Spadek siły nabywczej pogłębia negatywne nastroje niemieckich konsumentów

Spadek siły nabywczej pogłębia negatywne nastroje niemieckich konsumentów

Nastroje niemieckich konsumentów we wrześniu kontynuują spiralę spadkową. Zarówno oczekiwania gospodarcze, jak i skłonność do zakupów odnotowały umiarkowane spadki, podczas gdy oczekiwania dochodowe spadły do ​​rekordowo niskiego poziomu – wskazuje najnowsze badanie GfK Consumer Sentiment Study. Według prognoz, w tym kraju październik przyniesie kolejne pogorszenie.

Niechlubne rekordy

Za wrześniowym spadkiem stoją przede wszystkim oczekiwania dochodowe Niemców. Wskaźnik ten spadł o 22,4 pkt do poziomu -67,7 pkt. To rekordowo niski poziom. Inflacja w Niemczech wynosi blisko 8%.

Jak komentuje Rolf Bürkl, ekspert ds. konsumentów GfK, "wiele gospodarstw domowych jest obecnie zmuszonych wydawać znacznie więcej pieniędzy na energię lub odkładać pieniądze na znacznie wyższe rachunki za ogrzewanie. W związku z tym muszą ograniczyć inne wydatki, takie jak nowe zakupy".

Pomoże jedynie obniżenie inflacji

Ponieważ obecnie nie można przewidzieć, kiedy inflacja znów się wyraźnie poprawi, nastroje konsumentów czekają w najbliższych miesiącach trudne czasy. Ujemne realne wydatki konsumentów zaostrzą tendencje recesyjne w niemieckiej gospodarce. 

Według GfK, nastroje konsumentów będą w stanie wyraźnie odbudować się tylko wtedy, gdy inflacja zostanie obniżona. Z jednej strony wymaga to kontynuacji restrykcyjnej polityki pieniężnej Europejskiego Banku Centralnego – co jednak niesie ze sobą również ryzyko nasilenia tendencji recesyjnych. Z drugiej strony trzeba znaleźć rozwiązanie jednej z głównych przyczyn wysokich cen, a mianowicie wojny w Ukrainie.

GfK prognozuje, że nastroje niemiekcich konsumentów w październiku br. osiągną poziom -42,5 pkt, co oznacza spadek o 5,7 pkt w porównaniu do września (po korekcie -36,8). 

Recesja coraz bardziej prawdopodobna dla konsumentów

Po krótkim wytchnieniu w poprzednim miesiącu, oczekiwania gospodarcze również we wrześniu kontynuują tendencję spadkową. Wskaźnik spada o 4,3 pkt do poziomu -21,9, czyli najniższej wartości od czasu kryzysu finansowego i gospodarczego z maja 2009 r. W porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego spadek wynosi ponad 70 pkt.

Wielu konsumentów coraz bardziej obawia się, że niemiecka gospodarka może popaść w recesję, co częściowo wynika również ze słabnącej konsumpcji – komentuje GfK. Zarówno firmy, jak i gospodarstwa domowe są zaniepokojone rozwojem cen energii, które w ostatnim czasie eksplodowały. Niektóre firmy, które polegają na wysokim zużyciu energii, już ograniczyły produkcję. Dalsze ograniczenia produkcji są również zagrożone przez ciągłe wąskie gardła w dostawach z powodu przerwanych łańcuchów dostaw.


Źródło: GfK
Foto: StockAdobe(dusanpetkovic1)

Reklama