Juz ponad jedna trzecia badanych wybiera zakupy internetowe kilka razy w miesiącu, a ponad 11% osób robi to aż kilka razy w tygodniu – wynika z kolejnej, tegorocznej edycji raportu "Jak kupuje polski konsument? Trendy e‑commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz dom i ogród" przeprowadzonego na zlecenie Grupy Muszkieterów.
Co jest największą zachętą do zakupów internetowych?
Grupa Muszkieterów sprawdziła, jak kształtują się obecnie zakupy online, kładąc nacisk na kategorię produktów spożywczych oraz remontowo-wykończeniowych i dekoracyjnych. Podstawowe czynniki, które motywują do zakupów przez Internet, związane są przede wszystkim z wygodą. Wśród nich są:
- oszczędność czasu (60,6% odpowiedzi),
- możliwość zrobienia zakupów o dowolnej porze (57,2%),
- wygoda związana z dostępnością sklepów w jednym miejscu (39,5%).
Ponadto połowa badanych twierdzi, że na częstotliwość ich zakupów internetowych wpływa rosnąca od kilku miesięcy inflacja.
Produkty spożywcze a zakupy online. Ile wydajemy przez Internet?
Według wyników badania Muszkieterów, najwięcej osób, bo aż 30%, kupuje artykuły spożywcze przez Internet kilka razy w miesiącu, a kilka razy w tygodniu decyduje się na to ponad 15% z nich. Przeważająca większość, czyli ponad 80%, przyznaje, że wciąż wybiera taką formę zakupów częściej niż przed pandemią.
Średnie miesięczne wydatki na internetowe zakupy produktów spożywczych wynoszą 236 zł i stanowią one do 20% ogółu wszystkich wydatków online. W tym przypadku, w 2022 roku wzrosło znaczenie kwestii finansowych – zakup artykułów z kategorii spożywczej w sieci daje większy dostęp do atrakcyjnych promocji i możliwość szybkiego porównywania ceny.
Jakie produkty trafiają do koszyków online?
Podczas zakupów internetowych badani najczęściej zamawiają produkty spożywcze takie jak:
- herbaty lub kawy (72,8%),
- przyprawy (59,5%),
- słodycze (59,1%),
- produkty sypkie jak kasze i makarony (54,9%), m.in. ze względu na ich dłuższy termin przydatności.
Jak i kiedy ankietowani kupują artykuły spożywcze online?
Blisko 70% z nich robi to przede wszystkim przez stronę internetową sklepu, prawie 80% z domu, ale nie są oni przywiązani do określonego czasu w tygodniu – to zależy od sytuacji i okoliczności. Co ciekawe, akceptują zamienniki, ale jeśli mogą, wolą wybierać z szerszego asortymentu i są w stanie poczekać dłużej na swoje zamówienie.
Raport z wynikami badania Jak kupuje polski konsument? Trendy e-commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz „dom i ogród” został przygotowany na zlecenie Grupy Muszkieterów przez Havas Media. Badanie zostało przeprowadzone w lipcu 2022 roku na ogólnopolskim internetowym panelu badawczym na reprezentatywnej próbie osób powyżej 25 roku życia (CAWI, N=1049).
Foto: StockAdobe/Ekaterina Pokrovsky