Norweski koncern Orkla przejmuje 74% udziałów w polskiej sieci pizzerii Da Grasso. Rozpoczęta transakcja sprzedaży udziałów w spółce podlega standardowemu procesowi akceptacji przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Da Grasso to największa polska sieć pizzerii, która powstała ponad 25 lat temu. Obecnie obejmuje ona 193 lokale franczyzowe, prowadzone przez ponad 150 przedsiębiorców, w 15 województwach w Polsce. Założycielka sieci Karolina Rozwandowicz pozostanie udziałcowem w firmie. Funkcję prezesa zarządu bez zmian pełniła będzie Magdalena Piróg.
Nowy właściciel polskiego Da Grasso
To spory krok w rozwoju sieci Da Grasso. Jak komentuje Karolina Rozwandowicz, założycielka oraz dotychczasowy większościowy udziałowiec firmy, "po ponad ćwierć wieku spektakularnego rozwoju Da Grasso, gotowa byłam podzielić się udziałami tylko z kimś, kto rozumie i popiera naszą wizję prowadzenia biznesu. Takich partnerów znaleźliśmy właśnie w Orkli".
Orkla jest wiodącym norweskim dostawcą markowych dóbr konsumpcyjnych dla sektora spożywczego, out-of-home, specjalistycznego handlu detalicznego i piekarni. Od 2018 roku Orkla jest głównym konsolidatorem na rynku sieci pizzerii w Europie. Do tej pory zainwestowała ona w lokale w Finlandii, w krajach Beneluksu i w Niemczech. Po sfinalizowaniu transakcji, Orkla będzie zarządzała 860 pizzeriami w Europie.
Jakie plany wobec Da Grasso ma nowy inwestor?
Orkla planuje dalszy rozwój konceptu i rozbudowę sieci. "Poprzez bliższą współpracę z naszymi istniejącymi platformami restauracyjnymi, jesteśmy pewni, że razem stworzymy jeszcze silniejsze przedsiębiorstwo, które stanie się jedną z wiodących franczyzowych sieci pizzerii w Europie" – przyznał Thomas Ljungqvist, Executive Vice President i p.o. CEO Orkla Consumer & Financial Investments.
Po finalizacji transakcji, Da Grasso będzie kontynuować działalność pod obecną nazwą i brandem.
Rynek pizzy w Polsce
W 2020 roku rynek pizzy w Polsce wyceniany był na 3,835 mld zł. Na tę sumę składają się zarówno lokale sieciowe, jak i niezależne restauracje, które odpowiadają za ok. 70% rynku.
Według analiz rynkowych spodziewany jest dalszy wzrost wartości branży na poziomie ok. 6-7% rocznie. Wynika to m.in. z faktu, że w Polsce udział budżetu domowego w wydatkach na restauracje i hotele wynosi 3,1% i jest relatywnie niski w porównaniu do innych państw europejskich. Liderem w Europie w tym obszarze jest Portugalia – 12,4%. Dla porównania w Czechach wskaźnik ten wynosi 5,4%.
Foto: StockAdobe