Ekologiczne opakowania od Carlsberga. Na czym polega fenomen Fibre Bottle i Snap Pack?

Ekologiczne opakowania od Carlsberga. Na czym polega fenomen Fibre Bottle i Snap Pack?

Grupa Carlsberg w ostatnim czasie testuje sporo innowacyjnych rozwiązań w obszarze opakowań. W październiku ubiegłego roku do sprzedaży trafił sześciopak w Snap Pack – gdzie zredukowano ilość folii o 82% względem standardowego multipacka. W kilku europejskich krajach trwają z kolei obecnie testy Fibre Bottle – opakowania, która ma zrewolucjonizować rynek butelek na piwo.

W dzisiejszych czasach opakowania zmieniają się z roku na rok i nie przypominają już swoich pierwowzorów sprzed lat. W dobie kryzysu klimatyczne każde rozwiązanie redukujące ilość CO2 jest w dobie kryzysu klimatycznego na wagę złota. Na czym polega fenomen proponowanych przez Carslberg rozwiązań?

Zmiany opakowań muszą nastąpić

Polska jako członek Unii Europejskiej jest zobowiązana do wprowadzenia zasad gospodarki o obiegu zamkniętym i zmniejszenia w kolejnych latach śladu węglowego. Unijne akty prawne takie jak np. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/851 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2008/98/WE w sprawie odpadów określająca minimalne wymagania dotyczące systemów rozszerzonej odpowiedzialności producenta, nakładają na producentów dużo wyższe, niż dotychczas poziomy zbiórki i recyklingu odpadów opakowaniowych.

Oznacza to, że kwestia opakowań oraz stworzenia efektywnych systemów ich zbiórki i recyklingu jest kluczowa pod względem środowiskowym i gospodarczym. W tym obszarze nie mamy jeszcze w Polsce finalnych aktów prawnych, aby stworzyć system rozszerzonej odpowiedzialności producentów i system depozytowy na opakowania jednorazowego użytku. Oprócz rozsądnych uregulowań prawych, które zostaną z nami na długie lata, ważne jest też praca nad nowymi, bardziej przyjaznymi środowisku rozwiązaniami opakowaniowymi. Rozwiązania w tym obszarze w ostatnim czasie przedstawiła m.in. Grupa Carlsberg.

Czym jest Fiber Bottle od Grupy Carlsberg?

Butelka Fibre Bottle generacji 2.0 to pionierskie rozwiązanie opakowaniowe, składające się z wewnętrznej wyściółki z roślinnego polimeru PEF i zewnętrznej obudowy z włókna drzewnego. Oba materiały są pochodzenia naturalnego i sprawiają, że butelka jest w pełni bio (z wyłączeniem kapsla) i nadaje się do recyklingu. Prace nad butelką trwają, nie jest ona jeszcze dostepna w sprzedaży.

Przeczytaj też: "Butelka przyszłości" od Carlsberga w Żabce? Limitowany nakład nie trafi do sprzedaży

Generacja 2.0 Fibre Bottle w ocenach cyklu życia już teraz ma mniejszy ślad węglowy niż jednorazowa szklana butelka. Grupa Carlsberg planuje, że ślad węglowy w przypadku kolejnej generacji 3.0 Fibre Bottle będzie aż o 80% niższy niż szklanej butelki jednorazowej. Finalny cel to Fibre Bottle o śladzie węglowym tak niskim jak szklana butelka zwrotna. Co istotne, Fibre Bottle nie zastąpi, ale w przyszłości uzupełni istniejące już portfolio opakowań, takich jak szklane butelki i puszki, dając konsumentom szerszy wybór.

Multipack Snap Pack. Jak to działa?

Carlsberg Polska jako pierwszy w branży piwowarskiej wprowadził również na polski rynek przełomowe rozwiązanie opakowaniowe – SNAP PACK, które zastępuje folię używaną do owijania wielopaków piwa Carlsberg. Snap Pack to multipack, który łączy puszki ze sobą za pomocą punktów klejowych.

Multipack Snap Pack od Carlsberga to przełomowe rozwiązanie, dzięki któremu możemy zmniejszyć emisję CO2.
Foto: Carlsberg Polska

Snap Pack redukuje zużycie folii aż o 82% i tym samym zmniejsza emisję CO2. Pozostaje tylko folia tworząca rączkę, aby wygodnie przenosić 6-paka w dowolne miejsce. Innowacja Carlsberga została doceniona w konkursie Modern Retail Awards 2022 w kategorii "Sustainable Innovation". 

"Odchudzanie" puszek i butelek

To jednak nie wszystko. Carlsberg od lat ogranicza grubość szkła w butelkach zwrotnych browarów. We współpracy z dostawcami firmie udało się ograniczyć wagę opakowań o 1224 tony szkła w latach 2017-2021.

"Zwracamy uwagę gdzie i jak produkowane są nasze puszki, sprawdzamy także ile surowca z recyclingu zawierają. Od lat systematycznie stosujemy puszki o ograniczonej wadze, co przekłada się na niższy ślad węglowy z ich produkcji i z transportu. Obecnie 70% puszek to puszki pocienione, czyli lżejsze. Od 2018 roku ilość aluminium w przeliczeniu na wyprodukowany 1 hl piwa zmalała o 7% - do 3,10 kg aluminium/hl. Zaś w wyniku stopniowego, od 2017 roku, zmniejszania grubości szkła w butelkach zwrotnych, na koniec ub. roku zaoszczędziliśmy 4587 ton tego surowca" – wyjaśnia Jarosław Sepioło, Manager ds. Rozwoju Pakowania Carlsberg Polska.

Dodatkowo butelki marki Carlsberg mają m.in. etykiety z certyfikatem Cradle to CradleTM i kapsle Zero O2, które eliminują  tlen z wnętrza butelki, przedłużając jego trwałość.


Foto: mat. redakcji

Reklama