Opakowanie informuje konsumentów o tym, do kogo produkt jest skierowany. Działa to oczywiście także w drugą stronę – projektując opakowanie w dany sposób, marketingowcy mogą sprawić, że trafi on do konkretnej grupy odbiorców. Na rynku pojawiają się kolejne innowacje, a oczekiwania konsumenckie rosną. Jak na obecne trendy odpowiadają producenci?
Żaden produkt nie istnieje bez opakowania, a opakowanie – bez produktu. Te współistniejące ze sobą elementy muszą być dopracowane w każdym calu tak, by przyciągnąć uwagę klienta stojącego przed decyzją zakupową. Rynek opakowań wciąż ewoluuje i napędza kolejne trendy. Obecnie bardzo ważną kwestią jest ekologia, ochrona środowiska oraz zrównoważony rozwój. Widocznymi trendami są także customizacja oraz upcykling.
Idealne opakowanie, czyli jakie?
W badaniu[1] przeprowadzonym przez SW Research w lipcu 2022 roku zapytano respondentów jak duże znaczenie przy zakupie produktu spożywczego ma dla nich jego opakowanie. 48% badanych uznało, że ma to dla nich duże znaczenie (w tym 9,7% uznało to znaczenie za bardzo duże, a 38,3% za raczej duże). Z kolei 40,6% badanych stwierdziło, że opakowanie produktu ma dla nich małe znaczenie (w tym 8,7% uznało to znaczenie za bardzo małe, a 31,9% za raczej małe).
Na rynku opakowań mamy wiele innowacji, jednak należy pamiętać, że przede wszystkim idealne opakowanie musi doskonale spełniać funkcję ochronną produktu, który jest w nim transportowany. Tutaj niezastąpione okazują się sprawdzone, przetestowane rozwiązania. Modyfikacje i ulepszenia powinny wyjść naprzeciw klientowi poszukującemu ułatwień w codziennym życiu.
Przyciągnij uwagę!
Bardzo kolorowe i krzykliwe opakowania powoli odchodzą w niepamięć na rzecz neutralnych kolorów kojarzących się z naturalnością i ekologią. Jednocześnie rynek stopniowo zaczął ograniczać ilość zużywanego plastiku. W zamian pojawiło się wiele zielonych alternatyw, w tym opakowania, które można poddać recyklingowi oraz biodegradowalne. Jak więc przyciągnąć uwagę potencjalnego kupującego? Na opakowaniu warto wspomnieć o ciekawej inicjatywie czy konkursie.
Ciekawą alternatywą jest przekazanie na opakowaniu treści edukacyjnych czy przepisu z wykorzystaniem danego produktu. "Myśląc o dodatkowej interakcji z marką warto nadal inspirować do nowych doświadczeń kulinarnych za pomocą nieszablonowych przepisów umieszczanych na opakowaniach, co pozostaje pożądaną przez konsumentów, zwłaszcza polskich, praktyką" – dodaje ekspertka.
Daj drugie życie
Na popularności zyskuje również trend tzw. upcyklingu, czyli dawania drugiego życia produktom. Jest on obecny w wielu dziedzinach życia, także w kwestii opakowań. Na rynku FMCG takie rozwiązania można na ten moment znaleźć głównie w kategoriach drogeryjnych.
Niektóre firmy wprowadziły możliwość powtórnego uzupełniania butelek ich produktami w specjalnie zaprojektowanych do tego stacjach. Przykładem może być marka YOPE, która swoje urządzenia refillujące ustawiła w wybranych drogeriach sieci Super-Pharm. W punktach tych można uzupełnić opakowanie wielokrotnego użytku m.in. mydłem w płynie, żelem pod prysznic, szamponem czy płynem do naczyń.
Opakowanie powinno dobrze wyglądać, przyciągać wzrok i informować – nie tylko o produkcie, ale także o zastosowanych materiałach, inicjatywach i podejściu firmy. A przede wszystkim – chronić produkt w całym łańcuchu dostaw.
[1] Badanie przeprowadzone metodą CAWI w lipcu 2022 r. na grupie osób N=812.
Foto: StockAdobe(Zamrznuti tonovi)