Liczba kradzieży w sklepach rośnie w zastraszającym tempie

Liczba kradzieży w sklepach rośnie w zastraszającym tempie

Jak podaje Polski Instytut Ekonomiczny, w pierwszym półroczu 2022 r. zanotowano o niemal jedną trzecią więcej kradzieży niż w minionym roku. Jak się okazuje – straty dotyczą nie tylko wartościowych produktów, ale też przedmiotów o nikłej wartości.

Koniec wakacji okazuje się być sezonem kradzieży. Na wzrost ich liczby wpływają jednak przede wszystkim inne czynniki. Jak oceniają eksperci, pierwsze skrzypce gra tu stale rosnąca inflacja.

Inflacja bez wątpienia jest bardzo silnym stymulantem wzrostu strat powodowanych kradzieżą, a w związku z tym, że osiąga ona właśnie w Polsce swój szczytowy poziom, handlowcy mogą spodziewać się najsilniej wzmożonej aktywności nieuczciwych „klientów”. Zwłaszcza patrząc nieco bardziej długofalowo na najbliższą przyszłość i zakupowy boom podczas ostatniego kwartału roku, który może w znacznym stopniu podnieść statystyki kradzieży względem I połowy roku.

Ewa Pytkowska, Business Unit Director w Checkpoint Systems

Nawet stopniowe wyhamowywanie inflacji nie wpłynie znacząco na poziom cen. Checkpoint Systems podkreśla, że ostatnie badanie CBOS potwierdziło, że aż 85% Polaków spodziewa się dalszego wzrostu cen produktów. Z kolei ok. 30% jest przekonanych, że cenowy boom dopiero przed nami.

Produkty „wysokiego ryzyka”

Większość sklepów w celu uniknięcia kradzieży decyduje się na montaż kamer, mechaniczne blokady na produktach czy wynajem firmy ochroniarskiej. To jednak nie daje 100% ochrony przed nieuczciwymi klientami.

Jak oceniają eksperci z Checkpoint Systems, najbardziej narażony na kradzieże jest sektor odzieżowy. To tam najbliższej jesieni może dojść do największych strat. Dlaczego akurat w sklepach z ubraniami? O tym opowiada ekspert.

To czas, gdy kolekcje w salonach i butikach zmieniają się na jesienne, a klienci poszukują ubrań dostosowanych do zmieniających się na zewnątrz warunków pogodowych. Warto założyć, że pewna część z nich może zamierzać stać się posiadaczami nowych towarów niekoniecznie chcąc uiścić za nie zapłatę.

Ewa Pytkowska

Badania „Bezpieczeństwo w handlu detalicznym w Europie” przeprowadzone we współpracy firmy Crime&tech z Checkpoint Systems wykazują, że aż 80% sprzedawców detalicznych z sektora odzieżowego z całej Europy uważa, że okres wprowadzania nowych kolekcji i produktów znacząco podnosi podatność sklepów na straty i ubytki. 

Co najskuteczniej chroni sklep przed kradzieżą?

Jak się zatem przygotować na „sezon strat”? Przede wszystkim problematykę należy rozpatrywać indywidualnie nie tyle dla każdej branży, co wręcz dla konkretnego punktu sprzedaży. Jak wskazuje Ewa Pytkowska każdy sklep, butik czy salon wymaga indywidualnego, dogłębnego przeanalizowania ryzyka czy zidentyfikowania głównych problemów z bezpieczeństwem asortymentu.

W ramach naszego programu „Check&Secure” przechodzimy przez aż 10 poszczególnych kroków, od rozpoczęcia rozmów ze sklepami oraz sieciami handlowymi odnośnie planu wdrożenia systemu bezpieczeństwa, po audyt, szkolenia pracowników, identyfikację zagrożeń, ustalenie procedur i dobór właściwych zabezpieczeń aż do jego realizacji. Informacja zwrotna, jaką otrzymujemy od klientów po wdrożeniu dowodzi, że ta metoda sprawdza się zarówno, jeśli chodzi o eliminację ryzyka kradzieży jak i osiągnięcie jak najszybszego zwrotu z inwestycji w odpowiednie znaczniki RFID, anteny antykradzieżowe oraz inne rozwiązania z zakresu EAS (Electronic Article Surveillance)

Ewa Pytkowska

Źródło: Checkpoint System

Fot.: Adobe Stock
 

Reklama