Branża kurierska w dobie COVID-19 zanotowała skokowy wzrost zapotrzebowania na swoje usługi. Trend ten nie zatrzymał się nawet po "ustaniu" pandemii. Jak się jednak okazuje, rzeczywistość nie jest taka kolorowa. Według daych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, już co dziesiąta firma z tej branży ma kłopoty z terminowymi płatności.
Mimo boomu na zakupy online, przeterminowane zaległości firm kurierskich wzrastają. W 2022 roku przekroczyły kwotę 67 mln zł, wobec 57 mln zł dwa lata temu i 45,5 mln zł na koniec 2019 roku. Co jest powodem problemów tej branży?
Rosnące zapotrzebowanie = rosnąca konkurencja
Oczywistym rezultatem rosnącej popularności tego rodzaju usług było szybkie pojawianie się nowych graczy na rynku. Jak tłumaczy Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor, na przestrzeni 3,5 roku liczba aktywnie działających firm kurierskich wzrosła o ponad 60%, do ok. 7 tys. Jednak nie każde przedsiębiorstwo od razy dobrze sobie radzi. "Stąd powiększające się zaległości i spora skala problemów z terminowymi płatnościami w tej branży" – wyjaśnia prezez BIG InfoMonitor.
Zobowiązań na czas nie reguluje 10% firm w segmencie przesyłek kurierskich. "Pokazuje to, że dobra koniunktura w branży zleceniodawcy niestety wcale nie gwarantuje, że będzie on solidnym płatnikiem" – przyznaje Sławomir Grzelczak. Jak dodaje, najczęściej problemów przysparzają małe podmioty, o czym świadczy chociażby stosunkowo niska średnia zaległość przypadająca na jednego dłużnika, 44,2 tys. zł.
2022 rok odwrócił szalę sukcesu branży kurierskiej?
Jak wynika z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej, ubiegły rok był wyjątkowo korzystny dla branży kurierskiej, dostarczano nawet 2 mln przesyłek dziennie. Kurierzy w 2021 pozostawali na fali pandemicznego trendu zakupowego i w najbliższych perspektywach nic nie zapowiadało, by miało się to zmienić.
Jednak 2022 rok, na przekór prognozowanym wzrostom popularności sprzedaży online, przyniósł spowolnienie. Jak podaje GUS notowany od lutego br. spadek udziału e-commerce w handlu w Polsce dotknął najbardziej przedsiębiorstwa specjalizujące się w sprzedaży tekstyliów, odzieży i obuwia oraz mebli, RTV i AGD.
Dodatkowo rentowność każdego kurierskiego kursu spada wraz z gwałtownym wzrostem cen. Rosnące koszty paliwa, energii, wynajmu przestrzeni magazynowych czy rat leasingowych sprawiają, że nawet utrzymanie obrotów na wysokim poziomie nie jest w stanie uchronić dostawców przed trudnościami finansowymi. Nie pomaga również fakt, że firmy, które korzystają z usług kurierów same borykają się z podobnymi problemami, nakręcając spiralę zadłużenia w sektorze przesyłek kurierskich.
Ponad połowa firm z sektora MŚP czeka na płatności za faktury
Problem z wypłacalnością kontrahentów biznesowych, nie ma końca. Z najnowszego cokwartalnego badania "Skaner MŚP", przeprowadzonego dla BIG InfoMonitor wynika, że trzeci kwartał 2022 roku przyniósł wzrost przeterminowanych płatności o ponad 30 i 60 dni. Aktualnie, przez ponad miesiąc, czeka na płatności za wystawione faktury 50,8% firm z sektora MŚP, o 7,3 p.p. podmiotów więcej niż w poprzednim pomiarze.
Sytuacja wygląda podobnie jeśli chodzi o opóźnienia przekraczające 60 dni. Dziś takie przedawnienia w spływie należności deklaruje blisko 37% przedsiębiorców, podczas gdy w poprzednim kwartale informowało o tym 30,2% badanych (zwyżka o 6,5 p.p. kw./kw.).
Pogarszają się nastroje przedsiębiorców. Aktualnie największe obawy wzbudza nie tyle trudność w zachowaniu płynności finansowej, co utrata rentowności biznesu, która w dłuższej perspektywie może doprowadzić do upadłości niejednego przedsiębiorstwa.
E-commerce i firmy kurierskie grają do tej samej bramki
W raporcie o stanie rynku pocztowego przygotowanym przez UKE, widać zależność między wzrostem wolumenu przesyłek zawierających towary nabywane przez konsumentów w transakcjach online a wartością rynku e-commerce, który w 2021 roku osiągnął 100 mld zł.
Według analityków kolejne lata tylko umocnią pozycję sprzedaży online w handlu w Polsce, nawet pomimo nagłego załamania na rynku e-commerce w 2022 roku. Trudna sytuacja gospodarcza i wojna w Ukrainie poskutkowały znacznymi spadkami handlu elektronicznego na całym świecie, przy czym Europa zaliczyła aż 13 proc. obniżkę.
Źródło: BIG InfoMonitor
Foto: StockAdobe(Friends Stock)