Rosnące ceny rzutują na sytuację finansową Polaków, a co za tym idzie – wpływają na ich nawyki zakupowe. Kolejne badania pokazują, że konsumenci szukają oszczędności – czy sięgając po tańsze alternatywy produktów, czy też poszukując promocji. Według najnowszego badania banku Santander, wielu z nich podczas tegorocznej jesieni zrezygnuje z większych wydatków.
Polacy zamierzają ograniczać się do niezbędnych wydatków. Według badania "Polaków Portfel Własny: edukacja pod znakiem inflacji" autorstwa banku Santader, już 40% nie zamierza ponosić większych wydatków na jesieni. Przede wszystkim dotyczy to średniej grupy wiekowej i emerytów.
Polacy tną wydatki
Zmiany w zachowaniach Polaków potwierdzają także wyniki badania NielsenIQ. Według najnowszej edycji raportu Consumer Outlook, aż 41% dokonało przewartościowania wielu aspektów życia, a 25% całkowicie zmieniło swoje życiowe priorytety. Nie pozostaje to bez wpływu na codzienne zakupy.
Jak podaje NielsenIQ, już 60% planuje oszczędności na zakupach spożywczych. Z kolei według danych Santander, 40% respondentów planuje cięcia w obszarze większych wydatków, jak remonty czy wyjazdy urlopowe.
- Przeczytaj też: Już 2/3 Polaków korzysta z obniżek cen. Inne akcje promocyjne notują spadki [BADANIE]
Kto wstrzymuje sie od większych zakupów?
Z zebranych przez Santander danych wynika, że bardziej dbać o stabilność budżetu w nowej porze roku chcą zarówno kobiety jak i mężczyźni (w obu grupach po ok. 40 proc. wskazań). Rezygnować z większych wydatków będą głównie 40-49 latkowie oraz emeryci, co nie zaskakuje, biorąc po uwagę ile wynoszą przeciętne świadczenia i postępujący wzrost cen.
Wstrzymywanie się od dużych zakupów deklarują najczęściej respondenci ze średnich miast od 50 do 250 tys. mieszkańców, takich jak Kielce czy Rzeszów i metropolii jak Warszawa, Wrocław i Kraków. Obciążających portfel wydatków tej jesieni nie planują też zarabiający do 1 999 zł netto.
Foto: StockAdobe(Farknot Architect)