Polacy dostrzegają korzyści płynące z programów lojalnościowych. Coraz więcej użytkowników korzysta z nich aktywnie. Jak wynika z Monitora Programów Lojalnościowych 2022 ARC Rynek i Opinia – 62% Polaków korzysta z przynajmniej jednego programu lojalnościowego.
Z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia wynika ponadto, że coraz więcej użytkowników aktywnie korzysta programów, między innymi znają swój status i starają się korzystać z oferty. Do tego rośnie też odsetek osób, które korzystają z aplikacji mobilnych dedykowanych konkretnym programom. Jest ich o 13% więcej niż rok temu.
Polacy polują na rabaty
Z badań wynika, że 62% naszych rodaków korzysta z programów lojalnościowych – w tym 64% kobiet i 59% mężczyzn. Głównym powodem, dla którego Polacy zapisują się do programów lojalnościowych, jest korzystanie z rabatów czy zniżek na produkty bądź usługi. W tym przypadku nastąpiła zmiana z 51% w ubiegłym roku do 54% w obecnym. Najsłabszym ogniwem jest z kolei niska wartość punktów – 35% vs 34% w 2021 roku.
W porównaniu do ubiegłorocznych badań coraz więcej użytkowników programów lojalnościowych deklaruje wyższe zaangażowanie. Klienci obserwują swój status, liczą punkty i są świadomi jakie benefity im przysługują – w tym wykorzystują punkty w celu zdobycia przysługujących im nagród w postaci zniżek czy gratisów. Jak oceniają autorzy badania: „(…) może być to związane z większą popularnością aplikacji programów lojalnościowych oferujących łatwy dostęp do benefitów przy kasie w hipermarketach, dyskontach lub mniejszych sklepach sieciowych”.
Ranking programów lojalnościowych
Najwyżej ocenianym przez respondentów programem jest ten stworzony przez sieć Biedronka. Jako ulubiony ocenia go już 35% użytkowników. Dla porównania – rok temu było to o 11% mniej. W tym przypadku prawdopodobnie na wynik miało wpływ to, że pojawiła się dedykowana aplikacja mobilna.
Wśród wysoko ocenianych programów znalazły się też: Lidl Plus, Żappka, Vitay, Monety Allegro oraz Empik Premium. One też w ostatnim roku znacząco zwiększyły liczbę korzystających użytkowników.
Informacja o badaniu
Badanie Monitor Programów Lojalnościowych 2022 było realizowane metodą ilościową oraz jakościową:
• CATI, N=802 – badanie zrealizowane na reprezentatywnej próbie pod względem płci, wieku, wykształcenia, wielkości miejscowości zamieszkania oraz województwa;
• CAWI, N=1445 – badanie zrealizowane wśród uczestników programów lojalnościowych (struktura próby zgodna ze strukturą uczestników programów ustaloną w pierwszym etapie badania);
• pogłębione wywiady telefoniczne (TDI), N=10 – osoby aktywnie uczestniczące w co najmniej 3 programach.
Realizacja aktualnej edycji badania miała miejsce w lipcu i sierpniu 2022 r.
fot.: AdobeStock