Kolejny ranking q-commerce ujawnia nowych liderów szybkich dostaw. Badanie opierające się m.in. na warunkach realizacji, szybkości czy dostępności pokazuje dynamiczne zmiany na rynku dark store.
Firma ASM Sales Force Agency już po raz drugi zrealizowała i opracowała badanie usług q-commerce. Eksperci analizie poddali 11 głównych czynników, które wpływają na atrakcyjność ofert szybkich dostaw.
Ranking aplikacji – kto w czołówce?
Agencja ASM sprawdziła m.in. dostęp do aplikacji, warunki dostawy, dostępność produktów czy obsługę klienta. Najwięcej punktów zebrała aplikacja Jush!, za nią znalazł się Lisek App, a podium zamyka BIEK, zastępując na trzeciej pozycji Bolt Market, który spadł w rankingu na kolejną pozycję.
Jush! został stworzony przez sieć Żabka. Silne zaplecze i rozpoznawalność brandu to czynniki wpływające na popularność zakupów właśnie przez tę aplikację. Mimo że zakupy w sklepach typu dark store są jednymi z najdroższych kanałów sprzedaży – ich popularność wśród konsumentów rośnie.
Podczas badania analitycy ASM Sales Force Agency przebadali 11 kategorii. Każda służyła ocenie poziomu oferowanej usługi i w każdej można było uzyskać maksymalnie 4 punkty. W sumie do zdobycia były 44 punkty:
- Jush! – 38 pkt.
- Lisek App – 34,67 pkt.
- BIEK – 27,33 pkt
- Bolt Market – 26 pkt.
Analizowano: dostęp do aplikacji, dostęp do usługi, warunki dostawy, godziny otwarcia sklepów, sposoby rozliczenia płatności, opcje rabatów, formę podsumowania zakupów, przebieg realizacji zmówienia, dostępność produktów, dostępność grup produktowych oraz kontakt z Biurami Obsługi Klienta.
Która aplikacja zakupowa dostarcza zakupy najszybciej?
Okazuje się, że dla konsumentów korzystających z q-commerce najważniejszy okazuje się czas realizacji. Z przeprowadzonego przez ASM Sales Force Agency badania wynika, że najszybciej można otrzymać zakupy poprzez Lisek App oraz biedronkowego BIEK. Deklarowany przez nich czas dostawy to 15 minut.
Dodatkowo w obu aplikacjach można śledzić czas dostawy w czasie rzeczywistym. W przypadku usługi Jush! można spodziewać się zamówienia w ciągu 15 do 20 minut. Z kolei korzystając z Bolt Market dostawę otrzymamy w ciągu 20-30 minut.
Bez wątpienia kluczowa jest też wygoda. Aby dostać zakupy wystarczy kilka kliknięć w aplikacji. Nie trzeba nawet wstawać z kanapy, by w ciągu kwadransa otrzymać zakupy pod drzwi.
Ceny, które zwalają z nóg
Konsumentów nie przerażają nawet wysokie ceny. ASM podaje, że analiza 10 grup produktowych pokazała, że 7 z nich było najdroższych właśnie w dark store’ach. Pod tym względem przegoniły sklepy internetowe, które dotychczas cechowały się najwyższymi cenami. Wśród wspomnianych 7 najdroższych grup pojawiły się: mięso, wędliny i ryby, mrożonki, napoje, produkty tłuszczowe, słodycze, produkty sypie i dodatki.
Co istotne – poprzednie badanie firmy wskazywało, że ceny w q-commerce były niższe niż w sklepach internetowych. Obecnie dark store’y są najdroższym kanałem sprzedaży. Z kolei sklepy stacjonarne okazują się być najtańsze. Tam, na 10 kategorii – 8 było najtańszych spośród wszystkich analizowanych kanałów.
Dostępność prawie przez całą dobę przez okrągły tydzień
Oferowanie możliwości zakupów przez cały tydzień, łącznie z weekendami, to ogromna przewaga q-commerce nad innymi kanałami. W niektórych aplikacjach można składać zamówienia od świtu do późnych godzin nocnych.
Najwcześniej pracę zaczynają kurierzy z Jush! Zamówienia przez tę aplikację można składać już od godziny 7.00. Z kolei użytkowników preferujących nocny tryb życia zadowoli oferta Bolt Market oraz Lisek App. Dostawy w piątki i soboty realizowane są aż do 1.00 w nocy.
Wszystkie analizowane przez ASM aplikacje deklarują ponad 100 h pracy tygodniowo. W Jush! jest to między 112 a 115 godzin w zależności od miasta, Lisek App od 105 do 114, Bolt Market – 107, a BIEK – 101,5 godziny w tygodniu.
Opłaty za dostawę – drogo i coraz rzadziej za darmo
Coraz rzadziej można spotkać darmowe dostawy z dark store. Tylko 2 na 4 aplikacje oferują taką opcję po spełnieniu określonych warunków. Wcześniej taką możliwość dawało 3 dostawców.
Jush! zapewnia darmową dostawę po zamówieniu za minimum 35 zł. Lisek App realizuje bezpłatną dostawę po wrzuceniu do koszyka zakupów za minimum 70 zł.
BIEK natomiast oferuje bezpłatny dowóz przy pierwszym zamówieniu. Kolejne mogą być darmowe za kupony "bezpłatna dostawa za każdego poleconego znajomego". Pozostałe dostawy realizowane przez BIEK kosztują kilkanaście złotych za zakupy o wartkości ok. 30-35 zł. W pozostałych aplikacjach jest to połowa tej kwoty.
Poziom obsługi klienta
"Klient, nasz pan!" – hasło, które od lat towarzyszy wszystkich firmom, które realizują usługi w bezpośrednim kontakcie z konsumentem. Jak radzą sobie pod tym względem dark store’y?
Eksperci ASM Sales Force Agency w badaniu wykazali, że Jush! oferuje bardzo intuicyjną aplikację. Podczas korzystania z usług nie pojawiły się problemy, a kontakt z dostawcą skutkował szybką odpowiedzią.
Bolt Market oferuje szybkie rozwiązanie problemu, ale wyłącznie za pośrednictwem aplikacji. Mailowo jest to nieco trudniejsze, ponieważ należy podać numer zamówienia, który w wiadomości potwierdzającej się nie pojawia.
Korzystając z Lisek App badacze napotkali na różny czas reakcji. Z kolei w przypadku BIEK – nie ma danych kontaktowych do punktu obsługującego zamówienie, a BOK Glovo ma ograniczoną liczbę wątków, w których jest w stanie pomóc.
Warszawa, Kraków czy Poznań?
Z racji dość młodego stażu z dark store’ów można korzystać wyłącznie w dużych metropoliach. W czołówce jest Warszawa.
Bolt Market działa na terenie całej stolicy. Z kolei Jush! dostarcza zamówienia na 70% obszaru Warszawy. Zasięg w pozostałych miastach to ok. 50%. Lisek App obsługuje 14 dzielnic stolicy, w pozostałych ośrodkach miejskich jego zasięg jest większy niż Jush!
Jak wskazują badacze z ASM, z uwagi na ograniczony zasięg działania, usług Biek nie udało się sprawdzić w Warszawie, a BOLT Market – w Krakowie i Poznaniu.
Foto: mat. redakcji