Podsumowanie lata: dwucyfrowy spadek sprzedaży lodów [BADANIE]

Podsumowanie lata: dwucyfrowy spadek sprzedaży lodów [BADANIE]

Eksperci podsumowali sprzedaż w sezonie letnim. Wyniki nie napawają optymizmem. Kategorie sezonowe zanotowały jeden ze słabszych swoich okresów. 

Jak wynika z badania M/platform, napojów bezalkoholowych i lodów Polacy kupili mniej niż w poprzednim roku, a piwa – niewiele więcej niż rok temu. Obroty były co prawda wyższe, ale to wynik wzrostu cen, który położył się cieniem na całym sektorze FMCG.

Największa kategoria FMCG ze znikomym sukcesem

Piwo jest jedną z najważniejszych kategorii spożywczych. Lato jest dla niej najważniejszym okresem w roku. Sezon 2022 (maj-sierpień) kończy natomiast ze wzrostem wartości na poziomie 10%. A wolumen wzrósł zaledwie o 1%.

Jeszcze gorzej wypadły napoje. Od maja do sierpnia zanotowały spadek wolumenu o 5%. Jednak podwyżki cen utrzymały wzrost na poziomie 4%. Dla lodów (i innych produktów z kategorii mrożonek) rok 2022 był jeszcze mniej łaskawy. Kategoria zaliczyła spadek o 16% ilościowo i 1% wartościowo.

Patrząc na dane sprzedażowe kategorii sezonowych możemy z dużą dokładnością powiedzieć, kiedy były słoneczne i gorące dni a kiedy chłodniejsze. W tym roku sezon na dobre rozpoczął się wraz z majówką. Od  tygodnia siedemnastego widzimy, że sprzedaże poszybowały w górę, przekraczając uśrednioną tygodniową sprzedaż z poprzedniego roku. Sprzedaży wróciły natomiast do tej średniej w tygodniu trzydziestym piątym, kończącym sierpień i zaczynającym wrzesień.

Magdalena Piwkowska, Menedżerka ds. trendów i analiz rynkowych M/platform

Lipiec wpłynął na cały odczyt

Z wakacyjnych miesięcy najlepszy pod kątem sprzedaży okazał się lipiec, choć był zdecydowanie słabszy niż zeszłoroczny. A trzeba wziąć pod uwagę, że dwa najcieplejsze tygodnie lata były właśnie w lipcu. Dla analizy kluczowe jest jednak to, że jak podaje M/Platform: „Tegoroczny lipiec przez IMGW określony został jako normalny termicznie a zeszłoroczny jako ekstremalnie ciepły. Nie można więc było oczekiwać większych sprzedaży”.

W tym roku to sierpień był jednoznacznie lepszy niż rok temu, a wzrosty sprzedaży piwa, lodów i napojów przyczyniły się w największym stopniu do wzrostu całkowitych obrotów w sklepach tradycyjnych o 2,9% w ostatnim miesiącu wakacji.

Magdalena Piwkowska

Ile piwa kupili Polacy?

Letnie weekendy są najlepszymi dniami na sprzedaż sezonowych kategorii. W tym również piwa, które najlepiej sprzedawało się 25 czerwca i 23 lipca. 

Tu należy też szczególną uwagę na piwa bezalkoholowe. W maju segment ten odnotował rekordowy wzrost wartości: +70% w ujęciu rocznym.

Rosnąca sprzedaż piw 0% jest wieloletnim trendem. Patrząc na dane, piwa bezalkoholowe odpowiadają za 4,2% udziałów wartościowych w sklepach tradycyjnych (MAT sierpień’2022). W sezonie ten segment wzrasta do 5,9%. Udział może wydawać się relatywnie niski, ale pamiętajmy, że jest to udział w największej wartościowo kategorii spożywczej, co sprawia że tylko ten jeden segment generuje większe obroty niż wiele innych kategorii spożywczych.

Ewa Rybołowicz, Dyrektorka ds. analiz rynkowych M/platform

Analiza danych sprzedażowych została przygotowana na podstawie danych paragonowych ze sklepów handlu tradycyjnego współpracującymi z M/platform.


fot.: AdobeStock

Reklama