Po przedłużającym się czasie pandemii, Polacy powoli wracają do picia kawy "na mieście". Najważniejszy pozostaje dla nich jej smak, choć dynamicznie rośnie także odsetek osób, dla których picie kawy jest rytuałem.
W ciągu ostatnich dwóch lat odsetek osób pijących kawę poza domem wzrósł o 12 p.p. – wynika z badania Café Monitor ARC Rynek i Opinia. Najwyższy odsetek osób (41%) stanowią ci, którzy odwiedzają miejsca serwujące kawę kilka razy w miesiącu. W porównaniu z danymi sprzed dwóch lat o jedną trzecią spadł odsetek osób pijących kawę poza domem codziennie (z 9% w 2020 roku do 6% w 2022 roku).
Dlaczego Polacy piją kawę? Nie chodzi już tylko o pobudzenie
W wynikach tegorocznej, już 15. edycji, Café Monitora, zauważalna jest zmiana stosunku Polaków do picia kawy poza domem. Konsumenci, traktujący niegdyś kawę wypitą na mieście jako kofeinowy strzał energii i ratunek przed zmęczeniem, obecnie zmieniają swoje podejście, traktując proces picia kawy na mieście jako swego rodzaju rytuał i przyjemność. I z tego rytuału nie chcą rezygnować, na co wskazuje rosnący z roku na rok procent osób pijących kawę poza miejscem zamieszkania.
Odsetek osób, które przyznają, że picie kawy jest dla nich rytuałem i piją kawę dla przyjemności w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrósł dokładnie o p.p. Jednak najczęściej powodem picia kawy nadal pozostaje jej smak i przyzwyczajenie. Co trzeci kawosz pijący kawę poza domem przyznaje natomiast, że potrzebuje jej, by rozpocząć dzień.
Cena kawy nie jest problemem
Kawa nie jest wyjątkiem, jeżeli chodzi o wzrost cen. Podobnie jak większość kategorii spożywczych także notuje z miesiąca na miesiąc wzrosty. W lipcu, wg danych GUS, jej cena była wyższa o ponad 15% względem 2021 roku. Jak jednak przyznaje Natalia Sieroń z ARC Rynek i Opinia, rosnące ceny nie odstraszają kawoszy.
(...) konsumenci są w stanie wydać więcej pieniędzy na kawową przyjemność niż w ubiegłym roku, co potwierdza wzrost, w porównaniu do lat poprzednich, średniej kwoty wydawanej w czasie jeden wizyty w kawiarni sieciowej.
Jak dodaje ekspertka, coraz częściej konsumenci zwracają także uwagę na deserów i przekąsek serwowanych do kawy. Pokazuje to, że nie jest ona pita w międzyczasie.
- To może Cię zainteresować: Zmiany na rynku kawy: wzrosty sprzedaży, ceny, dostępność
Która kawa jest ulubioną Polaków?
Dwie spośród trzech ulubionych kaw Polaków to kawy z mlekiem. Mimo iż w wielu punktach sprzedających kawę można wybrać mleko bez laktozy oraz mleko roślinne, nie mają one tak wielu zwolenników.
Badanie Café Monitor 2021 zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI na ogólnopolskiej próbie N=1711 osób w dniach 3-14.07.2022. Badani to osoby, które ukończyły 16 lat.
Foto: Foto: StockAdobe(Farknot Architect)