W sierpniu klienci tradycyjnych sklepów płacili za swoje zakupy o 12,1% więcej niż rok wcześniej. Przyczyny należy upatrywać we wzrostach cen, ponieważ liczba produktów w koszyku nie zmieniła się. Wyższe ceny, ale także lepsza niż rok temu pogoda przełożyły się na przyrost sprzedaży. Jak wynika z danych M/platform, w sierpniu obroty w sklepach handlu tradycyjnego wzrosły o 15,3%.
W sierpniu obroty całkowite w sklepach tradycyjnych wzrosły o 15,3%. Podczas wizyty wydawaliśmy średnio 24,11 zł czyli 12,1% więcej niż rok temu przy tej samej liczbie produktów w koszyku (4,9 sztuk). W tym czasie liczba transakcji była większa o 2,9%.
Wakacje inne niż poprzednie
Dane M/platform pokazują jednak, że cały sezon letni 2022 był gorszy pod względem sprzedaży ilościowej w porównaniu do roku ubiegłego. Mimo dni, podczas których temperatury były rzeczywiście bardzo wysokie, to w uśrednionym rachunku tegoroczne wakacje okazały się mniej gorące niż te sprzed roku.
"To oczywiście wpłynęło negatywnie na wolumen sprzedaży produktów sezonowych takich jak piwo, napoje bezalkoholowe czy lody w porównaniu do ubiegłego roku" – komentuje Ewa Rybołowicz, dyrektorka ds. analiz rynkowych w M/platform.
Jak podaje ekspertka, wzrosty sprzedawanej ilości typowo letnich kategorii były zauważalne dopiero w sierpniu, kiedy piwo odnotowało 6,9% wzrost sprzedaży, mrożonki (w tym lody) +13,6%, a napoje bezalkoholowe +11,4%.
Alkohole mocne ze spadkami sprzedaży
Sierpień okazał się jednak złym okresem dla alkoholi – a przynajmniej tych mocnych, które mimo jednego dobrego tygodnia, całościowo odnotowały spadki w sprzedaży ilościowej.
Wyjątkiem jest piwo, którego nie dotyczą sierpniowe spadki sprzedaży. Trunek ten swój szczyt sprzedaży notował w 31 tygodniu. Najlepszym dniem dla piwa okazała się natomiast ostatnia sobota sierpnia, na co – jak komentuje Ewa Rybołowicz – wpłynęły prawdopodobnie wzmożone spotkania towarzyskie kończące wakacje.
Polacy unikają drożejących produktów w handlu tradycyjnym
Wśród kategorii, których obroty wartościowe wzrosły najdynamiczniej oprócz wymienionych kategorii sezonowych były także wyroby piekarskie i cukiernicze +26,4%, żywność sucha +19,9%, nabiał +17,2% czy oleje i oliwy +16,5%. Musimy jednak pamiętać, że tylko kategorie sezonowe odnotowały wyraźne wzrosty sprzedaży ilościowej. Pozostałe rosną ceną przy spadającym wolumenie sprzedaży.
Niepokój nie ustaje wśród detalistów
Wśród detalistów także widać obawy o przyszłość. Nastroje Handlu Tradycyjnego wśród detalistów w sierpniu spadły o 5,3 pkt względem lipca. 33% ankietowanych stwierdziło, że sierpień był gorszy od lipca, a prawie 60% spodziewa się gorszego kolejnego miesiąca. Ewa Rybołowicz zaznacza jednak, że spadek ten jest jednak w pewien sposób naturalny.
Analiza danych sprzedażowych przygotowana na podstawie próby sklepów Like for Like N = 3129 wybranych spośród ponad 10 tys. sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.
Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Badanie przeprowadzone w ostatnich dniach lipca.
Foto: StockAdobe/lado2016