Grupa Carlsberg w ostatnim czasie testuje sporo innowacyjnych rozwiązań w obszarze opakowań. W październiku ubiegłego roku do sprzedaży trafił sześciopak w Snap Pack – gdzie zredukowano ilość folii o 82% względem standardowego multipacka. W kilku europejskich krajach trwają z kolei obecnie testy Fibre Bottle – opakowania, która ma zrewolucjonizować rynek butelek na piwo.
W dzisiejszych czasach opakowania zmieniają się z roku na rok i nie przypominają już swoich pierwowzorów sprzed lat. W dobie kryzysu klimatyczne każde rozwiązanie redukujące ilość CO2 jest w dobie kryzysu klimatycznego na wagę złota. Na czym polega fenomen proponowanych przez Carslberg rozwiązań?
Zmiany opakowań muszą nastąpić
Polska jako członek Unii Europejskiej jest zobowiązana do wprowadzenia zasad gospodarki o obiegu zamkniętym i zmniejszenia w kolejnych latach śladu węglowego. Unijne akty prawne takie jak np. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/851 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2008/98/WE w sprawie odpadów określająca minimalne wymagania dotyczące systemów rozszerzonej odpowiedzialności producenta, nakładają na producentów dużo wyższe, niż dotychczas poziomy zbiórki i recyklingu odpadów opakowaniowych.
Oznacza to, że kwestia opakowań oraz stworzenia efektywnych systemów ich zbiórki i recyklingu jest kluczowa pod względem środowiskowym i gospodarczym. W tym obszarze nie mamy jeszcze w Polsce finalnych aktów prawnych, aby stworzyć system rozszerzonej odpowiedzialności producentów i system depozytowy na opakowania jednorazowego użytku. Oprócz rozsądnych uregulowań prawych, które zostaną z nami na długie lata, ważne jest też praca nad nowymi, bardziej przyjaznymi środowisku rozwiązaniami opakowaniowymi. Rozwiązania w tym obszarze w ostatnim czasie przedstawiła m.in. Grupa Carlsberg.
Czym jest Fiber Bottle od Grupy Carlsberg?
Butelka Fibre Bottle generacji 2.0 to pionierskie rozwiązanie opakowaniowe, składające się z wewnętrznej wyściółki z roślinnego polimeru PEF i zewnętrznej obudowy z włókna drzewnego. Oba materiały są pochodzenia naturalnego i sprawiają, że butelka jest w pełni bio (z wyłączeniem kapsla) i nadaje się do recyklingu. Prace nad butelką trwają, nie jest ona jeszcze dostepna w sprzedaży.
Przeczytaj też: "Butelka przyszłości" od Carlsberga w Żabce? Limitowany nakład nie trafi do sprzedaży
Generacja 2.0 Fibre Bottle w ocenach cyklu życia już teraz ma mniejszy ślad węglowy niż jednorazowa szklana butelka. Grupa Carlsberg planuje, że ślad węglowy w przypadku kolejnej generacji 3.0 Fibre Bottle będzie aż o 80% niższy niż szklanej butelki jednorazowej. Finalny cel to Fibre Bottle o śladzie węglowym tak niskim jak szklana butelka zwrotna. Co istotne, Fibre Bottle nie zastąpi, ale w przyszłości uzupełni istniejące już portfolio opakowań, takich jak szklane butelki i puszki, dając konsumentom szerszy wybór.
Multipack Snap Pack. Jak to działa?
Carlsberg Polska jako pierwszy w branży piwowarskiej wprowadził również na polski rynek przełomowe rozwiązanie opakowaniowe – SNAP PACK, które zastępuje folię używaną do owijania wielopaków piwa Carlsberg. Snap Pack to multipack, który łączy puszki ze sobą za pomocą punktów klejowych.
Snap Pack redukuje zużycie folii aż o 82% i tym samym zmniejsza emisję CO2. Pozostaje tylko folia tworząca rączkę, aby wygodnie przenosić 6-paka w dowolne miejsce. Innowacja Carlsberga została doceniona w konkursie Modern Retail Awards 2022 w kategorii "Sustainable Innovation".
"Odchudzanie" puszek i butelek
To jednak nie wszystko. Carlsberg od lat ogranicza grubość szkła w butelkach zwrotnych browarów. We współpracy z dostawcami firmie udało się ograniczyć wagę opakowań o 1224 tony szkła w latach 2017-2021.
"Zwracamy uwagę gdzie i jak produkowane są nasze puszki, sprawdzamy także ile surowca z recyclingu zawierają. Od lat systematycznie stosujemy puszki o ograniczonej wadze, co przekłada się na niższy ślad węglowy z ich produkcji i z transportu. Obecnie 70% puszek to puszki pocienione, czyli lżejsze. Od 2018 roku ilość aluminium w przeliczeniu na wyprodukowany 1 hl piwa zmalała o 7% - do 3,10 kg aluminium/hl. Zaś w wyniku stopniowego, od 2017 roku, zmniejszania grubości szkła w butelkach zwrotnych, na koniec ub. roku zaoszczędziliśmy 4587 ton tego surowca" – wyjaśnia Jarosław Sepioło, Manager ds. Rozwoju Pakowania Carlsberg Polska.
Dodatkowo butelki marki Carlsberg mają m.in. etykiety z certyfikatem Cradle to CradleTM i kapsle Zero O2, które eliminują tlen z wnętrza butelki, przedłużając jego trwałość.
Foto: mat. redakcji