Wybuch wojny zmienił nawyki zakupowe Polaków. Widać znaczną różnice w liczbie transakcji

Wybuch wojny zmienił nawyki zakupowe Polaków. Widać znaczną różnice w liczbie transakcji

Obroty w tradycyjnych sklepach notują 10,9% wzrosty przy jednoczesnym spadku ilości kupowanych produktów. Jak wykazała analiza z ponad 3,2 tysiąca sklepów tradycyjnych współpracujących z M/platform, zachowania zakupowe konsumentów znacznie zmieniały się na przestrzeni ostatnich ośmiu miesięcy. Wpływ miała na nie wojna w Ukrainie, rosnące ceny i pogoda.

Analiza danych M/platform przeprowadzona od początku roku do sierpnia wskazuje na wzrost całkowitych obrotów o 10,9% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. W tym czasie kupiliśmy o 1,8% mniej produktów pod względem ilości sztuk. Natomiast liczba transakcji minimalnie wzrosła o 1%. Większe zmiany zauważamy jednak, gdy podzielimy ten okres na dwie części. 

Jak wojna wpłynęła na zakupy spożywcze Polaków?

Jeśli podzielimy omawiany okres ośmiu miesięcy 2022 na dwie części, to pierwsza – od stycznia do kwietnia odznaczała się rosnącą liczbą transakcji – przekazała Ewa Rybołowicz, dyrektorka ds. analiz rynkowych M/platform. "Kupowaliśmy więcej dla siebie – niepewni przyszłości oraz więcej dla innych – chcąc pomóc. Mówiliśmy także o wpływie zwiększonej liczby kupujących związanej z wojenną migracją" – wyjaśnia ekspertka.

Zmiana zaszła w czasie sezonu letniego. Okres od maja do sierpnia br. był natomiast pod względem liczby transakcji na minusie. Ewa Rybałowicz powodów upatruje w tegorocznej pogodzie. Jak komentuje, "czerwiec i lipiec w tym roku nie były tak gorące jak rok temu, co spowodowało spadek sprzedaży kategorii sezonowych".

Najszybciej rosną koszty podstawowych produktów spożywczych

Wzrost obrotów w sklepach tradycyjnych wynika głównie z rosnących cen. Tempo wzrostu kategorii jest bardzo zróżnicowane – od kilku do kilkudziesięciu procent. Aby lepiej zrozumieć różnice w tempie wzrostu cen w różnych kategoriach analitycy M/platform zbadali trzy koszyki oparte na różnych misjach zakupowych i porównaliśmy koszt zakupów w sierpniu br. do sierpnia 2021 roku.

Jak wykazała analiza, koszyk zakupów spożywczych wzrósł o 38%, co oznacza że dziś płacimy za niego o 27,71 zł więcej. Koszt zakupów przekąsek i słodyczy wzrósł o 12% a zakupy na imprezę o 10%.

"Dwucyfrowy wzrost kosztów zakupów spożywczych widać już od listopada zeszłego roku, ale ponad dwudziestoprocentowe wzrosty są widoczne dopiero od marca tego roku, kiedy rekordowo wzrosły ceny oleju, produktów zbożowych i cukru" – tłumaczy Ewa Rybołowicz. Jak dodaje, w lipcu i sierpniu oba badane koszyki kategorii przekroczyły barierę dwucyfrowego wzrostu cen w porównaniu rok do roku.

Polacy rezygnują z drożejących produktów. Co przyniosą najbliższe miesiące?

Spośród analizowanych kategorii, największe wzrosty odnotowano w przypadku olejów i oliw, karm dla zwierząt oraz suchej żywności. Jak zaznacza Magdalena Piwkowska, menedżerka ds. trendów i analiz rynkowych M/platform, są to jednocześnie kategorie, których sprzedaż spada

Sprzedaż Olejów i oliw w ostatnich miesiącach jest o 30% mniejsza, sprzedaż Żywności suchej o około 20%. Ze względu na podstawowy charakter tych grup produktowych zakładamy, że konsumenci szukają ich w tańszych kanałach sprzedaży. Być może rezygnują z wygodnych zakupów pod domem, a poświęcają więcej wysiłku na zakupy w sklepach wielkoformatowych" – tłumaczy Magdalena Piwkowska.

Według prognoz M/platform, najbliższe miesiące pokażą nasilenie takich zachowań jak poszukiwanie promocji, zmiana produktów na tańsze czy zwiększona sprzedaż marek własnych. "Dla wielu konsumentów może to być także czas rezygnacji z niektórych produktów" – ­dodaje menedżerka ds. trendów i analiz rynkowych M/platform.


Porównanie wartości koszyka oparte na danych transakcyjnych dla listy produktów najczęściej kupowanych w danej kategorii. Porównanie cen koszyków dotyczy średniej miesięcznej ceny produktu, którą płacili kupujący w kasie. Analiza danych sprzedażowych przygotowana na podstawie transakcji z próby sklepów Like for Like N = 3129 wybranych spośród ponad 10 tys. sklepów handlu tradycyjnego współpracujących z M/platform.

Koszyk spożywczy M/platform obejmuje: mąka pszenna1kg, chleb tostowy pszenny, jaja 10 szt., kawa mielona 250 g, olej rzepakowy 1l, herbata czarna 25 torebek, makaron spaghetti 500 g, masło 200g, mleko 2% 1l, ser Gouda w plastrach 150g, parówki 250g, płatki śniadaniowe 250g, cukier 1kg, serek wiejski 200g, kasza jęczmienna 400g, ryż biały 400g, sok jabłkowy 1l, jogurt naturalny 200g.


Foto: StockAdobe/Degimages

Reklama