W tym roku aż 64,5% Polaków planuje przygotować tradycyjne przetwory w swoich domach. To o 4,5 p.p. więcej niż rok temu – pokazują wyniki cyklicznego badania Barometr Providenta. Co będzie trafiać do słoików najczęściej?
Przetwory to doskonały sposób na zamknięcie smaku lata w słoiku – zgadza się z tym prawie połowa badanych, wskazując niepowtarzalny smak jako główny powód ich przygotowywania. "Polacy to prawdziwi koneserzy przetworów – zaledwie niecałe 4% badanych przyznaje, że nie przepada za przysmakami w słoikach. Tegoroczny Barometr pokazał, że domowe smaki wciąż triumfują nad sklepowymi" – komentuje Karolina Łuczak, rzeczniczka Provident Polska.
W zgodzie z tradycją
Jak wynika z badania Barometr Providenta, dla 17% Polaków przywiązanie do przetworów wynika z potrzeby kontynowania rodzinnej tradycji. Robią to jednak z przyjemnością – co dziesiąty ankietowany przygotowywanie przetworów traktuje jako sposób na odpoczynek i odskocznię od codzienności.
Nic więc dziwnego, że aż 48,3% respondentów deklaruje, że przetwory na zimę w ich domach przygotowuje co roku. To niemal identyczny odsetek jak w ubiegłorocznej edycji Barometru. Co trzeci badany nie jest jednak aż tak systematyczny, a o przyrządzenie przetworów lubi zadbać o to raz na jakiś czas. Tego roku domowe przysmaki przygotować zamierza aż 64,5% respondentów.
Domowe przetwory sposobem na drożyznę
Poza sentymentem i potrzebą konstynuowania rodzinnych tradycji, Polacy przygotowują przetwory także z oszczędności – co nie powinno dziwić w dobie galopującej inflacji. W badaniu Barometr Providenta, co piąty badany wskazywał oszczędność jako główny powód przygotowywania przetworów. Jeszcze ważniejsza, jak komentuje Karolina Łuczak z Provident Polska była ekologia, którą wskazało 23,5% badanych.
Aż 38% gospodarstw przygotuje zapasy tak by starczyły na całą zimę. Ta odpowiedź jest najpopularniejsza wśród respondentów. Co dziesiąty badany poza zapełnieniem swojej spiżarni troszczy się, aby nadwyżką obdarować rodzinę i najbliższych znajomych
Natomiast co trzeci badany świadomie przygotowuje w tym roku ilość, która nie starczy na całą zimę, a resztę dokupi w sklepie. 22,7 proc. gospodarstw stworzy ilość przysmaków jedynie do bieżącej konsumpcji. Wśród respondentów, którzy w ogóle nie zdecydowali się na własnoręczne przygotowanie przetworów, co czwarty jako powód tej decyzji wskazuje brak czasu, a co piąty brak miejsca na przechowywanie oraz brak umiejętności.
Dodatkowo, aż 15,2% dostaje przetwory od innej osoby, co potwierdza, że Polacy chętnie dzielą się nadprodukcją z bliskimi. Ciekawostką jest, że bałagan w kuchni zniechęca prawie co dziesiątego badanego.
Jakie przetwory królują w polskich domach?
Wśród faworytów Polaków obok kiszonych ogórków ponownie znalazły się dżemy i konfitury owocowe, a także syropy oraz grzybki marynowane. Młodzi respondenci chętniej wybierają słodkie smaki, natomiast starsi zdecydowanie gustują w kiszonkach. Największa różnica w upodobaniach smakowych między kobietami a mężczyznami widoczna jest natomiast w przypadku dżemów i konfitur owocowych – lubi je 73,3% kobiet wobec 59,7% mężczyzn.
Upodobania smakowe pokrywają się z tym, co przyrządzamy najczęściej – ogórki kiszone to wybór aż 80,2% ankietowanych. Następne miejsca wśród najczęściej przygotowywanych specjałów zajmują kolejno: dżemy i konfitury owocowe (68,4%), soki i syropy owocowe (46,8%), marynowane grzybki (40,4%), marynowane warzywa (35,3%) oraz nalewki (32,8%).
W których regionach przetwory są najpopularniejsze?
Przygotowywanie przetworów szczególną popularnością cieszy się wśród mieszkańców wsi (deklaruje tak aż 74,6% zamieszkujących w nich respondentów) oraz małych miast (64%).
Ponadto 62,2% ankietowanych mieszkańców wsi robi przetwory tradycyjnie co roku lub niemal co roku – dla porównania zaledwie co trzeci mieszkaniec największych miast przygotowuje przetwory z taką częstotliwością. Najchętniej przetwory przyrządzają gospodarstwa domowe z województw: lubelskiego (68,9%), warmińsko-mazurskiego (68,3%) oraz podlaskiego (62,3%).
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae Sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1089 dorosłych Polaków, w sierpniu 2022 roku.
Źródło: Provident Polska
Foto: StockAdobe/monticellllo