30% Polaków kupuje jedzenie przez internet kilka razy w miesiącu. Co trafia do e-koszyków?

30% Polaków kupuje jedzenie przez internet kilka razy w miesiącu. Co trafia do e-koszyków?

Juz ponad jedna trzecia badanych wybiera zakupy internetowe kilka razy w miesiącu, a ponad 11% osób robi to aż kilka razy w tygodniu – wynika z kolejnej, tegorocznej edycji raportu "Jak kupuje polski konsument? Trendy e‑commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz dom i ogród" przeprowadzonego na zlecenie Grupy Muszkieterów.

Co jest największą zachętą do zakupów internetowych?

Grupa Muszkieterów sprawdziła, jak kształtują się obecnie zakupy online, kładąc nacisk na kategorię produktów spożywczych oraz remontowo-wykończeniowych i dekoracyjnych. Podstawowe czynniki, które motywują do zakupów przez Internet, związane są przede wszystkim z wygodą. Wśród nich są:

  • oszczędność czasu (60,6% odpowiedzi),
  • możliwość zrobienia zakupów o dowolnej porze (57,2%),
  • wygoda związana z dostępnością sklepów w jednym miejscu (39,5%).

Ponadto połowa badanych twierdzi, że na częstotliwość ich zakupów internetowych wpływa rosnąca od kilku miesięcy inflacja.

Produkty spożywcze a zakupy online. Ile wydajemy przez Internet?

Według wyników badania Muszkieterów, najwięcej osób, bo aż 30%, kupuje artykuły spożywcze przez Internet kilka razy w miesiącu, a kilka razy w tygodniu decyduje się na to ponad 15% z nich. Przeważająca większość, czyli ponad 80%, przyznaje, że wciąż wybiera taką formę zakupów częściej niż przed pandemią.

Średnie miesięczne wydatki na internetowe zakupy produktów spożywczych wynoszą 236 zł i stanowią one do 20% ogółu wszystkich wydatków online. W tym przypadku, w 2022 roku wzrosło znaczenie kwestii finansowych – zakup artykułów z kategorii spożywczej w sieci daje większy dostęp do atrakcyjnych promocji i możliwość szybkiego porównywania ceny.

Jakie produkty trafiają do koszyków online?

Podczas zakupów internetowych badani najczęściej zamawiają produkty spożywcze takie jak:

  • herbaty lub kawy (72,8%),
  • przyprawy (59,5%),
  • słodycze (59,1%),
  • produkty sypkie jak kasze i makarony (54,9%), m.in. ze względu na ich dłuższy termin przydatności.

Jak i kiedy ankietowani kupują artykuły spożywcze online?

Blisko 70% z nich robi to przede wszystkim przez stronę internetową sklepu, prawie 80% z domu, ale nie są oni przywiązani do określonego czasu w tygodniu – to zależy od sytuacji i okoliczności. Co ciekawe, akceptują zamienniki, ale jeśli mogą, wolą wybierać z szerszego asortymentu i są w stanie poczekać dłużej na swoje zamówienie.

Mimo zniesienia obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa i częściowego powrotu do sklepów stacjonarnych, dostrzegamy potrzebę dalszego inwestowania w obszar e-commerce, który wciąż dynamicznie się rozwija. Wyniki naszego badania potwierdzają, że klienci doceniają wygodę zakupów online, dlatego stale pracujemy nad poszerzaniem oferty e-commerce Intermarché. Coraz więcej sklepów Intermarché oferuje rozwiązanie Drive, umożliwiające odbiór towarów zamówionych przez naszą stronę internetową. Już w 2023 roku planujemy szeroką modernizację zarówno strony, jak i programu lojalnościowego – wszystko po to, by jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby klientów.

Tomasz Waligórski, Dyrektor Generalny Intermarché w Polsce

Raport z wynikami badania Jak kupuje polski konsument? Trendy e-commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz „dom i ogród” został przygotowany na zlecenie Grupy Muszkieterów przez Havas Media. Badanie zostało przeprowadzone w lipcu 2022 roku na ogólnopolskim internetowym panelu badawczym na reprezentatywnej próbie osób powyżej 25 roku życia (CAWI, N=1049).


Foto: StockAdobe/Ekaterina Pokrovsky

Reklama