach spożywczych. Na zbudowanym na potrzeby analiz M/platform koszyku podstawowych produktów, które kupujemy do przygotowania posiłków wzrosty cen sięgają prawie 40%. W skład takiego koszyka wchodzą produkty, których wzrosty sięgnęły już kilkudziesięciu procent, jak olej, mąka, kasze, makaron, nabiał czy cukier. We wrześniu 2022 płaciliśmy za takie zakupy 101,78 zł, czyli 27,76 zł więcej niż rok temu.


Badania Nastroje Handlu Tradycyjnego: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Badanie przeprowadzone w ostatnich dniach września. 

Analiza danych sprzedażowych przygotowana na podstawie transakcji z próby sklepów Like for Like N = 3146 wybranych spośród 10 tys. sklepów handlu tradycyjnego współpracujących z M/platform.

Porównanie wartości koszyka oparte na danych transakcyjnych dla listy produktów najczęściej kupowanych w danej kategorii. Porównanie cen koszyków dotyczy średniej miesięcznej ceny produktu, którą płacili kupujący w kasie.

Koszyk spożywczy M/platform obejmuje: mąka pszenna1kg, chleb tostowy pszenny, jaja 10 szt., kawa mielona 250 g, olej rzepakowy 1l, herbata czarna 25 torebek, makaron spaghetti 500 g, masło 200g, mleko 2% 1l, ser Gouda w plastrach 150g, parówki 250g, płatki śniadaniowe 250g, cukier 1kg, serek wiejski 200g, kasza jęczmienna 400g, ryż biały 400g, sok jabłkowy 1l, jogurt naturalny 200g.


Foto: StockAdobe(lado2016)

Reklama