Inflacja zmieniła konsumentów. Marka i ekologia schodzą na drugi plan. Co się liczy?

Inflacja zmieniła konsumentów. Marka i ekologia schodzą na drugi plan. Co się liczy?

Niemalże każdy Polak obawia się dalszego wzrostu cen – wskazuje najnowsze badanie PAYBACK Opinion Poll. Kategorią, z powodu której portfele konsumentów cierpią najmocniej jest żywność. 

Prawie 90% respondentów najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll odczuło w ostatnim czasie inflację, a aż 95% wyraziło niepokój o kolejne podwyżki. Jak Polacy radzą sobie z galopującymi cenami? Jakie strategie zakupowe wdrażają? 

Żywność na szczycie drożyzny

Jak wynika z badania PAYBACK, kategorią, w której nasze portfele cierpią najbardziej, jest zakup żywności. Galopujące ceny masła, pieczywa, warzyw i innych produktów spożywczych dotkliwie odczuwa aż 87% badanych. Na drugim miejscu, co nie powinno być niespodzianką, jest paliwo, które wskazało 71% respondentów, a trzecie, zdaniem 45% ankietowanych, zajmują koszty mediów.

Źródło danych: PAYBACK Opinion Poll

"Niestety, dalszego wzrostu inflacji obawiają się niemal wszyscy – w naszym badaniu niepokój o kolejne podwyżki wyraziło aż 95% badanych" – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w PAYBACK Polska. Jak dodaje, jedynie co trzeci respondent ma poduszkę finansową.

Poszukiwanie oszczędności

Rosnąca inflacja jest powodem, dla którego konsumenci staranniej planują swoje budżety i poszukują oszczędności. W jakich kategoriach?

Najczęściej wskazywaną okazała się rozrywka, czyli wyjścia do kina czy restauracji, którą wybrało aż 45% badanych. Oszczędzać staramy się też na zakupach spożywczych oraz paliwie i transporcie (na przykład rezygnując z częstych podróży autem, a przesiadając się na rower) – tak zadeklarowało odpowiednio po 36% ankietowanych. Kolejną kategorią zakupową jest odzież i obuwie, którą wskazał co trzeci respondent oraz użytkowanie mieszkania – na ograniczenie zużycia energii czy wody decyduje się 31% badanych.

Źródło danych: PAYBACK Opinion Poll

Ekologia i marka na drugim planie? Czy cena jest najważniejsza?

Podczas zakupów w supermarkecie, osiedlowym sklepiku czy centrum handlowym 83% respondentów częściej niż przed wzrostem inflacji kieruje się ceną produktów. Z drugiej jednak strony, kryterium ceny (zdaniem 72% ankietowanych) jest ważnym, ale nie najważniejszym czynnikiem, decydującym o wyborze danych produktów żywnościowych czy innych artykułów.

Oczywiście, w tak niepewnych czasach jak obecnie, wielu z nas jest skłonnych pójść na pewne zakupowe kompromisy. Jakie? Decydując się na konkretne produkty czy usługi, dla 46% z nas na dalszy plan schodzi ich marka, a także kwestie związane z ekologią lub lokalizacją sklepu, co zadeklarowało po 28% ankietowanych.

Źródło danych: PAYBACK Opinion Poll

Strategie zakupowe w czasach kryzysu

Drogo lub nie, kupować muszą wszyscy. Jak więc radzimy sobie ze wzrostem cen? Co ciekawe, najczęściej stosowana strategia nie zawsze oznacza skromniejsze zakupy, ale poszukiwanie promocji cenowych. Tak przynajmniej zadeklarowało 59% badanych. Blisko połowa z ankietowanych sięga po gazetki promocyjne, a 46% respondentów korzysta z programów lojalnościowych.

Mniejszy koszyk zakupowy zajął w tym przypadku drugie miejsce – 44% badanych stara się kupować mniej. Z kolei, 42% ankietowanych szuka tańszych zamienników wybranych produktów, a 28% respondentów kupuje tylko niezbędne rzeczy, rezygnując przy tym z wydatków na przyjemności czy wyjazdy.

Źródło danych: PAYBACK Opinion Poll

Warto również podkreślić, że 54% badanych zauważa konkretne działania marek, które mają na celu wsparcie klientów w czasach rosnących cen, a 85% ankietowanych spośród tej grupy korzysta z tego typu akcji.


To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 22-24 sierpnia 2022 r. metodą ankiety online na grupie 1021 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.


Foto: StockAdobe(poravute)

Reklama