Sieci handlowe fundują nam kolejne podwyżki. A będzie jeszcze drożej

Sieci handlowe fundują nam kolejne podwyżki. A będzie jeszcze drożej

Inflacja w Polsce nadal szaleje. W lipcu sięgnęła poziomu 15,6%. Sieci handlowe co chwila podwyższają ceny, a eksperci przewidują, że będzie jeszcze drożej. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w tym roku artykuły tłuszczowe zdrożały już o 85%, a z kolei nabiał o 20%. E-grocery pozostaje natomiast najdroższym kanałem zakupowym.

Mimo, że inflacja nie ma tak dynamicznego przyrostu jak w ostatnich miesiącach, to ceny nadal utrzymują się na wysokim poziomie. Z danych GUS za lipiec wynika, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły rok do roku o 15,6%. To nieco większy wynik niż przed miesiącem. Ceny produktów spożywczych są jednym z najistotniejszych czynników inflacyjnych.

Inflacja wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie, choć jej wzrost wyhamował po raz pierwszy od wielu miesięcy. Nie oznacza to jednak, że ceny podstawowych produktów będą niższe. Koszty produkcji i transportu utrzymują się na wysokim poziomie, więc w kolejnych miesiącach możemy się spodziewać dalszego wzrostu cen wybranych produktów FMCG. Wydaje się, że szczyt inflacyjny wciąż jest przed nami, biorąc pod uwagę między innymi zapowiadane podwyżki cen energii. 

Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Blisko 300 złotych za podstawowe produkty

Za zestaw analizowanych w badaniu produktów trzeba było zapłacić w e-grocery już prawie 300 złotych. To pokazuje, że stale jest on najdroższym kanałem zakupowym. 

Średnia cena koszyka zakupowego w lipcu br. kształtowała się na poziomie 249,04 zł. To wzrost o 2,29 zł, czyli 0,93% w porównaniu do czerwca br. Największe podwyżki odnotowano w sieci Selgros Cash&Carry (4,65%). 

W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano w 8 na 10 analizowanych sieci. Były to min.: Intermarché (11,62%), Makro Cash&Carry (10,47%) czy Lidl (9,46%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w kanale e-grocery (13,08%). Tam średnia cena koszyka w lipcu 2022 r. była wyższa aż o 33,81 zł niż przed rokiem.

Żywność z miesiąca na miesiąc drożeje

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 8 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w lipcu były wyższe niż w czerwcu, choć wzrost ten – w porównaniu do skoków z poprzednich miesięcy – był nieznaczny. W pozostałych 5 zanotowano minimalne spadki – od 0,3% do 2,11%. 

Warto pamiętać, że niższą dynamikę wzrostu obserwujemy jedynie w skali ostatniego miesiąca. Porównanie cen rok do roku w odczuciu konsumentów nadal wypada niekorzystnie. Sieci handlowe mogą jednak wykorzystać ten moment do intensywnych działań promocyjnych, zwracając na siebie uwagę tych osób, które aktywnie poszukują najlepszych ofert.

Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency

Ile zatem trzeba było zapłacić za żywność w ostatnim miesiącu? Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych, to jego koszt sięgał 192,65 zł. To daje wzrost o 0,46 zł w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Patrząc z kolei na najdroższe produktu – to kwota ta sięga już 300,79 zł. Tu wzrost jest bardziej zauważalny – 5,02 zł.

Zatem łatwo wykalkulować, że różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lipcu 2022 r. wyniosła jest znaczna. Wyniosła 108,14 zł co daje wzrost o 4,56 zł w porównaniu do czerwca. 

Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 8,29% – z 229,98 zł w lipcu 2021 r. do 249,04 zł w lipcu 2022 r. Suma koszyka minimalnego w lipcu 2022 r. była wyższa o 2,98% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lipcu 2022 r. droższy o 1,93% niż w 2021 r.

Gdzie jest najtaniej, a gdzie trzeba zapłacić najwięcej?

Jak wynika z badań ASM Sales Force Agency – pozycję sieci z najniższymi cenami utrzymuje niezmiennie Auchan. W sklepach tej sieci średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 212,08 zł. To o 4,12 zł mniej niż najtańszy koszyk w czerwcu br., należący przed miesiącem również do Auchan. 

Dalej w zestawieniu uplasował się Lidl i Kaufland. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 21,62 zł i 28,50 zł. 

Natomiast najdroższy w ostatnim miesiącu okazał się ponownie kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 292,22 zł, czyli o blisko 38% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.

Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w lipcu 2022 r. najtańsze zakupy można było zrobić tym razem w hipermarketach – za 240,49 zł. Natomiast największy spadek cen można zaobserwować w sieci Kaufland (-2,11%).

Rekordowe ceny za olej? W kilka miesięcy produkty z kategorii zdrożały o 85%

Rekordowe ceny dotknęły segment wyrobów tłuszczowych. Z miesiąca na miesiąc drożeją. Lipiec 2022 roku przyniósł podwyżki cen 8 na na 10 kategorii produktów analizowanych w Badaniu Koszyka Zakupowego. Wzrosty dopadły produkty sypkie, chemię domową i kosmetyki, mięso, wędliny i ryby, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo oraz produkty tłuszczowe. Ta ostatnia w skali roku odnotowała podwyżki o blisko 85%.

Z grup, których ceny wrosły, wysokie podwyżki dotknęły m.in. nabiał (+20%), piwo i używki (+15%), produkty sypkie i dodatki (+11%) oraz mięso, wędliny i ryby (+7%). Jak podaje ASM Sales Force Agency – w każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (w lipcu 2022 r. taniej o 0,31%).

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.


fot.:AdobeStock

Reklama