Polacy wracają do picia kawy poza domem. Cena nie jest dla nich problemem

Polacy wracają do picia kawy poza domem. Cena nie jest dla nich problemem

Po przedłużającym się czasie pandemii, Polacy powoli wracają do picia kawy "na mieście". Najważniejszy pozostaje dla nich jej smak, choć dynamicznie rośnie także odsetek osób, dla których picie kawy jest rytuałem. 

W ciągu ostatnich dwóch lat odsetek osób pijących kawę poza domem wzrósł o 12 p.p. – wynika z badania Café Monitor ARC Rynek i Opinia. Najwyższy odsetek osób (41%) stanowią ci, którzy odwiedzają miejsca serwujące kawę kilka razy w miesiącu. W porównaniu z danymi sprzed dwóch lat o jedną trzecią spadł odsetek osób pijących kawę poza domem codziennie (z 9% w 2020 roku do 6% w 2022 roku).

Dlaczego Polacy piją kawę? Nie chodzi już tylko o pobudzenie

W wynikach tegorocznej, już 15. edycji, Café Monitora, zauważalna jest zmiana stosunku Polaków do picia kawy poza domem. Konsumenci, traktujący niegdyś kawę wypitą na mieście jako kofeinowy strzał energii i ratunek przed zmęczeniem, obecnie zmieniają swoje podejście, traktując proces picia kawy na mieście jako swego rodzaju rytuał i przyjemność. I z tego rytuału nie chcą rezygnować, na co wskazuje rosnący z roku na rok procent osób pijących kawę poza miejscem zamieszkania.

Odsetek osób, które przyznają, że picie kawy jest dla nich rytuałem i piją kawę dla przyjemności w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrósł dokładnie o  p.p. Jednak najczęściej powodem picia kawy nadal pozostaje jej smak i przyzwyczajenie. Co trzeci kawosz pijący kawę poza domem przyznaje natomiast, że potrzebuje jej, by rozpocząć dzień.

Cena kawy nie jest problemem

Kawa nie jest wyjątkiem, jeżeli chodzi o wzrost cen. Podobnie jak większość kategorii spożywczych także notuje z miesiąca na miesiąc wzrosty. W lipcu, wg danych GUS, jej cena była wyższa o ponad 15% względem 2021 roku. Jak jednak przyznaje Natalia Sieroń z ARC Rynek i Opinia, rosnące ceny nie odstraszają kawoszy.

(...) konsumenci są w stanie wydać więcej pieniędzy na kawową przyjemność niż w ubiegłym roku, co potwierdza wzrost, w porównaniu do lat poprzednich, średniej kwoty wydawanej w czasie jeden wizyty w kawiarni sieciowej.

Natalia Sieroń z ARC Rynek i Opinia

Jak dodaje ekspertka, coraz częściej konsumenci zwracają także uwagę na deserów i przekąsek serwowanych do kawy. Pokazuje to, że nie jest ona pita w międzyczasie.

Która kawa jest ulubioną Polaków?

Dwie spośród trzech ulubionych kaw Polaków to kawy z mlekiem. Mimo iż w wielu punktach sprzedających kawę można wybrać mleko bez laktozy oraz mleko roślinne, nie mają one tak wielu zwolenników.


Badanie Café Monitor 2021 zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI na ogólnopolskiej próbie N=1711 osób w dniach 3-14.07.2022. Badani to osoby, które ukończyły 16 lat.


Foto: Foto: StockAdobe(Farknot Architect)

Reklama